Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

‘Bedrijfsleven bespaarde 2 miljard euro door minder te vliegen’

illustratie: mohamed Hassan via Pixabay

Bedrijven in Nederland bespaarden 2 miljard euro aan vliegkosten en 3,3 megaton CO2-uitstoot door in 2020 minder te vliegen als gevolg van de corona-pandemie. Hun financiële resultaten leden er niet onder.

Dit blijkt uit een onderzoek van bureau Profundo, onder meer gespecialiseerd in markt- en ketenonderzoek en in beleidsonderzoek. Het rapport werd uitgebracht in opdracht van Natuur & Milieu.

Het praatje dat vliegen noodzakelijk zou zijn om internationaal zaken te doen wordt in het onderzoek ontkracht. Aan de hand van de financiële resultaten van bedrijven die voorheen veelvuldig medewerkers met het vliegtuig op pad stuurden, toont het rapport aan dat er geen nagenoeg geen negatieve effecten zijn van de vliegstop. Integendeel: bedrijven bespaarden enorm op hun reisbudgetten en wisten een belangrijk deel van hun CO2-uitstoot te voorkomen.

Tot 75 procent minder gevlogen
Profundo onderzocht zes sectoren waarin voorheen veel werd gevlogen. De teruggang was het grootste in de financiële sector (minus 75 procent), gemiddeld werd er 68 procent minder gevlogen door de ondernemingen.

De teruggang was vooral te zien in de intercontinentale vluchten. Dat zijn zakentrips met doorgaans een hoge CO2-belasting, omdat er op dergelijke vluchten veel kerosine wordt verstookt. Bovendien boeken bedrijven vaak business class op deze trips. Omdat er in deze klasse meer ruimte per passagier wordt gereserveerd, zijn dergelijke tickets belastender dan tickets voor de tweede klasse.

Gemiddeld nam de omzet van de veelvliegende bedrijven met 4 procent af in het jaar 2020, maar werd een plus van 9 procent geboekt in de eerste helft van 2021. Ook de gemiddelde winst nam in 2020 met 4 procent af, maar explodeerde in de eerste zes maanden van dit jaar met 26 procent.

De onderzoekers vonden dan ook geen enkele aanwijzing dat minder vliegen een negatief resultaat oplevert voor de bedrijfsvoering. Daarentegen wisten bedrijven hun eigen CO2-uitstoot in sommige gevallen spectaculair terug te brengen door minder te vliegen.

Sterke daling totale uitstoot
Het sterkst is dit effect in de financiële wereld en bij de adviesbedrijven. In dergelijke bedrijven is de CO2-uitstoot van het eigen vliegverkeer een belangrijk deel van de totale CO2-emissies van een bedrijf. Bij banken gaat het dan om 30 procent van de totale CO2-uitstoot die door het vliegverkeer wordt veroorzaakt, bij adviesbureaus zelfs 39 procent. Door minder te vliegen kon de totale uitstoot in beide sectoren met respectievelijk 41 en 44 procent dalen.

Het bureau vroeg dertig veelvliegende bedrijven naar hun besparingen. Zestien ervan zeiden in totaal 180 miljoen euro bespaard te hebben op vliegtickets. Deze zestien waren in 2019 gezamenlijk goed voor 180.000 zakentrips per vliegtuig. Op basis van deze antwoorden schat Profundo dat het totale bedrijfsleven in Nederland in 2020 en de eerste helft van 2021 maar liefst 2 miljard euro heeft bespaard op vliegtickets.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 60

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jaap de Groot

    Zijn deze besparingen inclusief de tijdwinst? En de kosten van het verblijf in buitenlandse hotels (meestal niet de goedkoopste)? En de gevolgen van een jetlag?
    Tijdens mijn werkzame leven verschillende keren een intercontinentale zakenreis gemaakt. Ben blij dat ik daar vanaf ben.

    3
  2. Lenie

    Artikelen van soortelijke strekking al eerder gelezen, maar het lijkt erop dat Schiphol en Den Haag zich er niets van aantrekken. In tegendeel: De overlast was nooit eerder zo erg. Vliegen ze soms met (half)lege toestellen of zo?

    13

Geef een reactie

Translate