Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Kleine groep zakenreizigers zet hele Randstad in de herrie

Meer zakelijke overstappers dan Nederlandse passagiers op Schiphol (illustratie: KiM)

4.8
(80)

In 2019 maakten 900.000 Nederlanders in totaal 3,7 miljoen zakelijke vliegreizen, ofwel gemiddeld zo’n vier per persoon, zo meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) in een nieuw rapport. Voor deze kleine groep houden Schiphol en KLM een megahub overeind die zo’n anderhalf miljoen mensen ernstige overlast en vervuiling geeft.

Deel op XDeel op Linkedin

Niet-zakelijke reizigers hebben niets aan de hubfunctie van Schiphol. Bij voldoende belangstelling voor een vakantiebestemming vliegen bedrijven als Transavia of Ryanair rechtstreeks naar de zon.

KLM en Schiphol kunnen met dat beperkte aantal Nederlanders hun bedrijfsmodel niet overeind houden, dus werken ze actief aan het lokken van buitenlandse reizigers om tegen lage kosten een overstap te maken op Schiphol.

Meer overstappers dan Nederlanders
Dat leidt ertoe dat bovenop de 3,7 miljoen zakelijke vliegreizigers ook nog eens 4,6 miljoen buitenlanders hun zakenreis via een overstap op Schiphol laten lopen. Er zijn dus veel meer buitenlandse overstappers dan Nederlanders die profiteren van de Schiphol-hub en daarbij voor meer dan een miljoen Nederlandse burgers ernstige overlast veroorzaken.

Anders gezegd: zonder de buitenlandse zakelijke reiziger kan het netwerk van bestemmingen fors worden ingekrompen en de overlast, vervuiling en klimaatbelasting in dezelfde mate worden teruggedrongen.

De zakenreiziger wordt trouwens flink uitgemolken door de luchtvaart. Volgens KiM betaalt deze zo’n drie keer zoveel als de pleziervlieger. Er is voor die zakenreiziger dus flink wat eer te behalen aan het slimmer boeken van zijn of haar tripje.

Vliegen leidt tot meer vliegen
Het kennisinstituut signaleert dat vliegen leidt tot meer vliegen. De reiziger raakt er gewend aan waardoor de natuurlijke weerstand tegen het vliegen afneemt, mensen doen meer buitenlandse contacten op die vervolgens weer moeten worden bezocht en de opgebouwde vliegpunten dienen natuurlijk af en toe te worden verzilverd.

Liefst 95 procent van de Nederlandse bevolking boekt in een gegeven jaar geen enkele zakelijke vliegreis. Alle zakenreizen per vliegtuig worden dus uitgevoerd door slechts 5 procent van de mensen.

Een kleine groep van 0,6 procent van alle Nederlanders maakt 15 procent van alle vliegreizen. Vliegen is daarmee een typische bezigheid van een kleine elite die in zijn eentje goed is voor een enorme emissie van klimaatschadelijke en giftige stoffen over ons land.

Statuszoekers versus maatschappelijke betrokkenheid
De onderzoekers signaleren een opvallend verschil tussen mensen die wel zakelijk vliegen en die dat niet doen. Niet-vliegers zijn over het algemeen maatschappelijk betrokken, solidair en bezorgd over het milieu. Bij wel-vliegers komt dit profiel weinig voor: de zakenreiziger is statusgevoelig, intensief met de eigen carrière bezig en heeft vooral materiële wensen.

De typische zakenreiziger is man, tussen de 30 en 50 jaar oud, heeft een goede opleiding genoten en verdient meer dan de gemiddelde Nederlander. Hij is single of onderdeel van een koppel zonder kinderen, woont middenin de stad en in een straal van 50 kilometer rond Schiphol.

Het KiM constateert dat het zakelijk vliegverkeer vanwege corona sterk is afgenomen, maar durft niet te zeggen of het vlieggedrag zich zal herstellen en of het groeitempo van vóór 2020 zal terugkeren.

Televergaderen, angst voor het virus en overwegingen op het gebied van milieu en klimaat kunnen de groei dempen. De onderzoekers verwachten in ieder geval niet dat zakelijke reizigers massaal zullen overstappen op de trein. Zij kiezen dan liever voor de auto.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 80

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. C.

    Dacht dat het vooral heel veel van onze eigen landgenoten zijn die graag en vaak met het vliegtuig op vakantie gaan. Ook ivm onze wisselvallige zomers en klein land. Dus gevaccineerd en wel stappen ze, bij wijze van met de naald nog in de arm alweer op het vliegtuig naar de zon. Zo goedkoop mogelijk. Terwijl in eigen land de milieubewuste nederlander die niet het vliegtuig pakt maar ongevaccineerd niet eens meer naar sportschool terrasje wat ook kan. Enorme virusuitbraken op scholen maar daar mag niets aangedaan worden. Terwijl mensenrechten in eigen land geschonden worden.

    1
  2. Stella

    Voor mij niet te begrijpen dat de overheid deze situatie laat voortduren. Al dat ongebreidelde nutteloze heen en weer gevlieg van overstappers die hier verder niets te zoeken hebben. Alléén maar enorme schade toebrengen aan mens en milieu en de leefbaarheid in Nederland. Grote delen van Noord en Zuid Holland worden 24/7 365 dagen per jaar geteisterd door vliegtuig herrie en zwaar giftige uitstoot. En welke schade richt de giftige uitstoot van vliegtuigen aan in onze voedselbronnen? Landerije waar gewassen geteeld worden en koeien in de wei die melk produceren. Hoe veilig is dat voedsel nog? Mens wordt langzaam aan totaal vergiftigd maar Schiphol wordt geen strobreed in de weg gelegd, wordt door de overheid praktisch nergens genoemd als het over schadelijke uitstoot gaat. Lijkt wel of ze ziende blind en horende doof zijn in Den Haag. Ik heb zelf dagelijks te maken met extreme vliegtuig terreur. Is in feite hier onleefbaar… diep triest. MOET STOPPEN!

    9
  3. ir. B. van Marlen

    Maak de tickets 10x zo duur en dit gedrag zal aanmerkelijk afnemen. Dan zal men wel het internet gaan gebruiken om te vergaderen. Het spaart ook heel veel tijd, want reizen is voornamelijk wachten.

    9
  4. Jan Rooijakkers

    Volgens mij is de verdeling nog veel extremer. Er zijn ook mensen die zakelijk elke week een of meerdere keren heen en weer vliegen. Het zou interessant zijn om de top 20.000 of 50.000 veelvliegers in kaart te brengen. Het kan wel eens een erg scheve verdeling zijn.
    overigens denk ik dat vooral de verre zakelijke reizen door de ervaringen met beeldvergaderen zeer zullen verminderen.
    Er ook mensen die een jaar vooruit 10 retourtjes boeken naar hun vakantiewoning in het zuiden. Wel vaak met budget-maatschappijen.
    door kerosineaccijns , CO2 belasting resp. vliegtax zal dat wel minder worden schat ik.
    In elk geval moet er minder gevlogen worden om klimaatdoelen te halen.

    NB. (dit keer) niet genoemd in het artikel is dat door de hub en het ophalen van passagiers elders, de totale milieubel;asting hoger is dan bij rechtstreekse vluchten.

    5
  5. ReindeR Rustema

    “en de opgebouwde vliegpunten dienen natuurlijk af en toe te worden verzilverd.” en het KiM merkt ook terecht op dat deze groep reizigers regelmatig moet vliegen omdat je anders uit het loyaliteitsprogramma wordt gegooid waarmee je punten spaart.

    Dus als zo’n statuszoeker bij meerdere maatschappijen punten aan het sparen is (kan dat? doen ze dat? ik heb geen idee) dan moeten ze dus vaak vliegen. Ze stellen zich erop in, ‘er moet gevlogen worden’.

    12
    • Rob

      Als de verschrikkelijk overlast gevende en geld verslindende hub functie verdwijnt hoeven we als belasting betalers de KLM niet meer in de lucht te houden en zijn we van de overlast gevende vluchten in de vroege morgen avond en nacht af. De politiek zou daar vandaag nog een halt toe moeten roepen.
      Wat zou Nederland er dan ook voor de omwonenden weer op vooruit gaan kwa gezondheid klimaat en klere herrie.
      Ik kan niet wachten tot het zover is, de hub functie brengt buiten Schiphol namelijk voor niemand iets goeds in Nederland

      20

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate