Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Klimaat

Nepkeurmerk nieuwste manier van KLM om vliegen te groenwassen

KLM

foto: Giu Vicente via Unsplash

4.3
(122)

Vorige week vrijdag presenteerde KLM de jaarcijfers. Hoewel de firma vol inzet op méér vliegen, pocht zij over het eigen duurzaamheidsbeleid. Nu schermt KLM met validatie door het Science Based Target Initiative (SBTi) en beweert het daarmee in lijn te zitten met het Klimaatakkoord van Parijs.

Deel op XDeel op Linkedin

De endorsement van SBTi – zoals KLM het noemt – moet echter met een grote korrel zout worden genomen. De validatie van SBTi betekent namelijk dat deze vindt dat de doelstellingen van KLM in lijn zijn met het ‘well below 2oC-scenario’. KLM heeft geen doelen voor een 1,5 graden-scenario.

Op de valreep
KLM heeft namelijk op de valreep een aanvraag ingediend bij SBTi zodat het nog mee kon gaan met het duidelijk minder ambitieuze 2-graden scenario. Inmiddels biedt het initiatief deze mogelijkheid niet meer aan omdat het niet strookt met de klimaaturgentie en niet in lijn is met Parijs. Enkel met anderhalve graden doelen kan een bedrijf zich voortaan laten valideren.

Terwijl de doelen tekortschieten, meet SBTi op geen enkele wijze de kwaliteit van de plannen die KLM heeft gemaakt. Het controleert niet of gemaakte plannen realistisch zijn en geeft evenmin een indicatie of de plannen aansluiten bij de gestelde doelen.

Wat je in de plannen van KLM ziet, is dat er juist grote gaten vallen in hoe KLM de gestelde doelen denkt te bereiken. Let in de grafiek – waarin KLM zelf aangeeft hoe ze de reductie gaat bereiken – bijvoorbeeld op het oranje vlak. Om de klimaatafspraken na te komen, moet KLM vóór 2030 extra CO2-reductie realiseren “after future potential improvements”.

Wat kan KLM doen?
Maar denk eens mee, wat gaat KLM op de korte termijn tot 2030 doen? Het heeft niet opeens nieuwe vliegtuigen, er is niet opeens een grote hoeveelheid alternatieve brandstoffen beschikbaar. KLM kan weliswaar minder gaan vliegen om zo de reductie te behalen, maar dát wil het niet en wordt dus met hand en tand bevochten.

Voor KLM is een groen imago enorm belangrijk. Dat is ook een van de redenen waarom de onderneming zoveel geld steekt in groene marketing, en waarom het nu schermt met SBTi. Het is voor KLM de license to grow.

Tegelijkertijd is de realiteit dat zelfs met technologische vooruitgang de groeiobsessie van KLM en de luchtvaartindustrie als geheel enorm bijdraagt aan de verhitting van de aarde. De vliegindustrie zet een vermeend ‘duurzaam’ imago in om juist meer te kunnen vliegen, terwijl meer vliegen zorgt dat de luchtvaartindustrie niet binnen de grenzen van een leefbare klimaat kan blijven.

Misleiding gevaarlijk, daarom rechtszaak
De groene marketing van KLM is misleidend en gevaarlijk voor het klimaat. Dat is waarom wij een rechtszaak zijn gestart om deze misleiding te stoppen.

Meer weten over waar FossielvrijNL nu staat in de rechtszaak tegen KLM? Lees de blog op https://gofossilfree.org/nl/update-klm-rechtszaak-misleidende-reclame/.

Auteur Hiske Arts werkt binnen FossielvrijNL aan het tegengaan van gevaarlijke klimaatverandering, onder meer via het bestrijden van misleidende informatie uit de fossiele (vlieg-) industrie. FossielvrijNL is een rechtszaak gestart tegen KLM wegens valse reclameuitingen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.3 / 5. Aantal stemmen: 122

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Dirk

    Schiphol reageert zelfs op internet consulting…, dan is de nood hoog , en. De PR is machine druk….

    https://www.internetconsultatie.nl/experimenteerregeling_schiphol/reactie/221512/bestand

    3
    • Japie Krekel

      Scherp gezien!

      Wel bijzonder dat een bedrijf, waarvan de staat deels eigenaar is, een reactie indient bij een consultatie vanuit de regering van diezelfde staat!

      Nu ben ik geen jurist, en ook maar matig juridisch onderlegd, maar dat lijkt me niet helemaal de juiste gang van zaken!

      2
  2. Rob

    De luchtvaart als geheel en zeker klm en Schiphol hebben een totale minachting voor de samenleving.
    Liegen bedriegen grotere huichelaars kan je hier in Nederland niet vinden

    21
  3. 4e route

    Het hele idee van een vierde aanvliegroute is ook liegen en bedriegen: schiphollen.
    Het enige doel van het over Utrecht vliegen is de route bij Lelystad vrijmaken voor de pretvluchten die daar moeten starten en landen zonder aantallen te hoeven verminderen.
    Laat je niet beetnemen, het heeft helemaal niets te maken met minder kerosineverbruik.
    Erg vind ik vooral het gejank over 2000 m hoogte: hier is het 250 m en 80-90 dB iedere 2 minuten. Maar ja, wij kunnen hier wel vergiftigd worden en horend dol worden.

    3
  4. B. van Marlen

    Opvallend is dat men maar door blijft liegen en bedriegen, en deze greenwashing zie je ook bij andere luchtvaartmaatschappijen. Denkt men dat we onwetend zijn of zo?

    Het begon al met die Rintel-de-Kinkel, die emissies en geluid maar even PER PASSAGIER ging presenteren. Nu komt die bonusgraaier Smith erbij met zijn lovende woorden over het ‘economisch kroonjuweel’. Wedden dat die *** NOOIT is wakkergejankt door vliegtuigen?

    Ik onderschrijf die rechtszaak dan ook volledig!

    33
  5. Pieter

    De zoveelste misleiding vanuit het marketingapparaat van KLM.

    Ze doen hard hun best om te laten zien dat ze het beste willen voor de planeet en dat ze “alles doen wat er binnen hun macht ligt”.
    Vlootvernieuwing, herbebossing, “sustainable aviation fuel ” dat soort dingen.

    En ze geven advies aan de reiziger: “Wist u dat vliegen van Amsterdam naar Brussel meer tijd kost dan reizen per trein?”
    WAAROM bieden jullie die vluchten dan überhaupt aan? Neem dan je eigen verantwoordelijkheid, in plaats van die bij de (overstappende) reiziger neer te leggen!
    Laat die transferpassagiers overstappen op de Thalys in plaats van op een Embraer naar Brussel! En vice versa.

    De vorige schitterende, maar oom misleidende campagne was KLM: fly responsibly

    Het werd pas responsible toen COVID-19 uitbrak en de toestellen op de Aalsmeerbaan geparkeerd stonden.

    Schone en stille vliegtuigen bestaan niet. De enige toestellen die daaraan voldoen, zijn de toestellen die aan de grond blijven!

    36

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate