Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Bewoners niet welkom bij e-vliegtuigje Zestienhoven

De huidige stand van de techniek in elektrisch vliegen: een tweezitter met een actieradius van enkele tientallen kilometers (foto: NLR)

De voorzitter van de bewonersvereniging BTV uit Rotterdam is niet welkom om de elektrische Pipistrel-tweezitter van Zestienhoven eens met eigen ogen te komen aanschouwen. BTV zit al maanden in een tijdrovend ‘participatieoverleg’ waarin hoog wordt opgegeven over de toekomst van elektrisch vliegen, maar wordt nu de toegang geweigerd.

Dit blijkt uit een e-mail van een woordvoerder van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR op vragen van de BTV.

“Het heeft enige tijd geduurd voordat het daadwerkelijk mogelijk was om te vliegen met onze Pipistrel. Inmiddels gebeurt dat op Rotterdam Airport. Na de vakantieperiode gaan we daar meer publiciteit aan geven. Daar willen we vooralsnog alleen de media voor uitnodigen”, aldus de zegsman.

De BTV is zwaar teleurgesteld na de afwijzing. “Het lijkt wel alsof ze iets te verbergen hebben. Ik heb al ruim 200 uur besteed aan het participatieoverleg waarin het vrijwel iedere keer gaat over elektrisch vliegen. Maar als we het dan eens zelf willen zien (en horen), blijkt dat niet mogelijk”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen.

Blauwe ogen
“Het komt er dus op neer dat we de sector maar weer op de blauwe ogen moeten geloven. Dat is in het verleden niet altijd even goed bevallen”, voegt hij eraan toe.

“Het is jammer dat NLR en Zestienhoven zich slechts richten op de media en niet op de omwonenden en hun vertegenwoordigers die volop participeren in een inspraakproces over het wel en wee van het vliegveld.”

Blokhuizen voelt zich nu op een informatieachterstand gezet ten opzichte van de andere gesprekspartners in het participatietraject. “Het is jammer dat de Koninklijke NLR eventuele persaandacht belangrijker vindt dan de informatieverstrekking aan direct belanghebbenden. Dat is droevig om mee te moeten maken.”

Lijndienst met tussenstops
Zestienhoven is van plan om met elektrische vliegtuigen een lijndienst op te zetten met Groningen en Eindhoven Airport. Niet ter vervanging van bestaande vluchten, maar bovenop het bestaande vliegverkeer. Dat moet volgens de vliegvelddirectie makkelijk kunnen omdat elektrische vliegtuigen veel stiller zouden zijn dan kerosine-gestookte toestellen.

Op dit moment is zo’n lijndienst nog niet haalbaar. Meer dan de ene passagier die in een Pipistrel past is in de praktijk onmogelijk. Bovendien heeft het toestel een actieradius van slechts enkele tientallen kilometers. Om in Groningen te arriveren zijn twee tot drie tussenlandingen noodzakelijk om bij te laden.

Liever juichende persberichten
Bij omwonenden bestaan grote twijfels of zo’n elektrisch toestel wel zoveel stiller is dan bestaande vliegmachines. “Vaak is het geluid van de motor niet de hoofdmoot van de overlast, maar de luchtverplaatsing door een vliegtuig op hoge snelheid. Vergelijk het maar met een Tesla die met 200 kilometer per uur voorbij komt razen. Die kun je allerminst stil noemen”, aldus Blokhuizen.

“Wij waren dan ook graag in staat gesteld om het geluid zelf eens te beoordelen. En de stand van zaken op het gebied van e-vliegen met eigen ogen te aanschouwen. Het mag niet zo zijn. Men bedient liever de journalistiek met juichende persberichten”, besluit de bewonersvoorman.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.3 / 5. Aantal stemmen: 49

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Teunisse

    Steeds hetzelfde verhaal met Zestienhoven. Ook in mijn tijd als bestuurslid van de BTV. Steeds ronkende verhalen met onzinnige thema’s . Ik moest wel lachen over een vliegtuig dat op de vlucht naar eindhoven 2 of 3 keer moet stoppen om “bij te tanken”.
    Volgens mij kun je dan nog beter gaan lopen.
    Wanneer wordt de politiek eens wakker dat het vliegveld Zestienhoven totaal overbodig is.
    Vanmorgen in de krant. Veel vertraging gisteren met de tientallen vluchten van Rotterdam naar de badplaatsen van Spanje en de Canarische Eilanden.
    Hoezo Rotterdam is bezig om zich te ontwikkelen tot een zakenluchthaven.

  2. JA

    Tijd voor een landelijke rechtszaak tegen vliegtuig lawaai. Laten we allemaal explane installeren en gebruiken.

    • MK

      Ja, werkt goed, eenvoudig te bedienen.

    • Mike

      Explane vind ik een goede optie. Jammer genoeg ben ik altijd te laat en is het vliegtuig al weg op het moment dat ik de meting kan starten. Ik hoop echt op de continu-meting i.c.m Explane op de Pi.
      Ik heb sinds verleden jaar eigenlijk ook geen enkel vliegtuig meer kunnen opnemen (capture). Er is reeds uitgelegd waarom en mogelijk zit ik ten zuidwesten van Zestiehoven in een dode hoek of zo. Zelf Flightradar24 laat hier nog wel eens gaten zien, waarop DCMR dan te kennen geeft dat het vliegtuig niet van RTHA kwam (?!!!).

      Al met al wordt het weer een mediafeestje om te laten zien hoe groen ze bezig zijn en waarom ze uiteindelijk de zonnepanelen plaatsen. De bewoners zijn lastig, wat ook al met de ICAO bewezen is. Monddood maken is hun manier van werken om hun propaganda vrij uit te kunnen zenden.

      • Leon Wubbe

        Ik ben ook altijd te laat met explane. Logisch. Als je het geluid goed hoort ben je te laat.
        Continu-meting op een pi zou het beste zijn.

Geef een reactie

Translate