Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Werkgevers en gemeenten buiten regio pleiten voor groei Schiphol

foto: PublicDomainPictures via Pixabay

4.9
(108)

Vorige week stuurde de lobbyclub VNO-NCW van het grootbedrijf een manifest aan de formateurs Johan Remkes en Wouter Koolmees. Daarin wordt zonder onderbouwing gepleit voor nog meer overlast en vervuiling door Schiphol. Het stuk werd mede-ondertekend door een groot aantal gemeenten van ver buiten de regio Schiphol.

Deel op XDeel op Linkedin

De spindokters van VNO-NCW menen onder meer dat de “internationale connectiviteit van Schiphol cruciaal is bij het herstel van het verdienvermogen van de Nederlandse economie”. Een onzinargument, zo heeft coronajaar 2020 inmiddels aangetoond. De pandemie is nauwelijks afgelopen, of de vaderlandse economie draait als een tierelier. Bedrijven hebben inmiddels de grootste moeite om aan medewerkers te komen.

Toch pleit de lobbyclub voor “ontwikkelruimte voor Schiphol, inclusief het doortrekken van de Noord-Zuidlijn en een spoedig besluit over Lelystad Airport”. Zo gaat Schiphol bijdragen aan het herstel van de Nederlandse economie, menen de opstellers van het manifest.

Schiphol zou onder vuur liggen door ontwikkelingen van hubs buiten de Europese Unie. VNO-NCW en de mede-ondertekenaars gaan daarbij volledig voorbij aan het feit dat het overgrote deel van het vliegverkeer op Schiphol plaatsvindt voor vakantiegangers en buitenlandse overstappers.

Geen woord over de immense ruimte die Schiphol nu al inneemt in de Randstad. Ruimte die ten koste gaat van maatschappelijk urgentere doelen als woningbouw en een gezonde leefomgeving. Urgenter omdat de rechten hierop zijn vastgelegd in de grondwet. Het recht om te vliegen is dat niet.

Geen solidariteit met omwonenden
Uit het rijtje mede-ondertekenaars wordt snel duidelijk dat er weinig solidariteit bestaat met omwonenden van vliegvelden. Het zijn voornamelijk gemeenten die ver buiten de regio Schiphol liggen, maar ook een orgaan als de Metropool Regio Amsterdam. In die overlegclub heeft Schiphol een meer dan stevige vinger in de pap. De burger heeft totaal geen stem in het metropool-overleg dat plaatsvindt achter gesloten deuren en dus buiten het zicht van de democratie.

Maar ook een gemeente als Zaanstad zet zijn handtekening onder de verdere groei van Schiphol. Onbegrijpelijk, aangezien tienduizenden burgers daar dag en nacht worden geteisterd door de herrie en vervuiling van Schiphol. Meer dan 200.000 vliegtuigen per jaar vliegen over delen van die gemeente.

En een gemeente als Apeldoorn, die preventief een heel eigen meetnetwerk heeft opgehangen om de eventuele overlast van Lelystad Airport te documenteren, tekent gewoon voor het openen van Lelystad. Opening wordt weliswaar niet met zoveel woorden in het manifest bepleit, maar het hele stuk ademt groei van de luchtvaart.

Ook gij, burgemeester Halsema?
Het manifest is verder ondertekend door een groot aantal hogergeplaatsten. Opvallende namen zijn onder meer die van GroenLinks-burgemeester Femke Halsema van Amsterdam, voormalig Schiphol-criticus en ex-gedeputeerde van Noord-Holland Adnan Tekin (PvdA) en Rabo-directeur Barbara Baarsma.

VNO-NCW is de spreekstalmeester van het grote bedrijfsleven. De club stelde het manifest op namens klimaatbewuste bedrijven als Unilever, maar ook namens de ‘usual suspects’ in de luchtvaart: Schiphol, KLM en Shell.

Tegengas
In antwoord op het manifest heeft de Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL), in samenwerking met onder meer de officiële bewonersdelegatie in het Schiphol-overleg, een aanvullende visie gestuurd aan de formateurs. Daarin vragen ze om ook aandacht te schenken aan de nadelen van overmatig vliegverkeer.

De werkgroep wijst onder meer op de leefomgeving van 1,4 miljoen omwonenden van Schiphol die de lasten van dat vliegverkeer dagelijks op hun bordje krijgen.

WTL roept op om Schiphol passend te maken op de vraag uit de thuismarkt. Het wijst de formateurs op de grote hoeveelheden overstappers, op de talloze spotgoedkope vakantievluchtjes, op het volledige gebrek aan belastingheffingen, de ongeremde uitstoot van geluid, vervuilende en giftige stoffen en de onmogelijkheid om ‘Parijs’ te halen met een groeiend Schiphol.

Schiphol hoeft helemaal niet te groeien om aan de behoeften van de burgers en bedrijven in ons land te voldoen. Integendeel. Door eerlijker beprijzing van de luchtvaart, plus het weren van overstappers met weinig toegevoegde waarde, blijkt het vliegveld met 250.000 vliegbewegingen goed uit de voeten te kunnen. Dat is groot genoeg om alle noodzakelijke of gewenste zaken- of pleziertrips van alle Nederlanders zonder problemen te faciliteren.

Update 25 oktober 2021
In de gemeenteraad van Zaanstad is hommeles ontstaan over het ondertekenen van het VNO-manifest. Het lokale nieuwsplatform De Orkaan volgt de ontwikkelingen op de voet.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 108

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Madelon

    En Amstelveen? Heeft Amstelveen het ook ondertekend?
    Is immers een VVD bolwerk met een oud-KLM’er als burgemeester.

  2. ir. B. van Marlen

    NIETS is veranderd, zoals ik al eerder schreef.

    Schandalig en egoïstisch gedrag. Het ontbreekt deze lieden blijkbaar volledig aan empathie met de velen die hieronder lijden. Dat kan als je er zelf geen last van hebt.

    Wanneer houdt dit eens op? Als alles hier onder water staat? Of moeten we naar 1000000 vluchten op Schiphol in dit ‘gave land’, nee toch! Lees eens het laatste IPCC rapport zou ik zeggen!

    Oh, ja, Groenlinks kunnen we nu ook afvoeren! Ik stem voortaan PvdD!

    5
    • mcp

      Partij voor de dieren lijkt consequent tegen groei en uitbreiding van Schiphol te zijn. Groenlinks laat daar weinig van merken, integendeel.

      5
  3. Mike

    Kan iemand mij uitleggen waarom Schiphol en VNO apart gezien worden ?
    In beide gevallen lijkt Dickie een vinger in de pap te hebben.
    https://www.schiphol.nl/en/schiphol-group/page/mr-d-benschop/
    – Member Daily and General Board VNO-NCW
    Dan zou mij zo’n uitkomst niet verbazen.

    Dickie heeft een bepaald ‘aanzien’, waar velen niet tegenin durven te gaan en waar ze graag vriendjes mee willen zijn. Dus dan is een besluit in zijn straatje snel gemaakt. (Dit is uiteraard aanname).

    3
  4. Paul Sprangers

    Nooit het hoofd laten hangen,

    Groen-Links raadsleden hierover aanschrijven en

    met de gemeenteraadsverkiezingen op de PvdD stemmen.

    4
  5. mcp

    Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam van GroenLinks steunt en ondertekent een manifest voor de uitbreiding en verdere groei van Schiphol. Als de burgemeester van Amsterdam, nota bene van “milieu en klimaat” partij GroenLinks, zich op een dergelijke wijze manifesteert, verdwijnt onze motivatie overlast nog verder waar dan ook te melden. Meer teleurgesteld en gedemotiveerd dan door deze vreemde, volledig contra productieve actie van de gemeente Amsterdam kunnen wij ons moeilijk voorstellen.

    4
  6. ReindeR Rustema

    “De positie van Schiphol ligt verder stevig onder vuur, vooral ten opzichte van non-EU hubs. Met name Rusland en Turkije doen het als concurrenten erg goed en timmeren aan de weg.”

    staat in de bijlage. Het is toch eigenlijk typisch en ook wel weer handig dat dictaturen hun bevolking opschepen met vlieghubs?

    Het past bij het hele plaatje van slechte kwaliteit van leven in dergelijke landen. Hou lijnverbindingen met dergelijke hubs aan om daar voortaan over te stappen om de rest van de wereld te bereiken.

    Zeg maar het faal KLM-model van hub and spoke geëxporteerd. Zelf geen hub zijn, maar er wel handig van profiteren als anderen het doen.

    Dergelijke landen kunnen wel een hub opzetten, maar kunnen niet zorgen voor de rest van de condities voor een goede kwaliteit van leven. Met een hub geen braindrain. De slimmerikken verhuizen naar die landen waar het goed toeven is.

    Dictaturen halen hun rijkdom traditioneel uit grondstoffen en allerlei vormen van slavernij. Een hub past daar perfect bij.

    5
  7. ReindeR Rustema

    Het belangrijkste schaarse goed voor ondernemers zijn geschikte werknemers, toch? Is immers puntje 1 uit het manifest.

    Als je die als werkgever belangrijk vindt dan moet je zorgen dat ze ergens kunnen wonen. Puntje 2 uit het manifest. Schiphol is nu een obstakel. Een probleem om op te lossen.

    Die overstappers en die vakantievliegers leveren je geen werknemers. Hoogstens klanten als je kopjes koffie op Schiphol verkoopt, brandstof voor vliegtuigen en dergelijke.

    Als jouw werknemers niet meer voor een habbekrats kunnen vliegen voor een citytripje of alleen met een extra overstap elders op de wereld hun geboorteland weten te bereiken dan zullen ze er niet minder werknemer om zijn, toch?

    De lokale werknemer gaat dan meer met de auto en caravan op vakantie, maakt voor jou als werkgever niets uit.

    De expat-werknemers van ver weg balen misschien een beetje (als ze het al door hebben) en vragen misschien jaarlijks een dag extra vrij omdat ze langer onderweg zijn naar mamma terug? Hoe dan ook, zal geen effecten hebben op de bedrijfsvoering.

    De expat-werknemers uit de EU die redden zich ook wel. Gaan nòg vroeger hun tickets boeken dan de dagjesmensen met hun stedentripjes die impulsiever boeken. Ze weten wanneer ze willen gaan vliegen, zodra de tickets in de verkoop gaan zitten ze als eerste klaar.

    De ‘zakenmensen’ dan. Ondernemers die naar elkaar toevliegen voor meetings. Die hebben het videobellen ontdekt. Ze vliegen dan vooral als het niet anders kan, bijvoorbeeld om productielokaties te bezoeken/inspecteren en om contacten in den vreemde goed te leren kennen. Is goed te combineren en ook goed te plannen. Daar zijn heel veel verbindingen en veel vluchten niet cruciaal voor. Die redden zich ook wel.

    Dus, VNO/NCW, leg me nog eens goed uit waarom werkgevers meer baat hebben bij meer Schiphol in plaats van minder?

    De verduurzaming van de luchtvaart in de tweede helft van punt 5 van het manifest is dus manifeste kul.

    8
  8. J.R.H. Schendstok

    Politici hebben geen verstand van of kennen niet de sector luchtvaart. Ze blaten wat opportunistisch zonder de effecten of consequenties van hun ondeskundige en niet realistische uitspraken te doorgronden laat staan deze te onderzoeken voordat ze iets over zeggen. Tot grote schade! Gaat het om geld?? Jazeker,! Dat en bovendien centen tellen is gemakkelijk. Zijn de consequenties schadelijk? Kennelijk niet belangrijk: “pecunia non olet”. Voor meer dan 600.0000 bewoners in de omgeving van de luchthavens in Nederland is de schade aan leefbaarheid en gezondheid een veelvoud van de financiële opbrengsten van de luchtvaartsector. Dit afgezien van het feit dat de sector door de fiscale en financiële bevoorrechting niet betaalt aan de schade die zij veroorzaakt. .

    14
  9. Marc

    Als ze zo graag Schiphol willen laten groeien, dan moeten de werkgevers en gemeenten zorgen dat er een vliegveldeiland in de Noordzee komt. Dat is pas visie. Gebruik het geld uit het Wopke-Wiebesfonds hiervoor ipv verlenging van de Noord-Zuidlijn. Tussen Noordwijk en Zandvoort woont niemand, dus is de overlast beperkt. De aanvliegroutes over zee zijn er al. Met een zeevliegveld hoeft dat eerste en/of laatste stukje van de vliegreis dan niet meer ten koste te gaan van de huidige omwonenden van Schiphol.

    11
    • Josje

      Met de huidige hoeveelheid overlast is het huidige Schiphol niet te doen, maar dat vliegveld in zee is ook niet zo’n fantastisch idee als het misschien op het eerste gezicht lijkt. Alsof daarmee geen overlastprobleem meer zou bestaan. In werkelijkheid hangt er een hoge prijs aan deze vermeende ‘oplossing’: onze hele kust gaat gewoon naar de klote. ‘Tussen Noordwijk en Zandvoort woont niemand’ – nee, maar het is nu nog een relatief stil gebied waar je enigszins op adem kunt komen als je in de drukke randstad woont. Een weids uitzicht, de zee is rustgevend, ook de zeelucht trouwens. mensen willen er recreëren. Erachter liggen de duinen, een uitgestrekt natuurgebied met flora en fauna die bescherming behoeven. Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat er non stop vliegtuigen dwars over de kust vliegen. De zoveelste dystopie.
      (Ik realiseer me overigens dat ik hiermee afwijk van het standpunt van SchipholWatch).

      8
      • Reactie door auteur

        SchipholWatch

        Dag mag hoor 😉 Maar inderdaad zijn wij vóór verhuizing naar zee. Op de Noordzee is zoveel plek, als het vliegveld ver genoeg uit de kust wordt gebouwd, hoeft niemand er de overlast van te ondervinden. Als we het dan nog combineren met krimp van het aantal vluchten is dat helemaal mooi. Gezien het feit dat de luchtvaart geen oplossingen heeft voor de aanslag die op het klimaat wordt gepleegd, zal er liever vroeger dan later toch moeten worden gekrompen.

        6
      • Josje

        Toevoeging: ook de infrastructuur die nodig zal zijn om dat vliegveld te ontsluiten wordt een enorme aantasting van het karakter van de kuststreek. Hoe men zich dat voorstelt vraag ik me wel eens af. Waar die nieuwe wegen moeten komen, of alle passagiers die in NL vertrekken of aankomen per trein via dat smalle spoorlijntje tussen Zandvoort en Amsterdam midden door Natura 2000 gebied vervoerd moeten worden, of dat er een metrolijn onder Zandvoort of IJmuiden wordt aangelegd. Zomaar wat vragen maar toch niet onbelangrijk om dat vliegveld-in-zee plan eerlijk te kunnen beoordelen.

        3
      • Pieter Kroon namens DFA Airport

        Dag Josje
        Inmiddels zijn we veel verder gevorderd met plannen voor een luchthaven in zee.
        Doel is dat de overlast op land en strand nul is. Ook de zichtbaarheid vanaf het strand zal, los van een (lage) verkeerstoren, minimaal zijn. En met een afstand tot de kust van 7-10 km zullen vliegtuigen niet hinderlijk zichtbaar zijn (geen raampjes tellen zoals nu). Landen en stijgen maximaal parallel aan de kust met minder herrie en uitstoot wegens rustiger aanvliegen/ opstijgen (geen slam/dunk zoals nu). Wij maken ons sterk voor drijvende runways voor flexibiliteit en een minimale verstoring van de zeebodem. De politiek zal uiteindelijk kiezen, ook qua locatie. We willen gaan voor een schoner, veiliger en rustiger Randstad/NL met ruimte voor 250.000 rustig gelegen nieuwe woningen in de Haarlemmermeer. zie ook http://www.floatingairport.nl

  10. Paul Sprangers

    Maak de overlast/ krimp van Schiphol tot thema voor de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022, beste inwoners van alle geteisterde gemeenten… .

    16
  11. Rob

    De gemeenten heeft VNO gelokt met oproepen tot meer woningbouw en een beter leefklimaat. Ieder gezond denkend mens weet dat dit niet samengaat met verdere ontwikkelruimte voor Schiphol. Niet alles kan zou Remkes zeggen. Prikt hij wel door deze brief heen.

    12
    • Janna Kodde

      Dat gemeenten tekenen voor groei, terwijl een groot deel vd Nederlanders overlast heeft, en luchtvaart zo erg bijdraagt aan klimaatcrisis, vind ik schandelijk. Iedereen moet naar gemeenten en burgemeesters schrijven om juist voor krimp te gaan. Deze tak van vervoer is niet te verduurzamen de komende 20 jaar. Dus moet krimpen.

      9
  12. Rob

    Die prominenten heeft VNO gelokt met zaken als investeren in kennis en innovatie. Daar zetten veel hoogleraren graag hun handtekening onder. En met nietszeggende kreten bij Schiphol als ontwikkeling maar wel met ‘Minder Hinder’. Zijn dan toch weer de burgerorganisaties die dit soort zaken moeten ‘doorprikken’.

    8

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate