Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie, Update

KLM stopt samenwerking met Russisch Aeroflot alsnog

Moskou

foto: Michael Siebert via Pixabay

De wereld staat in vuur na de inval afgelopen donderdag van Rusland in Oekraïne. Vandaag waren er desondanks twee vliegtuigen van KLM onderweg naar het land van agressor Poetin. ‘De blauwe trots’ stopt na een moreel appèl uit de samenleving alsnog de samenwerking met het Russische staatsvliegbedrijf Aeroflot.

De vliegtuigen van KLM bogen op het laatste moment af naar andere bestemmingen, toen duidelijk werd dat eventueel benodigde reserve-onderdelen niet naar Rusland zouden mogen worden getransporteerd als gevolg van de internationale sancties.

Een gemiste kans voor KLM. Hoewel voor de hele wereld duidelijk was dat zakendoen met Rusland ernstig bemoeilijkt zou worden, koos het bedrijf ervoor om zo lang mogelijk de lijndiensten naar Rusland in stand te houden.

Moreel besef
Niet het morele besef dat zakendoen met Rusland ‘not done’ is, maar de praktische overweging dat een toestel mogelijk aan de grond zou moeten blijven staan wegens gebrek aan onderdelen, noopte KLM tot de beslissing.

Het bedrijf heeft kennelijk geen principiële bezwaren tegen het vliegen op Rusland. Het NOS Journaal meldde dat KLM niet uitsluit binnenkort weer naar het land te zullen vliegen.

Ook zei de onderneming uit Amstelveen gewoon te blijven samenwerken met het Russische Aeroflot, zo meldde vakblad Luchtvaartnieuws. Later op de dag – onder meer na hevige protesten op sociale media – draaide KLM bij en schortte de code sharing op. De samenwerking met het Russische luchtvrachtbedrijf Airbridge Cargo is voor zover bekend nog niet opgezegd.

KLM werkt met onder meer Air France, Delta en Kenya Airways samen met Aeroflot in de zogenaamde Skyteam-alliantie. Delta Airlines heeft de samenwerking met Aeroflot per direct beëindigd.

Geïrriteerde piloot
Op Twitter reageert een KLM-piloot geïrriteerd op berichten die vraagtekens zetten bij het morele kompas van KLM. Hij noemt de critici ‘buitenstaanders’. “Operationele beslissingen moet je aan professionals overlaten. Verantwoording is voor een ander moment”, zo meent hij de houding van zijn werkgever te moeten verdedigen.

Via sociale media werd KLM vandaag veelvuldig opgeroepen om te stoppen met het spekken van Poetins oorlogskas door te blijven vliegen naar en over Rusland. Luchtvaartbedrijven moeten betalen aan de luchtverkeersleiding om over een land heen te mogen vliegen.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 83

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. mcp

    Dick Gierlings blijkt zelf wel een ultieme buitenstaander.
    Veel plezier in je bubbel Dick.

    2
  2. dick

    onbegrijpelijk , zouden ze dat ook zeggen als ze hier binnen vallen , en ze een kist voor hun overleden zoon of dochter moeten uitzoeken …… wat een stelletje narcisten … laffe zooi daar……..

    2
  3. Bart

    Klm vliegt dan even niet meer op neo USSR. Aeroflot mag gewoon blijven landen en wordt afgehandeld op Schiphol. Hoewel andere landen het luchtruim voor aeroflot sluiten heeft schiphol blijkbaar geen enkele scrupule zolang er wat roebels verdiend kunnen worden.

    14
    • Jaap de Groot

      Nu toch wel:
      Nederland sluit vanavond het luchtruim voor Russische vliegtuigen, meldt minister Mark Harbers (Infrastructuur) op Twitter. Hij schrijft dat nu voorbereidingen daartoe worden getroffen. ,,In het Nederlandse luchtruim is geen ruimte voor een regime wat onnodig en bruut geweld toepast”, aldus de minister.

      2
  4. ReindeR Rustema

    Cultureel zijn veel nationale vliegmaatschappijen historisch verbonden aan de luchtmacht. Vaak haalden de piloten daar ook hun brevet enzo. De commandostructuur (en die uniformen met strepen enzo) past daar ook bij, hiërarchisch denken ook. De baas besluit, wij volgen als soldaten.

    Allemaal leuk en aardig, goed voor de veiligheid ook wel misschien. Maar wat nu als er aan de top geen richting of nadenken is te vinden? Dan krijg je dus een pilotenvakbond die de macht grijpt, maar verder ook een stuurloze organisatie. Het bedrijf vraagt om sturing vanuit de politiek klaarblijkelijk anders is het een dwaallicht.

    9
  5. Madelon

    Blijkbaar moet er eerst een 2e MH17 ongeluk plaatsvinden voor men luistert?
    Om je dood te schamen, we staan er internationaal weer fraai op.

    9
  6. Rob

    KLM heeft totaal geen kompas. En aan de reacties van piloten van KLM op Twitter te lezen is dit de basis van het bedrijf.
    Stoppen met staatsteun van onze centen aan een bedrijf zonder ruggengraat.

    23
  7. Joris

    Verkoop al die aandelen zo spoedig mogelijk.

    21

Geef een reactie

Translate