Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

Minister wacht op EU voor maatregelen tegen loodhoudende kerosine

sportvliegtuig

Vooral oudere sportvliegtuigjes kunnen niet omgaan met loodvrije brandstof (foto: Chris Leipelt via Unsplash)

4.7
(89)

Loodhoudende benzine wordt al sinds de jaren ’90 niet meer verkocht vanwege gevaren voor de volksgezondheid, maar hobbyvliegers tanken tot op de dag van vandaag kerosine met lood erin. Minister Harbers wil niet vooruitlopen op EU-regels om deze kerosine te verbieden.

Deel op XDeel op Linkedin

Volgens de minister komt met het verbod een derde van alle kleine vliegtuigjes aan de grond te staan. Hij maakt zich daar zorgen over en zint op een uitzonderingspositie, zo blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer. Hij ziet in ieder geval af van een vervroegd verbod in Nederland, ondanks de aangetoonde gevaren en ondanks verzoeken van verontruste omwonenden.

De loodhoudende brandstof (AVgas 100LL) voor de sportvliegtuigjes is nodig omdat een groot deel van die toestellen sterk verouderd is en niet geschikt voor loodvrije brandstof. De loodtoevoeging is een middel dat schade aan de motor voorkomt.

Met de spreekwoordelijke duct tape worden de oude sportmachines in de lucht gehouden. Geld voor de aanschaf van nieuwe toestellen is er kennelijk in veel gevallen niet. Nieuwere kleine vliegtuigen kunnen allemaal zonder de zeer giftige kerosinevariant met lood.

Levensgevaarlijk voor kinderen
Lood is niet alleen zeer schadelijk voor de gezondheid, maar blijft ook lang in de lucht aanwezig, zo blijkt uit recent onderzoek. Dat loodverbindingen uit vliegtuigen levensgevaarlijk zijn, met name bij kinderen, wordt ook duidelijk na het lezen van een onderzoek van de Universiteit van Kent. Daarin roepen de onderzoekers de overheid op direct actie te ondernemen tegen de uitstoot.

Het Environmental Protection Agency (EPA) noemt loodhoudende kerosine zelfs een direct gevaar voor de volksgezondheid. “Lood veroorzaakt schade aan de nieren en de hersenen en is vooral schadelijk voor kinderen”, aldus EPA.

De minister lijkt zich daar in zijn brief nauwelijks zorgen over te maken. Hij duidt wel op de beperkte beschikbaarheid van geschikte loodvrije alternatieven en op het feit dat mogelijk 30 procent van de sportvliegtuigjes vanaf 2025 aan de grond moet blijven.

Harbers bang voor hoge kosten voor sportvliegers
Harbers is bang dat de sportvliegers worden opgezadeld met hoge kosten om na die datum loodhoudende kerosine van buiten de Europese Unie te moeten importeren. Dat blijft toegestaan ondanks het aanstaande verbod op de loodhoudende toevoeging (tetraethyllood) aan de brandstof.

Omwonenden, zoals de bewonersvereniging BTV, vragen al langer om het gebruik van loodhoudende kerosine te verbieden. Maar Harbers weigert vooruit te lopen op Europese regels. “Dat kan tot gevolg hebben dat deze vluchten in Nederland niet of minder kunnen plaatsvinden.” Lekker belangrijk, als de gezondheid van mensen in gevaar is.

Behalve sportvliegers maken ook lesvliegtuigjes veelvuldig gebruik van loodhoudende kerosine. Deze sector heeft duidelijk te laat en te weinig geïnvesteerd in de vernieuwing van het materieel om zo gezondheidsschade bij mens en dier te voorkomen. Het is het zoveelste voorbeeld van het weinig duurzame gedrag van de vieze vliegindustrie, ondanks alle mooie woorden over vergroening en verduurzaming.

Kaartje van het RIVM met loodvervuiling door de luchtvaart. Hoe roder het gebied, des te groter het probleem.

Uit cijfers van het RIVM blijkt dat met name rond Lelystad Airport, Voorst en Hilversum sprake is van loodvergiftiging door het vliegverkeer. Rond Schiphol wordt nauwelijks looduitstoot door de vliegindustrie gemeten. Maar wel weer rond Rotterdam Airport, dat ingeklemd ligt tussen de woonwijken. Bewoners van die wijken hebben dagelijks te maken met de giftige uitstoot.

De looduitstoot door vliegtuigen in kilogrammen per jaar (bron: RIVM)

Al decennialang loodvrije motoren te koop
Het is opmerkelijk dat de minister het vliegen met sportvliegtuigjes kennelijk belangrijker acht dan het beschermen van de gezondheid van omwonenden. Er zijn al decennialang vliegtuigmotoren te koop die geen loodtoevoeging meer nodig hebben. Het verbod op loodhoudende benzine voor auto’s is al sinds de jaren ’90 van kracht.

Al die tijd heeft de hobbyvliegerij onvoldoende gedaan om zich aan te passen aan de moderne medische inzichten. Nu het moment daar is dat er een keihard verbod komt op de loodtoevoeging, wordt bestudeerd of er opnieuw een uitzondering kan worden gemaakt via een omweggetje buiten de EU om. Het zou de politiek sieren hier een stokje voor te steken in het belang van de volksgezondheid.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 89

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rekel

    Schandalig!

    5
  2. ad

    VVD = Vrije Verdienmodellen Doordrukken

    3
  3. Kijk naar de toekomst

    KAARTEN AL EIND VORIGE EEUW GESCHUD!

    Nu dus weer de “General aviation” in een uitzonderingspositie door toedoen van het ministerie dat anno 2023 de afkorting I&W draagt. De “M” van milieu (ofwel: leefomgeving) werd gaande de rit geschrapt!

    Jammer dat nauwelijks aandacht bestaat voor de RAMPZALIGE REORGANISATIE die door de PvdA prominenten Kok en Geelhoed in de jaren ’90 werd doorgevoerd. Want destijds werd de basis gelegd voor de nu volledig uit de krachten gegroeide HUB Schiphol. Met in het verlengde daarvan de funeste metropoolvorming richting een “Holland Metropool” waar twee sectoren garen bij spinnen:

    – De luchtvaartsector die maximale vervoerstromen najaagt
    – De vastgoedsector die in nauwe samenwerking met bovengenoemde sector een maximale exploitatie van de elementen rood, groen, blauw en infra uit de ruimtelijke ordening wil realiseren en daarbij van de politiek helaas ruim baan krijgt

    Deze volledig uit de hand gelopen reorganisatie is een analyse waard die tot andere inzichten kan leiden en de zaak weer recht kan trekken.

    In dit kader is het opvallend dat zelfs de Telegraaf lezers nu van hun economisch redacteur horen dat “het algemeen belang een ondergeschoven kind is geweest”. Iets dat nu eindelijk om een andere benadering vraagt en aangepakt zou moeten worden?

    Kan die uitzonderingspositie van de luchtvaart nu eindelijk eens worden doorbroken, zo lijkt de vraag.

    16
  4. Haes

    de prioriteiten van deze minister zijn weer eens heel duidelijk: vooral veel vies, vuil, oorverdovend en oervervelend overvliegen… met groot en klein tuig.
    en dan verbaasd zijn over de kloof tussen den haag en de burger…

    15
  5. Bad

    En al die luchtfoto’s die jaarlijks worden gemaakt. Vaak nog dubbel ook vanuit verschillende partijen. Die toestellen kammen jaarlijks heel Nederland uit.

    7
  6. Mike

    Kort geleden is een onderzoek vrij gemaakt vanuit de gemeente rotterdam over loodhoudende grond. https://letoplood.rotterdam.nl/
    Vragen over de luchtvaart, m.b.t. loodhoudende kerozine, kon men niet beantwoorden door ontbrekende kennis, zo vertelde een gemeentemedewerker mij.
    Hier in de westelijk gelegen wijk wordt dan ook sterk geadviseerd om kinderen, maar ook volwassenen, vooral hun handen te laten wassen, als ze in de tuin of elders met hun handen in de grond gezeten hebben.
    (Nu speelt hier gedeeltelijk ook een stuk industrieel verleden mee, maar moet de luchtvaart dit dan toch nog aanvullen met hún lood ?!).

    Ten tijde van Corona is het aantal sportvliegtuigjes sterk toegenomen op RTHA en komt men vanuit alle hoeken uit Nederland rondjes boven Zuid-Holland en rond RTHA vliegen.
    Deze toestellen worden zeer regelmatig over en langs de woonwijken gestuurd alsook over en langs recreatie- en natuurgebieden met weidevogels (o.a. Ackerdijkse plassen).
    Opvallend is de sterke toename van vooral oudere toestellen, waarbij de productie eind vorige eeuw is gestopt. Dit is dus de einddatum, na decennia aan productie waar loodhoudende brandstof nog heel normaal was.
    Je kunt dus uitrekenen dat een relatief percentage van deze 30% het eigenlijk al kon weten dat men een oud en dus milieu-discutabel toestel aangeschaft heeft.

    Het zal wel weer een aparte rechtzaak moeten worden om de politiek bij te sturen ter bescherming van de burger. Ondertussen blijft men gewoon lood over de bevolking sproeien.

    22
  7. Geer

    Weer naar de rechter om je eigen overheid ter verantwoording te roepen? Misschien een knipkaart bij de rechter aanvragen)-

    26
  8. Vdg

    De volksgezondheid en met name die van kinderen zou in de belangenafweging toch zwaarder moeten wegen dan het plezier van een hobbyvlieger? De mate waarin de volksgezondheid op deze manier wordt veronachtzaamd begint te neigen naar het opzettelijk toebrengen van grote schade aan de gezondheid dan wel grove nalatigheid om de volksgezondheid te waarborgen. Dat dit mag; zou dit niet strafbaar zijn?

    40

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate