Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

KLM pakt Schiphol af van de Nederlandse vakantieganger

klm toestellen op schiphol

foto: Miguel Ángel Sanz via Unsplash

(leestijd ongeveer 2 minuten)
4.8
(153)

Hemel en aarde beweegt KLM om de buitenlandse overstappers op het overdrukke Schiphol te blijven faciliteren. Dat gaat steeds meer ten koste van de Nederlander die ook eens een keer met het vliegtuig op vakantie wil.

Deel op XDeel op Linkedin

Terwijl de lengte van de rijen op Schiphol tegenwoordig in kilometers wordt uitgedrukt, doet KLM er alles aan om het eigen intercontinentale netwerk te beschermen, desnoods ten koste van de Nederlandse reiziger. En desnoods via het voeren van rechtszaken tegen de grootste geldschieter van de afgelopen jaren – de Nederlandse staat.

De voorkeur van KLM voor buitenlandse overstappers bleek onder meer toen de zomerchaos op Schiphol zo’n grote hoogte bereikte dat luchtvaartbedrijven hun toestellen leeg lieten terugvliegen naar Schiphol. In die periode liet ook KLM Nederlandse vakantiegangers in den vreemde achter en gaf het voorrang aan de ‘feeder’-vluchten die noodzakelijk zijn om de intercontinentale vluchten vanaf Schiphol te vullen met buitenlanders.

Vaak nog geen 10 procent Nederlanders
Gemiddeld 70 procent van de intercontinentale KLM-passagiers zijn buitenlandse overstappers. In een groot aantal vluchten zit zelfs geen tien procent Nederlanders. Al deze vluchten zouden vanuit maatschappelijk belang beter vanaf andere hubs kunnen worden gefaciliteerd dan vanaf Schiphol.

Vrijwel nergens ligt een megahub immers middenin zo’n drukbevolkt gebied als Schiphol. Door die ligging veroorzaakt het vliegveld voor anderhalf miljoen bewoners overlast boven de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Nu Schiphol van VVD-minister Mark Harbers moet krimpen naar maximaal 440.000 vliegbewegingen per jaar en KLM volhardt in de strategie om buitenlanders met lage tarieven naar Schiphol te lokken voor een overstap, zal dat in de toekomst steeds meer ten koste gaan van de keuzemogelijkheid voor Nederlandse vakantie- en zakenreizigers.

Pervers model om herrie te importeren
Dit perverse model importeert de herrie en vervuiling van buitenlandse reizigers naar de regio van Schiphol. Bewoners ervaren de lasten van dit inefficiënte vliegverkeer, maar kunnen in afnemende mate aanspraak maken op de lusten.

Het is te verwachten dat bij verdere krimp van het vliegverkeer als gevolg van milieu- en klimaatmaatregelen nog minder plaats ontstaat voor vliegverkeer van en voor Nederlanders. KLM zal bij ongewijzigd beleid een steeds groter deel van de koek gebruiken om de buitenlandse transferpassagiers te faciliteren.

Dat is goed voor KLM en zijn marktaandeel, maar heel slecht voor het maatschappelijk belang van Schiphol. Immers zou de luchthaven dé verbinding moeten zijn tussen Nederland en de rest van de wereld. Die doelstelling komt zo steeds verder onder druk te staan.

Asociaal
Het vliegveld zakt af naar de status van een overstapstation voor buitenlanders die Schiphol alleen maar willen aandoen omdat een vlucht met overstap goedkoper is dan een rechtstreekse vlucht. Het is ronduit asociaal om zo’n overstapfunctie te faciliteren in het drukbevolkste gebied van Europa. Overstappen kan immers overal – ook op een afgelegen vliegveld in de middle of nowhere.

De paar procenten Nederlanders in KLM-vluchten naar exotische intercontinentale bestemmingen staan het adequaat en efficiënt opereren van een vliegveld tot nut van de Nederlandse samenleving danig in de weg.

Nederlanders dienen te beseffen dat wat goed is voor KLM niet automatisch goed is voor de Nederlandse economie. En zelfs vaak tegenstrijdig met het welzijn in de maatschappij.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 153

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Madelon

    Tjonge jonge wat een gotspe, ambtenaren van Verkeer een Waterstaat gaan van onze belastingcenten “helpen op SchipHel” het wordt steeds gekker.
    Laat de milieuvervuilers toch lekker in de rij staan, ze kiezen er immers zelf voor.
    https://www.nu.nl/economie/6216909/kantoorpersoneel-van-partners-schiphol-komt-helpen-op-luchthaven.html

    1
  2. Dick

    Wat ik het meest pervers vind, is dat ome Ben van AF gaat procederen tegen de staat , … de staat welke het volledige concern overeind heeft gehouden tijdens de crisis … hoe krom is dat ? , ik neem aan dat de regering nu eindelijk inziet dat zo’n narcistische partij geen plaats behoord te hebben aan tafel .

    5
  3. ReindeR Rustema

    Opgemerkt moet wel worden dat het trein- en bootnetwerk in de EU extra passagiers nauwelijks aan kan.

    2
  4. ir. B. van Marlen

    De luchtvaartsector gebruikte het woord ‘pervers’ ook, maar zij bedoelden hiermee, dat Schiphol ‘op slot moest’ als een van de (slechts 35) handhavingspunten was volgevolgen met herrie en dit zou ‘het verbindingennetwerk bedreigen’. Alders haalde die punten toen maar geheel weg met zijn NNHS. Dit was natuurlijk het echte perverse handelen!

    De arrogantie van AF/KLM is goed beschreven door Ties Joosten in ‘De blauwe fabel’ en geldt vandaag nog steeds.

    In Rotterdam mag een openluchtbioscoop niet draaien na 23:00 h, maar bij ons begint de nachtelijke herrie dan pas goed op gang te komen. Dit allemaal om de vakantievluchten en hubvluchten te faciliteren.

    Men doet er alles aan om de toegezegde (nog te beperkte) krimp weer onderuit te halen.

    Dit kan natuurlijk niet doorgaan op deze manier, niet voor omwonenden en niet voor het klimaat! We kunnen heel goed in dit land functioneren met niet meer dan 350000 vluchten, en liefst nog minder.

    22
  5. Loek

    Ik wist het al. Maar ben iedere keer opnieuw verbijsterd als ik dit lees. Ontelbare omwonenden worden dagelijks onnodig zwaar geterroriseerd door deze godvergeten vliegindustrie. Die diensten levert aan overstappers omwille van een paar knaken voor de aandeelhouders. Waanzin. En de politiek maar blijven volhouden dat het goed voor ons is.

    32
  6. Mike

    Vanaf RTHA vliegt Transavia opvallend veel met KLM -toestellen.
    Ik zie het eigenlijk als een voorbode van het verschuiven van alle vakantievluchten naar andere vliegvelden en KLM helpt een extra handje om het tekort aan (oude) toestellen bij Transavia aan te vullen of door te schuiven.
    Het overnemen van vluchten van Schiphol, wat mij niet zou verbazen dat dit vanuit Schiphol de andere vliegvelden is opgelegd, schetst eigenlijk al een beetje wat al langer links en rechts is geopperd. RTHA Eindhoven en Maastricht : de afvoerputjes van Schiphol om, samen met Lelystad, de vakantievluchten te faciliteren.
    KLM kan in dit geval de plannen, om Schiphol om te bouwen, verder doordrukken.

    KLM wordt nu afgeschilderd als ‘boosdoener’, maar spelen Schiphol en KLM niet een beetje onder één hoedje ?

    16
  7. Johan

    Waarom verbaast dit bericht niet? Naast Schiphollen kunnen we nu ook KLMmen aan het woordenboek toevoegen.

    18
  8. Els Lehr

    Hm. De voorgestelde krimp van 10% is niet meer of minder dan wat nu over onze hoofden vliegt en onnoemelijke overlast veroorzaakt. Ik heb dit jaar nog geen blauwe lucht gezien boven mijn woonplaats, om van een stille lucht maar niet te spreken. Als we het over krimp hebben, heb ik het ook over krimp van vakantievluchten. Omdat het nodig is voor onze gezondheid in Nederland en iedereen wel mag minderen, in mijn ogen.

    41
    • Jaap de Groot

      Inderdaad! We moeten ook van die spotgoedkope stedentripjes af. Even shoppen in Milaan of koffie drinken in Barcelona voor een paar tientjes is niet meer van deze tijd. In plaats van drie keer per jaar het vliegtuig pakken kun je ook eens in de drie jaar een vliegreis maken. Dan is het minder gewoon en veel leuker. Of laten we het met de klimaatverandering zo ver komen dat straks niets meer kan? We kunnen beter nu vast “afremmen” dan straks een “noodstop” moeten maken, zoals het nu het geval is met het overschot aan stikstofverbindingen. Regeren is vooruitzien, niet vooruitschuiven!

      14

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate