Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

‘Bijdrage AF-KLM aan samenleving per saldo negatief’

rapport omslag

Het rapport van bedrijfseconoom Willem Schramade naar de negatieve impact van AF-KLM

(leestijd circa 2 minuten)
4.8
(128)

De bijdrage van AirFrance-KLM aan de samenleving is per saldo negatief. Dit zegt bedrijfseconoom dr Willem Schramade na een onderzoek voor de Erasmus Universiteit naar de bredere impact van het bedrijf op de maatschappij.

Deel op XDeel op Linkedin

In een artikel op de website Duurzaam Ondernemen legt hij uit wat zijn onderzoek opleverde. “Uit de studie blijkt dat AF-KLM financiële, ecologische en mogelijk sociale waarde vernietigt in plaats van oplevert. Het is tragisch dat zo’n bedrijf uit de brand wordt geholpen door de overheid.”

Schramade stelt dat de negatieve financiële impact blijkt uit de vele jaren van lage en negatieve resultaten. Zelfs met alle belastingvrijstellingen (geen accijns of kerosine, geen btw op tickets) weet de onderneming niet tot substantiële financiële resultaten te komen.

3,2 miljard euro CO2-schade
“Op ecologisch gebied is de waardecreatie zwaar negatief met een uitstoot van 32 miljoen ton CO2 per jaar. Tegen een schaduwprijs van 100 euro per ton levert dat een verborgen kostenpost op van 3,2 miljard euro. En dat is nog maar het begin, de prijs van deze uitstoot gaat alleen maar omhoog als er geen echte actie wordt ondernomen om de uitstoot te vermijden.”

Alleen deze post is al veel hoger dan de winst in 2018, nog afgezien van andere negatieve effecten, zoals de uitstoot van stikstof. “Die kunnen niet worden berekend vanwege gebrek aan gegevens, maar het is sowieso een negatieve post op deze balans.”

Of AF-KLM sociale waarde creëert danwel vernietigt, weet Schramade niet zeker. “Enerzijds creëert de onderneming banen en stelt zij mensen in staat te reizen. Anderzijds veroorzaakt zij veel overlast voor mensen die rond vliegvelden wonen, lijkt het bedrijf een negatieve invloed te hebben op de gezondheid, wordt het product te goedkoop aangeboden en subsidiëren arme mensen die nauwelijks vliegen de rijken die volop vliegen.”

Overleven dankzij subsidies
Samenvattend stelt de bedrijfseconoom vast dat zelfs vóór de coronacrisis AF-KLM een bedrijf was dat slechts overleefde op basis van subsidies en dat het structureel maatschappelijke waarde vernietigde.

“Tegelijkertijd wil AF-KLM alleen maar groeien, terwijl je juist géén groei wilt van bedrijven die waarde vernietigen. In het jaarverslag vind je weinig over deze bredere kijk op waarde. Er wordt niet gesproken over de geëxternaliseerde ecologische kosten. Kosten die het bedrijf wel maakt, maar niet draagt. Ook heeft de onderneming geen visie hoe zij die kosten wil verminderen. Wel staat er in het jaarverslag veel te lezen over sustainability, maar dat blijken slechts druppels in een oceaan te zijn. De reductiedoelstellingen zijn zo ambitieloos dat ze niet eens in de buurt komen van de klimaatafspraken uit Parijs.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 128

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Pieter Kroon namens DFA Airport

    Ontnuchterend….
    Met in het achterhoofd bovendien het verhaal alhier over slots
    Tot nu toe in coronatijd € 6,5 miljard overheidssteun…..

    7
  2. ir. B. van Marlen

    Dit is weer een goed en nodig bericht. Ontmaskeren is mijn devies.

    Opmerkelijk vond ik het bericht deze week dat aandeelhouders van Unilever zich tegen het duurzaamheidsbeleid van dit bedrijf hebben gekeerd en dat die van Shell door de hogere gasprijzen momenteel rijkelijk worden beloond. Vergeet niet dat er nog heel veel graaiers zijn in deze wereld, die totaal geen boodschap hebben aan het klimaatbeleid en slechts mikken op een zo hoog mogelijk rendement op hun kapitaal. Veel zitten bij de Republikeinen in de VS!

    Tegelijkertijd kwam het volgende bericht:
    ‘De Thwaites-gletsjer bevindt zich zoals gezegd op West-Antarctica en is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent van de wereldwijde zeespiegelstijging. Als de gletsjer in zijn geheel zou smelten, zou deze de zeespiegel met 65 centimeter kunnen laten stijgen, waardoor miljoenen mensen die langs de kust wonen te maken zullen krijgen met extreme overstromingen.

    De vraag is hoe lang de ijsplaat nog stand weet te houden. Want recent onderzoek heeft nu uitgewezen dat de ijsplaat in bijzonder zwaar weer verkeert.’

    Zie: https://scientias.nl/nieuw-onderzoek-maakt-zorgen-over-de-gevaarlijkste-gletsjer-op-antarctica-alleen-maar-groter/

    Hier krijgt ons fraaie landje absoluut mee te maken. Wie gaat straks de dijkverhoging betalen? KLM? Tata? Of wij allen via de belastingaanslag?

    Tenslotte zijn er nog de ‘low cost carriers’, zoals EasyJet en RyanAir, die zorgden voor een ‘rat race’ naar de bodem van ticketprijzen, die ook moeten worden aangepakt!!!

    Ik hoop van ganser harte dat Milieudefensie het verschil gaat maken.

    16
  3. Manon

    Ik heb het artikel getweet met @ naar onze bewindspersonen. Als we dat allemaal doen, komt het misschien aan:-)?

    7
  4. Jeroen

    Steun milieudefensie met hun rechtszaak tegen KLM en Schiphol

    35
  5. Dick

    Duidelijker gaat het niet worden 👍🏻

    Rutte, Kaag en Jetten …. Lezen jullie mee ?

    30

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate