De Provincie Limburg besliste eind vorig jaar op basis van über-optimistische vooruitzichten om meer dan 100 miljoen euro gemeenschapsgeld in vliegveld Beek te steken. Een second opinion op het business plan waarschuwde eerder al voor teveel rozegeur en maneschijn.
Nu de jongste resultaten van het Limburgse vliegveld bekend zijn, blijkt deze waarschuwing van transporteconoom Walter Manshanden meer dan terecht. De cijfers kelderen met een noodgang onder alle voorspellingen door. Zo daalde het vrachtvervoer met 15 procent over heel 2022. In het laatste kwartaal van dat jaar versnelde de krimp tot 28 procent.
In het eerste kwartaal van dit jaar is zelfs sprake van een halvering van de vrachtomzet ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het ook al desastreuze jaar 2022. En nu is het vliegveld de komende acht weken gesloten vanwege groot onderhoud zodat in deze periode helemaal geen omzet wordt gerealiseerd.
“Op basis van zeer discutabele, veel te optimistische prognoses is in december 2022 door Provinciale Staten besloten om meer dan 100 miljoen euro belastinggeld uit te geven aan achterstallig onderhoud. Acht jaar eerder werden ook al tientallen miljoenen gespendeerd om het vliegveld overeind te houden”, aldus de Alliantie PleinAir Maastricht – een koepel van samenwerkende organisaties, waaronder SchipholWatch – die kritisch zijn op het vliegveld.
Steeds snellere omzetdaling
Maastricht Aachen Airport, zoals het vliegveld tegenwoordig officieel heet, is zwaar afhankelijk van het vrachtverkeer door de lucht. En juist dat segment van de markt draait slecht in Limburg. “Er is nu sprake van een steeds snellere daling van de vraag”, aldus de alliantie.
Maar ook de stijging van het aantal passagiers na de corona-periode blijft bij MAA achter bij de overige vliegvelden in ons land. “De omzet vertoont na de piek van 2019 een sterk dalende lijn, volstrekt tegengesteld aan de richting die de directie voorspelde toen zij geld nodig had van de belastingbetaler.”
“Het vliegverkeer moet op dit moment vanwege het onderhoud uitwijken naar andere vliegvelden. De vracht die op MAA aankomt, heeft nauwelijks een relatie met het Limburgse bedrijfsleven. Komen die vluchten wel terug als het onderhoud klaar is”, zo vragen de critici zich af.
Bloemen rondvliegen
Een belangrijk deel van de vracht is bedoeld voor de bloemenveiling. Die bloemen worden ingevlogen vanuit landen in Afrika om vervolgens met de vrachtwagen richting Aalsmeer te gaan. Er wordt nu onderzocht of de bloemen onder speciale condities met zeecontainers naar ons land zijn te vervoeren – veel goedkoper en minder slecht voor het klimaat. Het zou een klap betekenen voor de omzet van MAA – en een zegen voor omwonenden die dan minder last krijgen van de stokoude en lawaaiige vrachttoestellen die Beek doorgaans aandoen.
De omwonenden zijn laaiend over de dreigende kapitaalvernietiging op vliegveld Beek. “Die honderd miljoen euro had veel beter gestoken kunnen worden in bus- en treinverbindingen. Het vliegveld is volstrekt geen basisinfrastructuur voor Limburg.”
Schiphol Groep stak begin dit jaar een paar miljoen euro in het vliegveld om risicoloos te kunnen profiteren van eventuele groei. Behalve dat bedrag wilden de Amsterdammers geen verantwoordelijkheid nemen voor resultaten of extra investeringen. Dat risico blijft bij de Limburgse belastingbetaler liggen.
Ed
De provincie Limburg wilde gefopt worden!
coen eggen
wisten jullie niet, maar de foto boven het artikel is nogal navrant: toen de Amerikanen in 1944 een plek zochten voor een tijdelijk vliegveld ging de keuze tussen de huidige plek van de vliegwei in Beek (op zijn zondags MAA genoemd) en de locatie waar de foto is genomen, het Amerikaans kerkhof in Margraten. dat zou trouwens, als dat was verdergezet, helemaal de hel zijn geweest, midden in het Heuvelland
Joke Boon
Omwonende hebben de lasten en hun de lusten… dit hoort andersom te zijn… maar ja welk bedrijf gebruikt het dunning kruger effect niet….. die zijn ziek die bestuurders… psycholoog is hard nodig bij dat omhooggevallen krapuul…. en tips wil ik jullie wel geven… sluit dat vliegveld… spreek eens met de mensen die klachten hebben over de vliegtuigen en overlast!!! Succes …
P Bex
Mensen die last hebben van MAA. Dat zijn de lui die van boven de grote riolen in de omgeving van ‘t vliegveld zijn komen wonen, totaal GEEN connectie hebben met ‘t Limburgse. De meeste Limburger die van oorsprong in de omgeving van het huidige vliegveld woonden hebben er de minste problemen mee. Waarom? Werkgelegenheid. Nadat hier in Limburg de mijnen dicht moesten lag daar in Beek een kans. En zoals met alles, “d’n hollender” wil alles voor iedereen bepalen, zelfs wereldwijd.
HAverman
Rij een langs de vrachtafhandeling en u ziet daar 1 handje vol auto’s staan van het personeel. Rijd u daarna eens naar VDL.
Meer hoef ik niet te zeggen dat uw visie over werkgelegenheid MAA nergens op stoelt
Ellen
Laatst vloog ik naar Bari vanaf vliegveld MAA. De vrouw bij de ingang was ook degene die bij de koffers stond te controleren en daarna ons incheckte. Wat werkgelegenheid….. laat me niet lachen. Zet de mensen in de horeca, op terrassen en in hotels werken daar eens tegenover.
Paul
Precies, werkt prima hier in Limbabwe. De provinciale ruif is goed gevuld voor dit soort prestige projekten. Altijd al.
Paul Sprangers
Winsten zijn voor de private sector, verliezen moet de publieke sector, lees: belastingbetaler, voor zijn rekening nemen. Dit is de VVD-doctrine.