Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

EIB moet stoppen met kredieten aan fossiele vliegindustrie

foto: Steve Buissinne via Pixabay

De Europese Investeringsbank (EIB) staat op het punt haar beleid voor leningen aan de transportsector te herzien. De bank – onderdeel van de Europese Unie – wil dat beleid afstemmen op het Klimaatakkoord van Parijs, maar investeert nu nog volop in de luchtvaart en andere fossiele transportvormen.

Daar moet een einde aan komen, zo vindt Counter Balance (CB), een organisatie die publieke investeringsfondsen in de gaten houdt.

“Als de investeringen van de EIB worden omgeleid naar klimaatbestendige en transformatieprojecten, kunnen ze de Europese Unie helpen het mobiliteitssysteem op orde te brengen, de transportsector koolstofarm te maken en de doelstellingen van de Green Deal te realiseren”, aldus directeur Xavier Sol van CB.

De EIB heeft inmiddels toegezegd investeringen in klimaat- en milieuduurzaamheid te verhogen, maar kan nog lang geen ‘klimaatbank’ worden genoemd. Met name de leningen aan de transportsector zijn nog niet afgestemd op Parijs, terwijl deze sector de grootste bron van schadelijke uitstoot in de EU is, na de elektriciteitsindustrie.

Vier miljard euro gestoken in luchthavens
Van 2016 tot 2020 heeft de EIB bijna 20 miljard euro geïnvesteerd in CO2-intensieve vervoerswijzen, waarvan 4 miljard euro in de uitbreiding van luchthavens. Veel van deze investeringen staan beschreven in een rapport van Counter Balance uit april van dit jaar.

Dat beleid is verouderd, maar ook het nieuwe beleid biedt mogelijkheden om te blijven investeren in koolstofrijk transport. Daarom is het zaak de EIB hierop te wijzen.

De bank organiseert een openbare raadpleging die onder meer openstaat voor NGO’s, goede doelen als Greenpeace en Milieudefensie. Zij kunnen uiterlijk 29 oktober 2021 een zienswijze insturen bij de bank.

Stuur nu zienswijzen in
Het is nu van cruciaal belang dat de EIB veel bijdragen ontvangt om de druk op te voeren om het beleid radicaal te wijzigen. Dat beleid moet voortaan uitsluitend gericht zijn op het stimuleren van koolstofarm transport en het financieren van CO2-intensief transport – zoals luchtvaart – uitsluiten.

Het indienen van een zienswijze kan via de website van de Europese Investeringsbank.

Counter Balance roept NGO’s dan ook op om ieder hun eigen visie in te sturen aan de EIB en daarnaast online actie te voeren voor een beleid dat echt aansluit op de klimaatafspraken.

De belangrijkste eisen die CB samen met andere NGO’s tot op heden heeft gesteld zijn een slot op de financiering van uitbreidingen van luchthavens en snelwegen, het opvoeren van de investeringen in de transformatie van vervoerssystemen en een absolute stop op niet-duurzame investeringen.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 33

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. M

    The deadline for contributing to this public consultation is Friday 29 October 2021.

    Opschieten en vooral niet vergeten. Succes allemaal.

    1
  2. M.

    Blij om eindelijk te horen, nu nog doen.
    Het werd tijd, sinds de jaren 80 is er al dik gewaarschuwd voor klimaatverandering door fossiele brandstoffen. We zijn nu 40 jaar verder.

  3. Johan

    Niet alleen van het gas af maar ook van de subsidies voor stinkend en slaapverstorend vliegverkeer !!

    2

Geef een reactie

Translate