Op het dieptepunt van de coronacrisis was slechts één op de drie stoelen in vliegtuigen gevuld met een betalende passagier. Toch bleven luchtvaartbedrijven maar doorvliegen. Dat is alleen maar mogelijk omdat de belastingbetaler opdraait voor de kosten van de lege stoelen.
Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) eerder vandaag publiceerde.
In februari van dit jaar kwam de bezetting nog maar net boven de dertig procent uit. In juni was maar de helft van de vliegtuigstoelen verkocht.
Met zo’n lage bezettingsgraad zou het eenvoudig zijn om minder vluchten uit te voeren om de overlast en vervuiling te beperken. Toch kiezen vliegbedrijven ervoor om gewoon door te vliegen met de halflege toestellen.
Miljardensteun
Veel van die bedrijven hebben immers miljardensteun ontvangen van de belastingbetaler en willen de weinige overgebleven passagiers kennelijk niet verdelen over minder vluchten.
In het tweede kwartaal van dit jaar reisden 3,9 miljoen passagiers van en naar de vijf vliegvelden in ons land. Dat waren er al weer vier keer zoveel als een jaar eerder, maar 18 miljoen minder dan in het recordjaar 2019.
De sector pocht vaak over de steeds lagere uitstoot van CO2 per kilometer die per passagier wordt afgelegd. Door de lage bezettingsgraden is dat cijfer nu geëxplodeerd. Immers: hoe minder passagiers er gebruikmaken van een vlucht, des te hoger de uitstoot per passagier.
Tientallen houden duizenden wakker
Huidige luchtreizigers zijn daarom tot drie keer zo vervuilend bezig als de toch al niet ‘schone’ passagiers in volle vluchten. Het betekent ook dat een nachtvlucht die duizenden mensen uit de slaap houdt, vaak alleen maar vliegt voor enkele tientallen vakantiegangers. De toch al scheve verhoudingen tussen het plezier van enkelen ten koste van overlast voor velen, lopen zo nog verder uit de pas.
In het tweede kwartaal vlogen er in totaal 593.000 mensen op Nederlandse luchthavens. Spanje was met 15 procent de belangrijkste bestemming van de ‘noodzakelijke vluchten’.
B. van Marlen
De leugenachtige presentatie van uitstoot per passagier-km zie je inderdaad weinig deze dagen. Het maakt voor de atmosfeer namelijk niets uit hoeveel passagiers er in een toestel zitten (behoudens een mogelijk heel klein verschil door minder gewicht), maar wel hoeveel CO2 per vliegtuig de lucht in wordt geblazen.
Minder vluchten was natuurlijk een betere optie, maar misschien is men bang voor verlies van slots?