Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Staatsagent onderzoekt einde hubmodel KLM

747 van KLM

foto: André Muller via Pixabay

4.6
(90)

Onder leiding van staatsagent dr Jeroen Kremers is een onafhankelijk onderzoek gestart naar aanpassing van het verdienmodel van KLM. De staatsagent – aangesteld om te controleren of KLM zich aan de afspraken houdt van de staatssteun – wil weten of het huidige hubmodel wel zo belangrijk is voor de Nederlandse samenleving.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit het tweede verslag dat Kremers opstelde sinds hij door minister Wopke Hoekstra (toen nog op Financiën) werd aangewezen. Hij uit in dit verslag ook zware kritiek op het faciliteren door KLM van belastingontwijking door piloten en cabinepersoneel.

KLM is aan de afspraken gehouden zolang de lening van 1 miljard euro nog niet is terugbetaald aan de staat en zolang de garanties noodzakelijkk blijven ter hoogte van 90 procent op de 2,4 miljard euro die bij banken zijn geleend tegen een zeer lage rente van 1,35 procent boven het libor-tarief (nihil).

Vakbond voor het karretje
Aan beide voorwaarden is niet voldaan, maar toch lijkt KLM alweer volop aan te sturen op versoepeling van de afspraken, zo meldt de staatsagent. Het schroomt daarbij niet om een vakbond als De Unie voor het karretje te spannen. Gezamenlijk pleiten ze voor minder bemoeienis van de overheid met het personeelsbeleid en de hogere salarissen.

De opstelling van De Unie staat vrijwel haaks op die van collegabond FNV. Waar De Unie meegaat met de wensen van de KLM-directie om zo snel mogelijk met ‘business as usual’ de race naar de bodem op te vatten met veel vliegen en lage ticketprijzen, pleit FNV juist voor gezondere werkomstandigheden en betere arbeidsvoorwaarden voor de slechtst betaalde medewerkers.

KLM stelt dat het door de rem op de arbeidsvoorwaarden moeilijk in staat is belangrijke vacatures in te vullen. Talenten kiezen door het gebrek aan perspectief liever voor een andere werkgever, zo luidt het bezwaar.

Kremers, een zwaargewicht die eerder onder meer directeur was bij het Internationaal Monetair Fonds en een topfunctie bekleedde bij de Royal Bank of Scotland, gelooft de directie niet op de blauwe ogen en heeft nu gevraagd de knelpunten in de werving precies in kaart te brengen en aan te tonen dat er salarisverschillen bestaan met andere werkgevers.

Extra bezuinigingen nodig
Om te voorkomen dat KLM binnenkort weer voor de deur staat bij het ministerie van Financiën voor aanvullende steun, dringt Kremers aan op extra bezuinigingen ter hoogte van 400 miljoen euro vanaf 2024. KLM wil dat niet, maar gaf op 29 november jongstleden toch toe aan de eisen van het rijk, zo blijkt uit het verslag.

Evenmin lijkt het vliegbedrijf serieuze plannen te willen maken om de belasting op klimaat en leefomgeving vanaf 2025 terug te brengen. De staatsagent wil niet dat KLM na het eventueel terugbetalen van de leningen vervalt in het oude riedeltje van steeds meer vliegen met steeds meer overlast en vervuiling.

Kremers zal hierin ongetwijfeld bijval krijgen van de nieuwe minister van Financiën Sigrid Kaag. Zij is een fervent voorvechtster van de vergroening van de samenleving en zal niet graag aanvullende steun verzorgen voor een bedrijf dat een dermate grote en negatieve impact heeft op milieu, klimaat en leefomgeving.

Het is dan ook maar zeer de vraag of KLM’s wens om de 1 miljard euro staatslening geschonken te krijgen als ‘eigen vermogen’ door Kaag zal worden gehonoreerd. Gezien de ambitieuze klimaatdoelstellingen van Rutte IV is een dergelijke stap niet voor de hand liggend en moeilijk te verkopen aan de Tweede Kamer en de burgers.

Zometeen om 14 uur vergadert de Tweede Kamer over het tweede verslag van staatsagent Jeroen Kremers. Dit debat is live te volgen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 90

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Dus loon voor werknemers is de grootste kostenpost voor de ‘grootste particuliere werkgever van het land’. Alle andere kosten zijn al structureel en effectief geëxternaliseerd (vervuiling, geluid, kerosine, vliegtuigen), dus blijft dat lastige personeel over. Elbers was de grote vriend van het personeel, want het personeel vreest de Fransen, maar die vertrekt. Zo kunnen de Fransen de schuld krijgen als het personeel moet inleveren.

    Een belang van de kredietverlener is winstgevendheid van de KLM. Maar goede beloning van het personeel is ook een belang. Niet alleen voor de maatschappij (want beschaafd) maar ook voor KLM, passagiers, omwonenden, iedereen. Want het is domweg gevaarlijk om het personeel slecht te belonen. Voor het personeel op het asfalt en in de kelders als eerste, maar ook voor die met glanzende schoenen. Stress over het kunnen financieren van de gekozen levensstandaard kan fatale fouten opleveren.

    Winstgevender met evenveel personeel kan alleen als er hogere marges per verkocht ticket worden gehaald. Maar bij duurdere tickets haakt de massa af. Bij louter fijne topkwaliteit dure transatlantische vluchten voor de veelvliegers krimpt KLM wel.

    Daarna kan je ook nog het personeel goed belonen, maar werken met minder personeel. Dat betekent ook krimp.

    In welk scenario kan KLM nog groeien? Ik zie het niet.

    5
  2. Madelon

    Heeft Wop toch nog iets goeds gedaan? Ik kan het me haast niet voorstellen.
    Onze hoop is dus nu gevestigd op Kaag?
    Hopelijk oordeelt zij snel in ons voordeel.

    7
  3. Ed

    Zou er een verband zijn met het aangekondigde vertrek van dhr Elbers? Toeval bestaat niet.

    5
  4. Dirk

    Net de vergadering bekeken mbt de luchtvaart/ Schiphol/KLM , …voor Schiphol en KLM is het dus zeker geen gelopen race , en hoorde ook een duidelijke tekst dat groei in vliegbewegingen niet mogelijk is vanwege andere redenen , dat zal zijn uitstoot, vergunningen enz, wellicht heb ik met een bevooroordeeld oor geluisterd, maar ook dat de eerdere luchtvaartnota 2020 controversieel verklaart is ….geeft de burger moed …., ikzelf zie het toch positief in voor de omwonenden en belastingbetalers

    23

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate