Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

‘Luchtvaart niet op tijd om klimaatproblemen op te lossen’

foto: Holger Detje via Pixabay

Hoewel vliegtuigen steeds beter worden, voorzien twee hoogleraren geen technische innovaties die het klimaatprobleem van de sector op tijd kunnen oplossen. Dr ing. Paul Peeters en ir Joris Melkert schrijven dit aan de leden van de vaste kamercommissie voor Infrastructuur & Waterstaat in de Tweede Kamer.

De twee hebben een lijvige factsheet opgesteld in het kader van een samenwerking tussen de kamer en de Nederlandse wetenschapswereld. Het stuk wordt op 21 juni aanstaande in de kamer besproken en toegelicht.

“Bij ongewijzigde ontwikkeling zal de luchtvaart ergens tussen 2070 en 2100 alle emissies opsouperen die volgens Parijs nog mogelijk zijn. De maatregelen zijn vooralsnog onvoldoende ambitieus en effectief om de emissies van de luchtvaart binnen het akkoord van Parijs te houden.”

Het duo ziet wel mogelijkheden om de luchtvaart ‘binnen Parijs’ te houden, maar dan is een zwaar pakket van maatregelen nodig met minder groei, inzet van alle beschikbare nieuwe technieken plus een planmatige invoering van kunstkerosine.

Geen eenvoudige oplossingen
“Er is geen eenvoudige manier om de luchtvaart duurzaam te maken. Dat neemt niet weg dat er vanaf nu voortvarend actie moet worden ondernomen. Wij verwachten tot 2050 het meeste effect van e-fuels.”

E-fuels zijn kunstmatige kerosine-vervangers die worden geproduceerd door enorme hoeveelheden (groene) energie te gebruiken voor het chemisch samentrekken van carbondioxide en waterstof. Deze brandstoffen hebben het grote voordeel dat ze kunnen worden gebruikt in vliegtuigen zonder deze fundamenteel te hoeven aanpassen.

Na 2050 moet verdere verduurzaming vooral bereikt worden door vliegtoestellen van een compleet nieuwe generatie met technologie die nu nog moet worden ontwikkeld, zo verwachten Peeters en Melkert.

Groeiende geluidsoverlast
De problemen van de vliegindustrie blijven niet beperkt tot klimaat. Ook de geluidsoverlast neemt hand over hand toe en zorgt voor een snelgroeiende weerstand onder de bevolking.

“De technologie blijkt in staat de groei van het aantal vliegbewegingen op Schiphol te compenseren, maar de ervaren hinder is de afgelopen jaren desondanks toegenomen. Ook stiltegebieden staan zwaar onder druk van het vliegverkeer.”

Qua milieu waarschuwen de twee voor de gevaren van ultrafijnstof. “Zowel uit Nederlands als uit internationaal onderzoek blijkt dit stof een potentieel groot probleem voor de volksgezondheid.”

Effecten Covid-19
De onderzoekers gaan verderop nog in op de gevolgen van Covid-19 voor de luchtvaart en komen daar met een aantal opmerkelijke conclusies. “Wereldwijd is er 419 miljard dollar verlies aan omzet geleden, waarvan 159 miljard dollar door overheden is gedekt. De neergang heeft 200 miljoen ton minder CO2 opgeleverd.”

Of het verstandig was de luchtvaart van zoveel belastinggeld te voorzien? “Ondersteuning van de luchtvaart heeft het laagste effect op de economie en het grootste negatieve effect op het klimaat.”

De coronacrisis zal ook de technische ontwikkelingen in de luchtvaartsector vertragen, omdat er minder geld beschikbaar is.

“En verder is de luchtvaart een factor van belang in de verspreiding van het virus. Door de hoge snelheid en het grote vliegbereik, speelt de luchtvaart een rol bij het verspreiden van nieuwe ziekteverwerkers. Niet alleen door het besmettingsrisico aan boord, maar ook om verspreiding van het virus via dragers ervan aan boord.”

“Daar waar verspreiding van een virus in het pre-luchtvaarttijdperk er maanden of zelfs jaren over deed, is nu sprake van weken of zelfs dagen. Dat moet in de toekomst anders. Het stilleggen van luchtverbindingen heeft nu te lang geduurd.”

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 43

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate