Tachtig procent minder vracht en 35 procent minder passagiers dan het businessplan uit 2022. Dat is het voorlopige eindresultaat van de deelname van de Schiphol Groep in Maastricht Airport.
“Het businessplan is dus volledig achterhaald en heeft geen relatie meer met de werkelijkheid”, aldus de Alliantie pleinAIR Maastricht. De cijfers zijn een historisch dieptepunt nadat de provincie zo’n 100 miljoen euro stak in een renovatie van het vliegveld.
Waar landelijk de luchtvaartsector inmiddels vrijwel terug is op het niveau van vóór de coronapandemie, blijven de cijfers van MAA kwakkelen. Zo is het aantal passagiers maar liefst 55 procent lager dan in 2019. Bij luchtvracht is het nog erger: deze is 66 procent minder dan in het laatste jaar voor de pandemie.
Geen meerwaarde
“Hiermee is het duidelijk dat MAA na de dramatische daling van de luchtvracht en het ontbreken van enige lijnverbinding vrijwel geen meerwaarde meer heeft voor de regio”, aldus de alliantie. “Sinds medio 2014 is er 196 miljoen euro subsidie toegezegd aan MAA, waarvan 70 miljoen euro is uitbetaald per 31 december 2022. Ook in 2023 is 40,7 miljoen euro uitbetaald.”
Volgens de alliantie is per 1 januari 2024 nog 86 miljoen euro beschikbaar voor MAA. “Naast deze subsidie van de regionale overheid is er de algemene subsidie voor de luchtvaart: geen belastingen op kerosine en vliegtickets.”
Opvallend is de daling van het vrachtvervoer. Waar in piekjaar 2020 nog 136.000 ton werd vervoerd, heeft de daling in de jaren daarna doorgezet. In de afgelopen twaalf maanden was er nog maar 32.500 ton van over, het laagste totaal van de afgelopen kwart eeuw.
Ongefundeerd optimistisch
Het businessplan uit 2022 blijkt dus verre van realistisch, zoals ook al werd gesteld in een second opinion die omwonenden lieten opstellen in reactie op de al te positieve cijfers van de vliegvelddirectie. Desondanks blijkt de provincie nu zo’n honderd miljoen euro aan belastinggeld te hebben gestoken in een “ongefundeerd optimistisch” plan.
Wat de daling van vracht- en passagiersvluchten betekent voor de winst van MAA is onduidelijk. De jaarrekening over 2023 is nog steeds niet gepubliceerd. In 2022 hield de firma iets minder dan een miljoen euro over. Door de forse daling van de activiteiten is de kans groot op dieprode cijfers. Directeur Joost Meijs geeft eind van deze maand een toelichting op de problemen aan de Statencommissie.
Jan Barteld
Dingen beloven, ze uitstellen, onhaalbare plannen maken, domheid, we zitten in Nederland in Fabertjesland, losgezongen van de realiteit en we laten veel van ons belastinggeld inefficiënt en in schadelijke korte termijn doelen verdwijnen op kosten van de burger, de natuur en de volgende generaties. De rechtspraak zou de komende twintig jaar hier en daar wat dingen kunnen helpen rechtzetten. De burger ontbreekt het aan correcte informatie zolang de media in dienst staan van het bedrijfsleven. Het geld van de burger dat nu naar Schiphol en andere vliegvelden gaat komt niet bij andere bedrijven die er iets goeds mee kunnen doen en die de economie er wel mee vooruit helpen en mogelijk ook de natuur. Het ene bedrijfsleven is het andere niet. De bodemloze put van de vervuilende luchtvaartindustrie wordt geafficheerd als een goede en veelbelovende ( maar niet leverende ) bron om miljarden aan sponsorgeld in te laten verdwijnen. Dat verzuimen de politici en bestuurders nog steeds in te zien. Het zou kunnen helpen dat iedere keer te benadrukken en te herhalen “En toch geloof ik dat dit Carthago, dit geldverspillingsoord, ons geld en onze gezondheid niet verdient. “
Melkert op radio 1
Vanochtend, wakker gebulderd, u snapt het wel, was om 07.00 uur een gesprek met de Heilige Joris (Melkert) over het debacle MAA op radio 1.
Ik viel er half in, dus ik heb niet alles gehoord, maar hij verzuchtte dat de omwonenden de schuld zijn want er mag niet ‘s nachts op MAA gevlogen worden.
Dus wijken cargo’s uit naar Keulen. Onze schuld. En ook onze schuld dat SchipHel wellicht zal moeten krimpen en in dat geval zou MAA nog wel eens van pas kunnen komen, zo kletste hij. Met Keulen om de hoek denk ik het niet. Lelystad open vindt hij ook een prima idee. Tja.
U kunt het gesprek natuurlijk terugluisteren…
Kan die Melkert niet met pensioen? Hij is niet meer van deze tijd.
Ook op de radio
O ja, vergat ik nog, op vrijdagochtend zat Jim Jansen van het blad Science ook op visite bij radio 1. Rond half 10. Er was een stelling dat er minder op lange afstanden gevlogen zou moeten worden want de uitstoot is zo hoog. maar een mannetje van de ANVR en een of andere hotemetoot professor in het toerisme van een hogeschool in het zuiden des lands vonden dat mensen maar langer op vakantie moesten gaan want dan was de schade aan het milieu minder groot. Dus niet 2 weken maar 4 weken op vakantie zei het mannetje van ANVR.
Wie snapt deze logica? Altijd die drogredenen om de vliegindustrie overeind te houden.
En meneer Melkert vanochtend zei dat het een “marginale industrie” is: “de opbrengst per passagier is minder dan een tientje”, nee meneer Melkert, fout.
Het is een kostenpost door de 3 miljard subsidie per jaar wegens gebrek aan belastingen. Van ons. Belastingbetalers.
En de opbrengst is bovendien minder dan 5 euro.
Philip
MAA staat voor Maastricht Aken Airport. Wat doet Aken in het verhaal?
Mike
De winsten pakken ?
De NL belasting betaler blijft altijd met de schulden achter.
ps. Je had al jaren kunnen zien aankomen dat vliegveld Luik de regionale hub zou worden, dus waarom überhaupt MAA openhouden ?
rrustema
Dit nieuws is wel een test voor de ‘gelovigen’. En dat is om letterlijk te nemen. Geloven als niet weten. Ze weten niet of dat vliegveld open moet blijven, maar ze geloven het. Als ze er nou een luchtvaartreligie voor oprichten dan hoeven ze geen belasting te betalen! Elk vliegveld als kerk, elke vlucht een hemelvaart. RSIN aanvragen, belastingvrij donaties ontvangen.
Aalsmeer
Pas maar op met dit idee. Voor je het weet wordt het ingepikt en uitgevoerd. Ik acht ze er toe in staat!
PUTJE
Ook hier net als de 3,4 miljard corona steun voor Schiphol,
belasting geld door het putje!!!
ALLER HOOGSTE TIJD DAT DE OVERHEID
DE BLINDDOEK EENS AF DOET!!!!!!
De luchtvaart is een bodemloze put
Voor omwonenden, natuur, klimaat en millieu is dit natuurlijk prima nieuws.
Maar hoe zit het met de Nederlandse belastingbetaler? Waar is dat belastinggeld nu dan weer gebleven, verdwenen in de bodemloze put die de Schiphol Group heet?
Ook hier weer veel mooie praatjes vanuit de luchtvaartsector, waar veel bestuurders met open ogen intrappen, maar waar de belastingbetaler de dupe van is.
Wanneer gaat men eens inzien dat de luchtvaart – inclusief luchthavens en vliegmaatschappijen – een forse kostenpost is? Minder belastinggeld naar de luchtvaart a.u.b.!
Mike
Feit dat het ons allemaal geld kost ipv dat het geld oplevert zou al genoeg moeten zijn om afscheid te nemen van deze kwalijke praktijken.
Netwerk Corruptie noemde iemand dat ooit