De verfoeide participatietrajecten in de luchtvaart werden vorige week in een schriftelijk overleg met de Kamer door minister Hanke Bruins Slot (Binnenlandse Zaken) voorgeschoteld als lichtend voorbeeld voor het betrekken van burgers bij de beleidsvorming. Een gotspe.
Op vragen van nota bene de VVD over het bevorderen van de menselijke maat in wet- en regelgeving haalt de minister aan dat burgers “een formele zienswijze kunnen indienen op projecten van het ministerie van Infrastructuur (I&W), zoals de luchtvaart”.
“Van 2016 tot en met oktober 2022 zijn in totaal 19.303 zienswijzen binnengekomen op projecten van I&W, waarvan 16.293 door burgers.” Geen woord over wat er wordt gedaan met al die zienswijzen – namelijk helemaal niks.
Zo sloot eind vorig jaar de internetconsultatie over de tijdelijke verruiming van de geluidsnormen voor Schiphol tijdens het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Alleen al in die procedure kwamen meer dan 2200 zienswijzen binnen.
‘Geen enkel nieuw inzicht in 2200 zienswijzen’
Enkele dagen na de einddatum kwam minister Mark Harbers met de mededeling dat er geen enkel nieuw inzicht stond in al die bezwaren en dat de plannen dus ongewijzigd voortgang zouden vinden – zelfs zonder met een nota van antwoord te komen.
Schiphol krijgt nu toestemming maandenlang – ook ‘s nachts – extra herrie te veroorzaken op niet-preferente banen omdat het de onderhoudsstrategie niet goed op orde heeft.
De overlast mag in de tuin van de buren worden gestort, zo meende de minister. Ondanks dat een jaar eerder bij het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan en de Polderbaan al beterschap was beloofd.
Desondanks prijst Bruins Slot de werkwijze van I&W aan in de Tweede Kamer. “Wanneer beleidsvoornemens concreet zijn geworden, kunnen mensen, bedrijven en instellingen suggesties doen om de kwaliteit en uitvoerbaarheid van de voorstellen te verbeteren.”
Grote groepen burgers haken af
Zo verteld lijkt het heel wat, maar de praktijk wijkt mijlenver af van de theorie. Vanwege de weigering van I&W om ook maar iets te doen met de ingediende zienswijzen, zijn grote groepen burgers (en hun organisaties) al afgehaakt en peinzen ze er niet over een volgende keer opnieuw een zienswijze in te dienen.
I&W houdt op deze manier een mooi stuk gereedschap in handen waarmee het eenvoudig het groene vinkje kan zetten bij ‘burgerparticipatie’, terwijl er met de input van de burgers niets wordt gedaan.
Het ministerie onder leiding van Harbers doet daar ook niet moeilijk over. Zo werd in een ‘beslisnota’ bij een Kamerbrief over de ‘voorkeursbeslissing luchtruimherziening’ dat er meer dan 2000 zienswijzen waren binnengekomen, maar dat die “niet hebben geleid tot structurele aanpassingen in de hoofdstructuur en het operationele concept”.
Met andere woorden: meer dan 2000 burgers zijn gezamenlijk niet in staat ook maar een geringe verbetering van de plannen aan te geven. Exact dezelfde arrogante reactie die de mensen ook ontvingen na de procedure rond het onderhoud van de Zwanenburgbaan.
Niet serieus genomen
Burgers krijgen zo het idee dat zij totaal niet serieus worden genomen door de Rijksoverheid. Velen van hen maken serieus werk van hun zienswijze, pluizen de wet- en regelgeving erop na en raadplegen deskundigen. Om vervolgens afgescheept te worden met de opmerking dat het allemaal niets toevoegt en te moeten aanzien dat de minister het hoofdstukje participatie afvinkt.
Er is nog veel meer mis met de participatietrajecten van I&W. Zo toonden we eerder aan dat lastige vragen worden weggemoffeld. De burger moet er vervolgens zelf achteraan om alsnog antwoorden te krijgen. Die werkwijze leidde zelfs nog tot discussie in de Tweede Kamer.
Trucendoos
Een andere truc van I&W om lastige zienswijzen te omzeilen is dat de ambtenaren de zienswijzen samenvatten in zelfverzonnen ‘kernvragen’. Voor het gemak worden vervolgens alleen die vragen behandeld in de nota van antwoord zodat lastige zienswijzen comfortabel worden ontweken.
Zo ontwijken de ambtenaren graag zienswijzen die aantonen dat de wetenschappelijke inzichten afwijken van de uitgangspunten van het ministerie of zienswijzen die aantonen dat het voorgenomen beleid afwijkt van eerder gepubliceerde documenten door hetzelfde ministerie.
Met al deze tekortkomingen in de participatietrajecten van I&W is het gejubel van minister Bruins Slot ronduit ongepast. I&W is niet het toonbeeld van een ministerie dat burgerparticipatie serieus neemt, maar geeft juist het schoolvoorbeeld van hoe de inbreng van burgers de nek kan worden omgedraaid.
Evelien
De Nationale Ombudsman
Ik stel voor dat de indieners van een zienswijze over de tijdelijke verruiming van de geluidsnormen een klacht gaan indienen bij de Nationale Ombudsman over de wijze waarop met de zienswijzes werd omgegaan. 2200 zienswijze aan de kant geschoven.
Geen nota van antwoord en de minister van Binnenlandse Zaken noemt dit een lichtend voorbeeld. Dit is geen participatie.
B. van Marlen
‘Enkele dagen na de einddatum kwam minister Mark Harbers met de mededeling dat er geen enkel nieuw inzicht stond in al die bezwaren en dat de plannen dus ongewijzigd voortgang zouden vinden.’
Als hij bedoelde dat dit inzicht is, dat de leugens en bedrog en het verder verzieken van de leefom-geving gewoon mogen doorgaan, dan heeft hij nog gelijk ook. Schiphollen is immers van alle tijden!
Men heeft inderdaad NOOIT iets gedaan met al die zienswijzen. We hebben er veel tijd in gestoken, en het was allemaal voor Jan Lul! Zo werkt macht nu eenmaal. Wij hebben totaal geen inspraak over ons leef- en woonmilieu. Tsja, ik hoef het u niet uit te leggen, u heeft het hier veelvuldig kunnen lezen.
Nu wordt de nieuwe MRS opgetuigd. Zou dit werkelijk iets veranderen? Als dit het geval zou zijn, dan zou men de krimp definitief doorzetten, maar integendeel: voor 2024 wordt de deur opengezet voor 460k vluchten onder het valse mom van een ‘experiment’ en daarna gaat de groei weer verder.
De echte misdadigers worden niet van hun bed gelicht, mensen die opkomen voor de leefomgeving wel! Wat een kloteland!
Omwonenden hebben geen enkel nieuw inzicht gekregen
Alle omwonenden in de verre omgeving van Schiphol hebben “geen enkel nieuw inzicht” gekregen na de laatste internetconsultatie, over het voortgaande meedogenloze en vernietigende luchtvaartbeleid van I&W.
Omwonenden werden niet gehoord.
Omwonenden worden niet gehoord.
Er werd geen rekenen met omwonenden gehouden.
Er wordt geen rekening met omwonenden gehouden.
Omwonenden werden ziek gemaakt.
Omwonenden worden ziek gemaakt.
Omwonenden mochten tussen 01:30-05:00 uur alleen maar slapen.
Omwonenden mogen tussen 01:30-05:00 uur alleen maar slapen.
Omwonenden kregen geen rust 19 uur per dag lang.
Omwonenden krijgen geen rust 19 uur per dag lang.
En dan heb ik het nog niet eens over de ZZS en de PFAS.
Jaap de Groot
“Geen enkel nieuw inzicht” hebben de zienswijzen opgeleverd en dus hoeft I&W er niets mee te doen. Dat is lekker makkelijk, zo kun je je er overal van af maken. Dat mensen ziek worden van lawaai wisten we al, dus hoeven we er niets tegen te doen.
Ad
Burgerparticipatie die WEL helpt: Lezer en Schipholwatch zelf, sluit je vandaag in Den Haag aan bij de protesten door al meer dan 40 organisaties.
Protesteer tegen miljardensubsidies aan de fossiele industrie. Ook accijnsvrijstelling van vliegtuigbrandstof is zo’n subsidie.
De aarde kreunt onder wanbeheer door partijen van het Vrije Verdienmodellen Doordrukken zonder al te veel bekommernis om de vrijheid van anderen. Alleen vrije burgers die zich verenigen kunnen het piramidespel met voortdurend uitleveren van alles aan de hoogst biedende stoppen. Vóór heling van onze prachtige aarde: Kom Vandaag Naar Den Haag!
Philip
Goede reden om de VVD te boycotten, te beginnen bij de gemeenteraads verkiezingen a.s. maart
Bas van den Born
Als er nou iets met de ingezonden zienswijzen was gedaan, waren de problemen niet zo groot geweest.
Kijk naar de toekomst
DE FOPSPEEN GENAAMD “BURGERPARTICIPATIE” MASKEERT NIEUW PLAN
I&W kan intussen gezien worden als puur faciliterend bedrijf dat bijna volledig door de luchtvaartsector wordt aangestuurd. Helaas is de misleidende methodiek die rond burgerparticipatie wordt toegepast ook doorgedrongen in het steeds meer door de sector bepaalde openbaar bestuur. Men liet zelfs “Metropoolregio’s” uitmonden in een nieuwe “NOVEX Regio Schiphol” ter grootte van maar liefst vier Provincies!
I&W minister Harbers sloot deze NOVEX deal met Schiphol gedeputeerde Olthof in Noord Holland. In het Provinciehuis zetelt daarbij een “team luchtvaart” dat via netwerkdwang alle 56 aangesloten gemeenten op het door de sector gewenste pad dirigeert. Het ontwikkelbedrijf SchipholADC ontfermt zich over grondposities in agrarisch gebied, die met de aankoop van stikstofrechten worden verworven.
Maar achter deze opgetrokken facade vindt achter de schermen nog een grote technische en logistieke ingreep plaats met een centrale rol voor de “Next-Gen” technologie, die is gericht op maximale capaciteit voor Schiphol. De nieuwe terminal voor 14 miljoen extra passagiers per jaar en het in stilte realiseren van “Next-Gen” op de straks hyper preferente banen zijn voortekenen van dit volstrekt ongewenste plan voor “de ware innovatie” van Schiphol.
Wellicht interessant dat minister Harbers deze informatie achterhoudt, zoals bij het volgen van de debatten in de TK naar voren komt. Of dit bij de huidige gang van zaken nog een politieke doodzonde is kan als vraag worden opgeworpen?
laptopleon
Geen verrassing, want de overheid doet dit op alle niveaus. Elke gemeente houdt informatie- en inspraakavonden over aanpassingen aan bijvoorbeeld het verkeersplan, in het kader van ‘dualiteit’. In werkelijkheid heeft een ingehuurd bureau al lang het definitieve plan klaar. Ja, iedereen mag er wat van zeggen en er wordt heel geïnteresseerd luistert, maar daar wordt zelden wat mee gedaan.
Rob
Dikke van dalen
Luchtvaart synoniem is liegen en bedriegen.
Lione
Ronduit ongepast? Dat is erg zacht uitgedrukt.
Gewoon weg BESCHAMEND!!!!
Iedere dag weer erger en de belastingbetaler betaalt hun salaris.