Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Nederlandse economie razendsnel richting afgrond

afgrond

foto: Alexas_Fotos via Pixabay

4.6
(116)

De Nederlandse samenleving beweegt zich in noodtempo richting de afgrond. De krimp van Schiphol doet bedrijven besluiten te verkassen naar verre buitenlanden, de supermarkten zien de helft van hun aanbod wegvallen en er komen honderdduizenden mensen op straat te staan.

Deel op XDeel op Linkedin

Het minderen van de vluchten heeft vergaande gevolgen voor vrijwel alle sectoren van de Nederlandse economie. Het eerst getroffen is het luchtvaartpersoneel. Sommigen kiezen eieren voor hun geld en gaan aan de slag in een sector met toekomst, anderen houden vast aan verdampte privileges en blijven zoeken in een krimpende markt.

Dat leidt in eerste instantie tot extra banen in de (psychiatrische) zorg. Wanhopende piloten worden professioneel begeleid naar een nieuwe manier van leven. Het begrip omdenken wordt hen bijgebracht.

Maar al gauw blijkt de toestroom van ex-piloten van korte duur en dat de zorg juist opmerkelijk veel banen verliest. Overspannen omwonenden blijven weg, patiënten met hart- en vaatziekten lijken verdwenen en het aanbod van longpatiënten daalt naar een nieuw dieptepunt.

Belastingadviseurs
De krimpende vliegindustrie zorgt kortstondig voor een opleving in de sector belastingadvies. Piloten willen hun buitenlandse woning kwijt omdat ze geen werkgever kunnen vinden die een even genereuze vergoeding voor woon-werkverkeer betaalt. De belastingconsulenten leren hen op drukbezochte bijeenkomsten hoe een belastingformulier moet worden ingevuld.

Maar nu een flink deel van de brievenbusmultinationals bij gebrek aan goede verbindingen verkast naar plekken als de Kaaimaneilanden, Panama en Bermuda – met wél een uitstekend bestemmingennetwerk – raken ook duizenden belastingadviseurs uiteindelijk hun baan kwijt.

De beslissing van minister Mark Harbers in 2022 om Schiphol te doen krimpen, blijkt genadeloos slecht uit te pakken voor de eonomie.

Geen bloemen meer uit Afrika
Het aanbod van bloemen uit Afrika en Argentijns rundvlees staat onder druk. Supermarkten zoeken naarstig naar andere producten om te verkopen, en vinden die dichterbij huis. Het leidt tot een nieuwe ontslaggolf, nu bij groothandelaren in exotisch fruit en bij inkoopmanagers van goedkope winkelketens. De vakkenvullers schakelen stoïcijns over van winterse zomerkoninkjes naar oud-Hollandse appels.

Boeren ontspringen de economische malaise. Ze hoeven niet meer te concurreren met boontjes die in Peru vier cent per kilogram goedkoper worden ingekocht en ze krijgen meer ruimte om te ondernemen omdat de vliegtuigen niet meer zo’n grote hap nemen uit het stikstofbudget.

Gemeentereiniging gehalveerd
Het gebrek aan vluchten resulteert in flink hogere ticketprijzen. De citytripper blijft weg, met als resultaat een golf aan faillissementen onder coffeeshops, bordelen en dranklokalen. AirBNB doekt zijn Nederlandse vestiging op en de Amsterdamse gemeentereiniging wordt gehalveerd vanwege het tekort aan werk.

De gevolgen van het kleinere Schiphol zijn desastreus. De burger ziet de prijzen van Chinese opladers en Delftsblauwe klompjes de pan uit rijzen. Er is geen vrachtcapaciteit meer in de vliegtuigen, zodat hipsters zomaar enkele weken moeten wachten op de nieuwste telefoonhoesjes.

De aanvoer van de hoogwaardige technologie uit het Verre Oosten stokt. Opnieuw volgen duizenden ontslagen onder medewerkers van souvenirshops en andere winkels in prullaria. De Action kondigt een heroriëntatie aan.

Nog veel problematischer blijkt de situatie in Rotterdam. Daar zien kerosinehandelaren hun omzet ineens met vijftig procent afkalven. Ze kunnen geen miljarden aan dividenden meer uitkeren en worden gedwongen om te zien naar andere verdienmodellen. De meeste ontdekken dat er ook geld te verdienen is met windmolens en schakelen morrend over.

Krantenbedrijf onderuit
Een volgend onbedoeld effect van de onbesuisde beslissing van minister Harbers is een nieuwe golf van ontslagen bij een krantenbedrijf dat zich nogal afhankelijk had gemaakt van de ultra-all-inclusive-all-you-can-drink-vakantieadvertenties. Ondanks een ultieme inspanning om de vliegindustrie in leven te houden, bleek het niet voldoende om de inkomstenstroom te redden.

Ook de bouwsector wordt zwaar geraakt door het ineenschrompelende Schiphol. Opdrachten voor peperdure nieuwe terminals blijven uit, het doortrekken van de Noordzuidlijn wordt stilgelegd en naar de lucratieve distributiecentra is nauwelijks nog vraag.

De sector weet gelukkig snel om te schakelen. Mede genoodzaakt door de tegenvallede vraag naar geluidsisolatie en driedubbele beglazing, wordt snel ingezet op nieuwbouwprojecten. Het blijkt een gat in de markt: in grote gebieden rond Schiphol kan weer worden gebouwd en de woningen vinden gretig aftrek.

Minder koffie
Ronduit desastreus is de situatie bij koffieleveranciers. Het wegvallen van 30 miljoen overstappers per jaar, kost hen de omzet van evenzovele bakjes koffie die zij eerder wel verkochten op Schiphol.

Nu alle nieuwe wetten en regels goed zijn vastgelegd en Schiphol is aangepast aan de vraag uit de thuismarkt, moeten talloze ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur worden omgeschoold tot beleidsmedewerker stikstof. De afdeling plannenmakerij voor de luchtvaart houdt op te bestaan.

De Inspectiedienst Leefomgeving & Transport moet tientallen medewerkers laten gaan vanwege het fors gedaalde aantal overtredingen in de luchtvaartindustrie. Bij NLR en verschillende onderzoeksbureaus komen consultants op straat te staan omdat de vraag naar ingewikkelde berekeningen is opgedroogd.

Zelfs milieuorganisaties zwichten
Maar ook milieuorganisaties en actiegroepen lijden onder de krimpende luchtvaart. Vanwege de afgenomen milieuvervuiling en geluidsoverlast blijven de donaties achter en moeten zij noodgedwongen saneren. Duurbetaalde activisten en notoire zeurpieten moeten op zoek naar ander ‘werk’.

Regeren is vooruitzien. Als minister Harbers vooraf de gevolgen had ingezien van zijn rampzalige beslissing in 2022 om Schiphol te krimpen en Lelystad Airport niet te openen, dan had hij wijselijk anders besloten. Had hij maar geluisterd naar de deskundigen uit de directies van Schiphol en KLM.

Dit artikel is geïnspireerd op de sombere voorspellingen die KLM gisteren uitte, nadat bekend werd dat Schiphol met 60.000 vliegbewegingen wordt ingekrompen tot nog altijd ieder jaar 440.000 vluchten.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 116

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Het geschetste scenario zou niet eens zo gek zijn en een stap in de richting van een werkelijk gezonde leefomgeving!

    Ik voorzie echter het volgende scenario:

    1.Beperkte krimp nu afkondigen om sympathie te werven en te voorkomen dat vele boeren niet kunnen worden aangepakt.
    2.Verder bouwen aan de A-pier voor grote inter-continentale vluchten, die wellicht pas in 2023 klaar is.
    3.Doorgaan met de ‘minderhinder’ plannen conform de (slinks aangehouden) luchtvaart nota, dus met vaste hoogfrequente routes (herriegoten).
    4.Stakeholders van KLM/Schiphol/BARIA/VNO-NCW/ANVR laten klagen dat de luchtvaart en de toerismebranche naar de verdommenis gaan door krimp, na de heel zware coronaperiode (dit is al aan de gang).
    5.Achterbannen van o.a. CDA en VVD (e.a.) zich er tegen laten uitspreken, zodat de plannen kunnen worden afgezwakt.
    6.Optie Lelystad gewoon aanhouden en in 2024 openen.
    7.Nieuwe iets stillere, maar wel grotere, vliegtuigen aanschaffen, waardoor de toch al geringe totale geluidsreductie nog lager zal uitpakken en het aantal passagiers toch weer kan worden opgevoerd.
    8.In 2023 de belofte van 440k weer onderuithalen omdat de vliegtuigen zoveel ‘zuiniger en stiller’ zijn geworden en de luchtruimherziening met totale hinderverplaatsing naar de Polderbaan en de Kaagbaan, die nu al aan de gang is, gewoon doorvoeren.
    9.Hetzelfde proces vervolgen op de zgn. ‘secondaire’ banen.
    10.De werkelijk nodige ticketprijsverhoging en vraagontmoediging afzwakken.
    11.Op geen enkele manier de veel te hoge geluidsnormen met de ontbrekende echte controle en handhaving aanpassen, noch zorgen voor individuele bescherming van omwonenden.

    Men noemt mij soms negatief, maar onthoud: iets negatiefs kan ook gewoon waar zijn!

    Oppassen dus!

    10
  2. Nu Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen graag

    😂 employability in optima forma

    De Minister heeft duidelijk gemaakt dat het grotendeels aan de geluidsoverlast ligt dat Schiphol moet krimpen.

    Schiphol heeft jarenlang bewuste onkunde getoond in het luisteren naar omwonenden, bewonersorganisaties en in het reduceren van geluidsoverlast. Niks Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (People, Planet, Profit) wat de Rijksoverheid aanmoedigt.

    Minister Harbers heeft eindelijk door hoe de regering jarenlang gepiepeld is door de narcistische manier van bedrijfsvoering door Schiphol. Toch een kleine waarschuwing… bij het “nee” zeggen tegen narcisten, worden ze: a. heel erg kwaad en b. dreigen ze (er komt meer herrie door inkrimping) en c. manipuleren ze nog meer en d. liegen ze, allemaal om hun zin tóch nog te krijgen. Maar als je eenmaal door hebt dat het stampvoetende, kleine kinderen zijn die in hun ego zijn aangetast, dan stop je met voor hun recht praten wat krom is. En kun je een autonome koers inzetten.

    11
  3. Michiel

    Het zijn steeds de zelfde jeremiades over de heilige luchtvaartmaatschappijen. Toen Sabena en Swissair (eindelijk) failliet gingen was de wereld in die België en Zwitserland ook te klein. Maar die bestaan vreemd genoeg gewoon nog. En je jan nog gewoon van Brussel en Zürich vliegen. Vreemd hoor.

    7
    • Dick

      Je leest nu overal hoe belangrijk Schiphol is , het hart vd economie etc… huilen met de wolven … alles gaat nu uit de hoge hoed …. Als je het eenmaal ziet , dan is het glashelder … ik denk dat Harbers dit nu ook ziet ….

      Het dreigen met meer overlast is echt heel kinderachtig en ook echt vreselijk zielig dat zo’n concern dit nodig heeft…

      Schiphol , KLM moeten sen spiegel kopen , een emapthiepil nemen en 10 jaar terug in de tijd kijken en de balans opmaken van alle beloftes en afspraken…… goed dat dit verankerd gaat worden in de wet

      6
  4. Robert Buick

    Brilliant😀
    Perhaps we can adopt the same policies for the UK’s biggest hub, Heathrow.

    10
  5. Rob

    Pas op, Dit komt morgen in de Telegraaf op de voorpagina door Yteke de Jong die eindelijk eens iemand tegenkomt die het begrijpt.

    19

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate