Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Rapportage Maastricht Airport aan provincie blijkt foutenfestival

vertrekhal MAA

Een bekend beeld op het vliegveld in Zuid-Limburg: een lege vertrekhal (foto: MAA)

4.4
(107)

Het gaat niet goed met Maastricht Airport (MAA). In plaats van de voorgespiegelde groei krimpt het vrachtvliegveld razendsnel. Fijn voor de natuur en omwonenden, minder voor het provinciebestuur dat meer dan 100 miljoen euro investeerde.

Deel op XDeel op Linkedin

De cijfers zijn zó teleurstellend dat een rapportage aan Provinciale Staten vol staat met al dan niet opzettelijk gemaakte ‘fouten’. De onvolkomenheden hebben wel tot gevolg dat de situatie er minder dramatisch uitziet dan in werkelijkheid het geval is, zo ontdekte de Alliantie pleinAIR Maastricht – een samenwerkingsverband van milieu-, natuur- en belangenorganisaties van omwonenden.

Zo vermeldt het rapport voor het provinciale parlement – dat nipt instemde met de verkwisting van tientallen miljoenen euro’s aan de landingsstrip – over ruim 273.000 passagiers in 2023, terwijl dat er in werkelijkheid 50.000 minder waren.

In de officiële grafiek is er sprake van een lichte groei van het aantal passagiers, maar zelfs hier is duidelijk dat de hooggespannen verwachtingen niet gaan uitkomen (illustratie: Provincie Limburg)

Geen groei, maar pijnlijke daling passagiers
Daarmee is het aantal ‘klanten’ van het vliegveld niet met 3 procent gegroeid, zoals het Limburgse bestuur wil laten geloven, maar juist gedaald met ruim 16 procent, nota bene ten opzichte van coronajaar 2022. Die daling komt neer op bijna 43.000 minder passagiers.

Dit foutje komt ook terug in de grafieken van het rapport, waardoor deze in één oogopslag de indruk wekken dat er sprake is van een gezonde ontwikkeling. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

In werkelijkheid is de situatie op MAA dramatisch: zowel vracht als passagiers blijven ver achter op de prognoses die als basis dienden voor het investeren van tientallen miljoenen euro’s gemeenschapsgeld in het vliegveld (illustratie: Alliantie pleinAIR Maastricht)

Bij gebrek aan vliegende vracht kondigde het vliegveld afgelopen jaar aan zich te willen ontwikkelen als hub voor vrachtwagens. Uit het rapport wordt echter niet duidelijk hoe succesvol deze ambitie is.

Tegenstrijdige getallen
Vermeld wordt dat in 2022 11.000 ton vracht via de weg is vervoerd en in 2023 ruim 32.000 ton – een mooie verdrievoudiging. Maar onder het hoofdstukje ‘trucking’ staat vervolgens een forse daling genoteerd van 29.000 ‘voertuigbewegingen’ in 2022 naar 19.000 vtb vorig jaar. Die cijfers lijken elkaar tegen te spreken.

Eenzelfde gegoochel vindt plaats met de cijfers over de veroorzaakte overlast. De rapportage stelt dat het aantal meldingen sinds 2019 sterk is gedaald, maar plaatst dit niet in de context van de gedaalde vervoerscijfers. Met minder vliegtuigen daalt immers de overlast, zo weet heel Nederland sinds de coronaperiode.

Verantwoordelijk voor het rapport is gedeputeerde Stephan Satijn, voorheen voorzitter van Nederland Distributieland en voorvechter van de miljoeneninvesteringen in Maastricht Airport en van de samenwerking met Schiphol.

De geconstateerde fouten zijn des te opmerkelijker omdat een conceptversie van het rapport al op 12 januari 2024 is besproken met een commissie van Statenleden, zo meldt Satijn in een brief aan het Limburgse parlement.

Schiphol beursgenoteerd
In dezelfde brief stelt de oud-transport-voorman ook dat hij de financiële resultaten van het vliegveld niet kan delen met Provinciale Staten omdat MAA een commercieel bedrijf zou zijn. “Dat speelt nog meer nu aandeelhouder Schiphol Nederland BV als onderdeel van de beursgenoteerde Schiphol Groep gehouden is aan strikte regels voor wat betreft de publicatie van bedrijfsinformatie.”

Satijn vliegt hier opnieuw opzichtig uit de bocht: de aandelen van Schiphol staan helemaal niet genoteerd op welke effectenbeurs dan ook. Ze zijn in handen van de Staat en van de gemeenten Amsterdam en Rotterdam.

Opmerkelijk is dat de gedeputeerde erkent dat hij geen zicht heeft op de bijdrage van het vliegveld aan de ontwikkeling van het Limburgse toerisme. “Actuele gegevens zijn niet beschikbaar, MAA is verzocht om bij te houden hoeveel passagiers Limburg als toerist bezoeken”, aldus Satijn.

Critici van het vliegveld hebben daar geen hoge verwachtingen van: er stappen vooral mensen in die hun geld in het buitenland gaan uitgeven, van inkomend toerisme via MAA zou nauwelijks sprake zijn.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 107

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Leontine

    MAA lijkt mij een perfect vliegveld voor defensie! Wat F35 straaljagers en Apache helicopters. Goed voor de regio en mogelijk kan men eenvoudiger en duidelijker afspraken maken met de stakeholders.

    4
  2. Chris

    Sinds ik er ben geweest en die gore vrachtvliegtuigen de hele tijd bloemen komen brengen ga ik er niet meer heen. Weinig vakantie aan

    11
  3. rrustema

    “er stappen vooral mensen in die hun geld in het buitenland gaan uitgeven, van inkomend toerisme via MAA zou nauwelijks sprake zijn” en dat niet alleen. De tegenstand tegen MAA komt ook vooral van de toeristische sector in de omgeving! Want die moet het juist hebben van de spreekwoordelijke randstedeling die wil genieten van de rust in het glooiende landschap en de natuur. Dus minder toeristen en de locals vliegen zelf weg.

    22
    • Philip

      Wij komen als geschipholde randstedeling al ruim 50 jaar is Zuid-Limburg, en deze daling klinkt ons als muziek 😁

      9
  4. Maaike

    De cijfers van het CBS geven ook inzicht:
    https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/37478hvv/table

    Selecteer MAA en jaartallen en je hebt zo overzicht.

    20

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate