Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Transfers Schiphol door het dak, explosieve groei nachtvluchten

foto: Free-Photos via Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.8
(95)

Overstappers die vrijwel niets betekenen voor de Nederlandse economie, maar wel zorgen voor veel overlast en vervuiling, vormden in de eerste helft van 2021 de overgrote meerderheid van de passagiers op Schiphol.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit staat te lezen in de jongste vervoerscijfers van het Amsterdamse vliegveld. In juni gebruikten 856.000 buitenlanders Schiphol om over te stappen naar een andere vlucht. Over de eerste helft van 2021 was maar liefst bijna 60 procent overstapper.

Overstappers dienen maar één doel: de vliegtuigen van KLM vol krijgen naar bestemmingen die voor Nederlanders nauwelijks interessant zijn.

Het hele bedrijfsmodel van de exploitant van de blauwe toestellen is gebaseerd op het goedkoop hierheen halen van buitenlandse passagiers om ze verder te vliegen naar vaak intercontinentale bestemmingen als Accra, Xi’an en Zanzibar.

Marginale bijdrage
Zo’n overstapper besteedt volgens de eigen cijfers van Schiphol nog geen twintig euro op het vliegveld voordat de aansluitende vlucht wordt genomen. KLM maakt ook minder marge op dergelijke passagiers omdat ze vaak minder geld kwijt zijn voor de vlucht dan een Nederlander op diezelfde vlucht. Ondanks dat ze eerst worden ingevlogen op Schiphol.

Ondertussen veroorzaken de overstappers precies twee keer zoveel overlast en vervuiling in de regio van Schiphol als de Nederlander die een keer met het vliegtuig op vakantie gaat. Immers wordt zo’n passagier ‘s ochtends ingevlogen (overlast nummer 1), op een uitgaande vlucht geplaatst (overlast nummer 2), aan het eind van de reis weer naar Schiphol gehaald (overlast nummer 3) en tot slot naar huis gevlogen (overlast nummer 4).

Vrijwel alle omwonenden van Schiphol is het overstapmodel van KLM dan ook een doorn in het oog. Zonder die overstappers zouden veel exotische bestemmingen op Schiphol kunnen vervallen omdat Nederlanders er toch nauwelijks gebruik van maken. En zouden dus ook al die vluchten om buitenlanders aan te voeren komen te vervallen.

Volledig ontspoord model
Tijdens deze corona-pandemie blijkt het model zelfs helemaal te ontsporen, nu meer dan de helft van de Schiphol-gebruikers een buitenlandse overstapper is.

Voor nog geen twee tientjes omzet in de winkels op Schiphol Plaza importeert de luchtvaart alle herrie en vervuiling naar één van de drukstbevolkte gebieden van Europa. Met alle gevolgen van dien voor de leefomgeving, de natuur, het klimaat en de volksgezondheid.

Hoewel de pandemie nog verre van over is, groeide het vliegverkeer op Schiphol alweer gestaag. Ten opzichte van juni vorig jaar steeg het aantal intercontinentale vluchten met 40 procent en de hoeveelheid Europese vluchten met zelfs ruim 200 procent.

Desondanks blijven de cijfers ver achter bij die van recordjaar 2019, toen in het hele jaar meer dan 530.000 vliegbewegingen werden gefaciliteerd (inclusief zakenjets).

Nachtvluchten fors omhoog
Nu over de eerste helft van het jaar ‘slechts’ 86.000 vluchten zijn gefaciliteerd, zou er overdag genoeg ruimte moeten zijn voor het ontvangen van toestellen. Die ruimte gebruikt Schiphol helaas niet om de nachtvluchten structureel te verminderen.

Integendeel: in juni jongstleden was er sprake van een ware explosie van nachtvluchten (plus 66 procent) en vluchten in de vroege ochtend (plus 130 procent) ten opzichte van een jaar eerder.

Vluchten die de nachtrust verstoren hebben zeer nadelige gevolgen voor de volksgezondheid, zo is uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken gebleken. Het is niet uit te leggen aan omwonenden dat juist in een minder drukke periode als nu deze vluchten niet worden voorkomen, maar zelfs lijken te worden gestimuleerd.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 95

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Ook RTHA de laatste tijd veel meer overlast in de nacht én op de dag.
    Ook wordt veel meer over de woonwijken gestuurd via een omweg, zoals de maatschappelijke diensten (Trauma; politie ; leger) en sportvliegtuigen.
    Het aantal vluchten en herrie ligt op sommige dagen voorbij het niveau van 2019.
    Maar volgens de rapporten van de DCMR komt dit doordat we het geluid niet meer gewend zijn. Ze moeten zich daar echt eens na laten kijken en de klachten eens werkelijk onderzoeken. Of krijgen ze daar steekpenningen van RTHA.

    1
  2. Ad

    Beste Martin, “En een overheid die waarschijnlijk zelf anders gelooft, maar de regie totaal kwijt is”. Denk je werkelijk dat onze VVD / CDA / D66 overheid zelf anders gelooft? Ook al spreekt Rutte zijn visie nooit uit, reken maar dat ie die wel heeft en ook zijn Cora uitdrukkelijk regie laat voeren in dit verhaal.

  3. ReindeR Rustema

    Heel goed om deze problematiek even helder hier neer te zetten. Nu moet dit naar het grote publiek. Of het grote publiek moet het hier komen lezen. Het vergt namelijk wel even doordenken, maar als je het eenmaal ziet dan borrelt vanzelf de verontwaardiging op.

    Daarom ook goed te benadrukken dat ‘de Nederlander’ er niks aan heeft. De Transavia-zonbestemmingen rond de Middellandse zee komen niet in gevaar als KLM deze exotische bestemmingen moet schrappen. De meerderheid van het electoraat gaat een enkele keer naar een doorsnee bestemming, een kleine minderheid vliegt ‘exotisch’ (en dan nog frequent ook).

    Ben zelf erg benieuwd naar:

    1. Wie zitten er uiteindelijk in die vliegtuigen? Zijn dat toeristen? De Nederlanders daartussen, wat stemmen ze?
    2. Hoeveel uren/dagen zouden de passagiers onderweg zijn met andere verbindingen?

  4. Josje

    Verbod nachtvluchten moet bij de rechter worden afgedwongen evenals het handhaven van afspraken . De sector waant zichzelf boven iedere wet verheven en oefent steeds grotere milieu- en geluidsterreur uit onder het motto ‘het recht van de sterkste’. Ze pakken alle ruimte die ze krijgen kunnen. De politiek interesseert het nauwelijks. Een hard tegenoffensief is noodzakelijk.

  5. Loek

    Cora luistert toch niet. Rapporten die pleiten voor krimp en andere adviezen van experts doet ze af als onzin. Of ze leest ze gewoon niet. Net als bij de toelating van de ‘stint’ waarna er doden vielen.

  6. Martin

    Dit artikel beschrijft heel raak hoe een paar bedrijven -die een paar goede jaren uitgezonderd- niet eens op eigen benen kunnen staan, alle externe kosten op ons als samenleving afwentelen. En een overheid die waarschijnlijk zelf anders geloofd, maar de regie totaal kwijt is. Economisch gezien slaat het nergens meer op dat achterhaalde hub-model. Kijk ook eens naar het zwabberbeleid van KLM dat uit wanhoop voor touroperator gaat spelen. Dat heeft niets met het vestigingsklimaat te maken. Wanneer openen ook zogenaamde ondernemerspartijen als CDA en VVD hun ogen voor deze veranderde werkelijkheid en zien zij de hinder die ook hun achterban elke dag keihard raakt? Schiphol is de remschijf van Nederland, niet de groeimotor. Laagbetaalde banen zonder zekerheid, sta in de weg voor woningbouw, grote overlast en impact volksgezondheid, groot beslag op kostbare stikstof en CO2-ruimte ten koste van andere sectoren, tegen weinig zo niet een negatief rendement.

    1

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate