Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Pleidooi voor maatschappelijke raad luchtvaart

MRSbord

foto: Gerd Altmann via Pixabay, eigen bewerking

(leestijd ongeveer 2 minuten)
4.9
(68)

Een flink aantal bewonersorganisaties pleit voor de oprichting van een maatschappelijke raad voor de luchtvaart. Deze raad moet het primaire adviesorgaan van regering en Tweede Kamer worden voor het bepalen van nieuw luchtvaartbeleid en gevraagd en ongevraagd adviezen kunnen opstellen.

Deel op XDeel op Linkedin

Het idee borduurt voort op de adviezen van Pieter van Geel, die namens de regering in kaart bracht hoe het maatschappelijke overleg over de luchtvaartsector verder moet, nadat de luchtvaartsector het eerdere overleg in de Omgevingsraad Schiphol liet klappen.

In een nieuwe video legt professor Fulco van der Veen de werking van de maatschappelijke raad uit.

Al ruim drie decennia wordt er in verschillende gremia overlegd tussen overheid, bewoners en luchtvaartsector over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de onhoudbare situatie zoals die in 2019 was met onder meer 500.000 vliegtuigbewegingen op Schiphol.

Het overleg heeft jarenlang aangestuurd op groei van het vliegverkeer en dus met toenemende overlast. Totdat bewoners in 2019 stelden dat het welletjes was en niet meer wilden meegaan in het mantra van ‘meer is beter’.

Uit balans
De economische meerwaarde van nog meer vluchten woog toen allang niet meer op tegen de negatieve effecten op leefomgeving, natuur, milieu, klimaat en volksgezondheid. Inmiddels zijn – deels door corona, deels door de overspannen arbeidsmarkt – de economische effecten van een groot Schiphol ook negatief geworden.

“Het is iedereen inmiddels duidelijk dat Schiphol enorm botst met zijn omgeving. Die omgeving, dat is geen abstract begrip, dat gaat om mensen”, aldus professor Fulco van der Veen in zijn nieuwste video waarin hij uitlegt wat een nieuwe maatschappelijke raad kan betekenen in de relatie tussen overheid, burger en luchtvaartsector.

“Van Geel noemde de materie complex en constateerde dat de verhoudingen verstoord zijn. Er is geen bereidheid meer te komen tot compromissen. Dat is niet helemaal de situatie: er is geen sprake van verstoorde verhoudingen, maar van tegengestelde belangen. Het gaat om de spanning tussen het private, commerciële belang van de luchtvaart versus de publieke, maatschappelijke belangen van de samenleving.”

Vergelijkbaar met de Gezondheidsraad
Van der Veen denkt dat de oplossing ligt in het instellen van een maatschappelijke raad waarin bewoners, wetenschappers, vertegenwoordigers van VNO-NCW en de vakbonden, en ambenaren van I&W samenwerken om tot nieuw luchtvaartbeleid te komen. Zoals de Gezondheidsraad doet voor de volksgezondheid.

“Zo’n raad moet geen praatclub worden, maar ontvangt opdrachten van het ministerie en de Tweede Kamer tot nader onderzoek naar onderwerpen die essentieel zijn voor de BV Nederland. Hoeveel luchtvaart is nodig? Welke bestemmingen zijn zinvol? Wat is de noodzaak van de transferpassagiers? Waar kunnen we nog woningen bouwen? Welke instrumenten zijn er om de luchtvaart te reguleren? Hoe kunnen we burgers individueel beschermen tegen overlast? Wat is het belang van nachtvluchten?”

De maatschappelijke raad kan zo het primaire adviesorgaan worden voor de regering en gevraagd en ongevraagd adviezen leveren. Alleen door in samenwerking tussen overheid en de burger de kaders te stellen voor de maatschappelijke ruimte van de luchtvaart, is het sterk geschonden vertrouwen van de burger in de regering te herstellen.

Bekijk op Youtube de uitleg van professor Fulco van der Veen over de maatschappelijke raad.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 68

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rob van der Wel

    Tja, laat men gewoon eens beginnen met handhaven en naleven. Of heeft men daar ook al een raad voor nodig?

  2. jan stolker

    Van der Veen heeft een goede analyse: het gaat niet om verstoorde verhoudingen, maar om belangentegenstellingen. Maar zijn oplossing is riskant. De Alders tafels en andere overlegsessies waarbij de industrie, de overheid/het ministerie en bewoners aanwezig waren, laten zien wat er met dit soort raden gebeurt. Bewoners worden geïntimideerd en tegen elkaar uitgespeeld. En de luchthaven en vliegmaatschappijen doen wat in hun genen zit: groeien en wel 24/7. Een maatschappelijke raad leidt de aandacht af van waar het om gaat. Wat nodig is: erkenning van de immense schade voor de gezondheid en het leefplezier van de burgers in de wijde omgeving. En die kan alleen opgelost worden met de vaststelling dat het aantal vluchten drastisch omlaag moet en de nachtvluchten zo snel mogelijk moeten stoppen.

    10
  3. Haes

    Ik heb het wel gehad met die “raden”. Werkt niet. Geen vertrouwen meer. Hoogste tijd voor de rechter!

    9
  4. Lex

    Dit moet geen vervanging worden van de Alders tafel . Omwonenden moeten als gelijkwaardige partner mee kunnen beslissen op basis van feiten en metingen . Modellen en berekeningen en toekomstige vergezichten spelen geen rol meer. Als hier aan voldaan wordt : morgenochtend beginnen!

    9
  5. Kijk naar de toekomst

    Feitelijk is burgerparticipatie intussen vervangen door “overheidsparticipatie”!

    Rond Schiphol betekent dit dat de nagestreefde “Global City Regio/Holland Metropool” via economische raden en fora wordt gepusht.
    Door tevens een bestuurlijk vehikel “Metropoolregio Amsterdam 2.0” – met bureau op de Zuid As – te vestigen hebben 32 gemeenten zich hiervan intussen afhankelijk gemaakt. Drie topbestuurders van Amsterdam en de Provincies NH en Flevoland helpen Schiphol via hun MRA 2.0 om de milieucriteria uit de Omgevingswet (met hulp van VNO/NCW c.s.) op te rekken ten koste van de gezondheid en leefomgeving.

    Een Maatschappelijke Raad zal daar weinig aan veranderen, de wijze waarop de officiele Raad voor Leefomgeving en infra (RLi) bij advisering rond Schiphol volledig werd en wordt genegeerd spreekt wat dat betreft boekdelen.

    14

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate