Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetten & regels

Paniek bij I&W: 60 mln voor juridisch crisisteam Schiphol

rechtszaak

foto: CAS via Pixabay

4.8
(197)

Er heerst grote paniek bij het Ministerie van Infrastructuur (I&W) over de puinhopen in het Schiphol-dossier. Minister Mark Harbers vraagt 60 miljoen euro voor het inrichten van een dream team om te proberen het juridische kaartenhuis overeind te houden.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een plan dat de minister vrijdag aan het einde van de dag stuurde aan de Tweede Kamer. In dat ‘Bestedingsplan Projectorganisatie Schiphol’ geeft hij volmondig toe dat de uitdagingen in het dossier het ministerie boven het hoofd groeien.

Procedures stapelen zich op
Schiphol komt de laatste jaren steeds meer onder vuur te liggen. Mobilisation for the Environment wil via de rechter afdwingen dat de overheid gaat handhaven op de ontbrekende stikstofvergunningen, stichting RBV komt binnenkort met een dagvaarding tegen de explosief gegroeide geluidsoverlast en SATL heeft aangifte gedaan bij justitie wegens vermeende fraude door onder meer ambtenaren bij I&W.

Veel van die aankomende rechtszaken hebben in de ogen van I&W en de Inspectiedienst Leefomgeving & Transport een goede kans van slagen. Daarom wil I&W het bestand juristen fors uitbreiden. Nog dit jaar gaat Harbers daar ruim 5,5 miljoen euro voor vrijmaken, volgend jaar 11,6 miljoen euro, in 2024 en 2025 ruim 15 miljoen en in ‘afbouwjaar’ 2026 nog eens 12 miljoen euro.

In totaal verwacht het ministerie tientallen juristen in dienst te moeten nemen om alle procedures het hoofd te kunnen bieden.

Gevolg van onwettig beleid
De juridische hordes zijn het directe gevolg van jarenlang onwettig beleid voor de luchtvaart. De meeste vliegvelden in ons land werken al jaren zonder wettelijk verplicht luchthavenverkeersbesluit, ze beschikken niet over stikstofvergunningen en de extreme geluidsoverlast wordt al jarenlang gedoogd. Burgers zijn daar klaar mee en proberen de overheid nu te dwingen kaders te stellen en deze ook wettelijk vast te leggen.

Ondertussen raakt het ministerie hopeloos verstrikt in het eigen wanbeleid. Vanwege de ontbrekende stikstofvergunningen kunnen geen luchthavenverkeersbesluiten worden vastgelegd. Vanwege het jarenlange gedogen van forse overschrijdingen dreigen rechters op korte termijn een einde te maken aan deze praktijken.

Vergaande consequenties
“Dit plan beschrijft de urgente en langjarige opgave om het functioneren van Schiphol veilig te stellen [..] Mocht dit niet lukken dan heeft dit vergaande consequenties”, zo vertelt Harbers de Kamer.

Wat wil de minister bereiken met zijn nieuw te vormen dream team? Uitgewerkte maatregelen op het gebied van stikstof in 2022 en 2023, de aanpak van de geluidsregels voor 2023, een natuurvergunning voor Schiphol in 2022 of 2023, een luchthavenverkeersbesluit en een stop op het gedogen van de overlast in 2023.

Pikant is dat uit de brief blijkt dat de juristen wéér op zoek moeten naar mazen in de wet om het voortbestaan van Schiphol in de huidige vorm mogelijk te maken. Zo moet worden gekeken naar andere mogelijkheden om de wet te interpreteren. Ook wil de minister onderzoeken of hij onder maatregelen uitkomt door een langjarig beleidsplan op te stellen tegen overlast.

Wankel beleid
Drie maanden geleden schreef SchipholWatch een uitgebreide brief aan de Eerste Kamer waarin onze zorgen werden geuit over de wankele juridische onderbouwing van het huidige luchtvaartbeleid. De Tweede Kamer heeft de minister om een reactie gevraagd op die brief, maar die is vooralsnog niet gekomen.

Opmerkelijk is dat de minister van plan is Schiphol te helpen bij de aanvraag van een natuurvergunning. Dit in tegenstelling tot wat hij in de Tweede Kamer meermaals meldde. Andere bedrijven, en ook de boeren, zijn verplicht zelf zo’n vergunning aan te vragen en te verkrijgen, maar dat lukt de vliegvelden niet zelfstandig.

Harbers geeft in zijn brief een kort overzichtje van de te verwachten uitgaven. Het meeste geld gaat naar het projectmanagement, maar er is ook een forse post opgenomen van anderhalf miljoen euro per jaar voor extern juridisch advies. En een post van 1,23 miljoen euro per jaar voor het inhuren van specialisten uit de luchtvaartindustrie.

Is de minister te laat?
Die laatste post mag best opmerkelijk worden genoemd. Met de 1,23 miljoen moeten zes voltijdsbanen worden ingevuld. Dat is maar liefst 200.000 euro per luchtvaartdeskundige.

Het is nog maar de vraag of I&W op tijd is met zijn aanpak. Inmiddels heeft MOB de eerste dagvaarding voor het handhaven van de stikstofwetgeving verstuurd aan de bestuursrechter en is de dagvaarding van burgerinitiatief RBV met een beroep op de rechten van de mens vrijwel afgerond.

Hoe het staat met het strafrechtelijk onderzoek van het Openbaar Ministerie naar mogelijke fraude bij I&W is twee jaar na de aangifte nog steeds niets bekend.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 197

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Gwenny

    Dus de overheid gaat belastinggeld inzetten om er voor te zorgen dat Schiphol zich niet aan de door de overheid gestelde milieuregels hoeft te houden…. Misschien moet mevrouw van der Wal, minister voor Natuur en Stikstof, ook maar een paar miljoen uittrekken voor een advocaten team, om het tegen ‘ team Harbers’ op te nemen.

    14
  2. Harrie Gooskens

    En dan vinden we het raar dat de boeren in opstand komen en nog maar 17% van de Nederlanders het kabinet vertrouwt.

    9
  3. Willem

    >> Mede door Schiphol is Nederland een interessante vestigingsplaats voor internationaal opererende bedrijven. Die sterke hub functie willen we behouden<<

    De hub functie betreft het van korte afstand invliegen van intercontinentale reizigers. Deze 'huppen' Nederland in en 'huppen' Nederland weer uit. Ze komen de de douane zone niet uit. Dus deze logica ontgaat mij.

    18
    • Jaap de Groot

      De theorie die daar achter zit is dat door al die overstappers heel veel bestemmingen rendabel zijn die dat anders niet zouden zijn. Daardoor is Nederland zo goed met de rest van de wereld verbonden en zo aantrekkelijk voor internationaal opererende bedrijven. Zover de redenering van de KLM. Persoonlijk denk ik dat het vriendelijke belastingklimaat voor internationaal opererende bedrijven een veel grotere rol speelt. Zo groot, dat ze wel bereid zijn om de moeite van een keertje overstappen op de koop lief te nemen. Maar dat is een publiek geheim.

      5
  4. Ciska Rijswijk

    Dat is lekker zeg. Eerst subsidie verstrekken met belastinggeld aan Schiphol/KLM en dan advocaten voor I&W betalen met ons belastinggeld ???. Wat klopt hier niet???

    36
  5. Mijn cardioloog in het Zaans Medisch Centrum weigert pertinent om met mij over de schadelijke effecten van de luchtvaart – op mijn hart! – te praten.
    Mijn huisarts in het Gezondheidscentrum Assendelft ziet wel dat er schadelijke werking is, maar zegt dat hij het te druk heeft, om zich ermee bezig te houden.
    Wel vliegt hij meermaals naar Cuba om daar artsen voorlichting te geven, over hoe belangrijk ‘preventie’ wel niet is… Natuurlijk: belangrijk!
    Maar een simpele brief schrijven over de preventieve werking van minder herrie en uitstoot richting ministers Harbers en Kuipers lijken me effectiever…

    36
  6. ir. B. van Marlen

    Ik doe hierbij een oproep aan alle juristen in Nederland om zich niet te scharen achter de machthebbers en het grote geld en te doen waar men voor is opgeleid: het bevorderen en bewaken van de rechtsstaat.

    61
  7. Leon Adegeest

    Deze overheid doet de verkeerde dingen. Burgergroepen van vrijwilligers leggen fouten en wetsovertredingen van de luchtvaartsector bloot. Het ministerie gooit er vervolgens miljoenen tegenaan om de sector te helpen. Niet om fouten en wetsovertredingen ongedaan te maken, maar om juridische geitenpaadjes te helpen zoeken voor de luchtvaartsector.
    Burgers moeten keihard opkomen voor het algemeen belang, omdat de overheid alleen een klein deel-belang dient. Ondertussen leven we in het jaar 2022 en heeft de sector de overheid al decennialang in haar pocket . Nu hebben we nog maar 28 jaar tot 2050, het jaar waarin we een CO2-neutrale wereld moeten hebben bereikt. De luchtvaartsector is daarbij volledig afhankelijk van compensatie elders. Wanneer gaat onze overheid doen wat echt belangrijk? De sector aan banden leggen (leefomgeving, milieu, klimaat) en ze houden aan afspraken, in het grote algemene belang?

    73
    • rrustema

      Probleem heet VVD vrees ik, niet ‘overheid’. Het ministerie is onder Rutte ook altijd in VVD handen.

      15
  8. Onze overheid is stuk. In plaats van te investeren in een leefbare omgeving voor de komende generaties lijkt onze overheid vooral te “investeren” in de verdediging van hun eigen al jaren falende (gebrek aan) beleid.

    52
  9. Josje

    Ongelooflijk. Als burgers mogen we ook nog eens 60 miljoen ophoesten om het criminele luchtvaartbeleid van deze overheid te faciliteren. Ik denk dat SchipholWatch zijn eigen dreamteam moet gaan organiseren door een oproep in de media. Longartsen, huisartsen, ecologen, juristen, natuurorganisaties, recreatieondernemers, burgemeesters, journalisten, ethici, het is nodig dat zij zich uitspreken en duidelijk maken dat het huidige luchtvaartbeleid volkomen failliet is en schadelijk voor mens, milieu en klimaat. En dat het verwerpelijk is om daarmee door te gaan en eraan mee te werken.

    56
    • Michiel

      Josje is “on the money” zoals we gewend zijn. VVD geeft het geld liever uit om belangen van grote bedrijven te verdedigen, ook zoals we gewend zijn.

      17
      • Josje

        Het is toch stuitend dat de richting van het overheidsbeleid nu ook een kwestie lijkt te worden van wie de diepste zakken heeft. Overheid gaat naadloos over in corporate business (zie een waarschuwing van jurist Katharina Pistor: https://www.groene.nl/artikel/j-accuse-tegen-de-commerciele-advocatuur ). Ik denk dat dit een keer gaat kantelen. Al was het maar omdat dit kabinet snel zijn biezen moet pakken. Maar we hebben de expertise in de eigen gelederen heel hard nodig.

        21
    • Johan

      Helemaal mee eens

      6

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate