Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Vrijwel geen Nederlander te bekennen op Schiphol

foto: Free-Photos via Pixabay

4.7
(75)

Schiphol was al berucht om de vele overstappers die vrijwel niets toevoegen aan de Nederlandse economie, maar in de eerste maanden van dit jaar waren er bijna helemaal geen Nederlanders meer te bekennen op het vliegveld.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit recent gepubliceerde verkeerscijfers.

In de maanden januari, februari en maart 2021 zag Schiphol net iets meer dan 2 miljoen passagiers verschijnen. Maar liefst 1,24 miljoen van hen – ofwel meer dan 60 procent – waren overstappers. De rest, slechts een kleine 800.000 passagiers, waren mensen met als thuishaven Nederland die om ongetwijfeld hoognodige redenen naar het buitenland moesten vliegen.

De cijfers geven een duidelijk beeld van de ontwikkelingen in de Nederlandse luchtvaart. Het aantal passagiers daalde in de eerste drie maanden met 83 procent. Het aantal opstappers met liefst 90 procent, het aantal overstappers ‘maar’ met 74 procent.

Aantal vluchten daalt niet evenredig
Bijzonder is dat het aantal vluchten veel minder daalde dan het aantal passagiers. Dat is deels te verklaren aan de hand van het groeiende aantal vrachtvluchten, maar voor een belangrijker deel door het vliegen met een lagere bezettingsgraad: de vluchten zijn verre van volgeboekt.

Voor de uitstoot per passagier heeft dit desastreuze gevolgen. Hoe minder passagiers zich in het vliegtuig bevinden, des te groter is de vervuiling per passagier.

Doorn in het oog
De vele transferpassagiers zijn een doorn in het oog van omwonenden. Deze reizigers gebruiken Schiphol slechts als overstapplaats naar of van een intercontinentale vlucht. Zij worden uit heel Europa ingevlogen om zo snel mogelijk door te vliegen naar bestemmingen in de VS of Azië.

Iedere overstapper zorgt zo voor twee keer de overlast en vervuiling die een Nederlander veroorzaakt die via Schiphol op vakantie of zakenreis gaat. Immers worden ze ingevlogen, vliegen ze vervolgens naar de eindbestemming, keren na gedane zaken retour op Schiphol en worden weer naar huis gevlogen. Dat zijn vier vliegbewegingen voor iedere overstapper, tegenover twee voor een ‘normale’ passagier.

Hooguit een kop koffie
De gemiddelde overstapper levert voor de Nederlandse economie nauwelijks iets op. Tijdens de korte overstaptijd wordt er hooguit een kop koffie genuttigd, waarna de reiziger zich alweer naar de gate moet haasten om het volgende vliegtuig te halen.

Zelfs KLM levert het nauwelijks iets op, want de meeste overstappers vliegen met goedkopere tickets dan Nederlanders die geen gebruikmaken van de taxivluchten van en naar Schiphol.

Ondertussen is Schiphol volledig ingericht op de ontvangst van de vele overstappers. Daartoe is de capaciteit van het banenstelsel zo groot en zijn de interne transportsystemen volledig overmaats ingericht op het zo snel mogelijk verplaatsen van de koffers van het ene naar het volgende vliegtuig.

Alleen KLM wil transfers
KLM meent al deze transferpassagiers nodig te hebben, omdat het anders niet rendabel kan vliegen naar een groot aantal van zijn bestemmingen.

Kennelijk is er vanuit het binnenland onvoldoende vraag naar obscure bestemmingen als Accra, Harare en Panama. Bestemmingen die slechts kunnen worden aangevlogen door de drommen overstappers.

Met enig omdenken zou kunnen worden gesteld dat deze bestemmingen volledig oninteressant zijn voor de gemiddelde Nederlander.

Veelvliegers
Slechts een klein aantal veelvliegers stelt rechtstreekse vluchten naar dergelijke bestemmingen op prijs. Al die bestemmingen zijn echter ook te bereiken via een overstap elders, bij voorbeeld via een vliegveld dat minder overlast geeft aan omwonenden omdat het niet middenin een drukbevolkt gebied is gesitueerd.

Nu het overgrote deel van alle passagiers op Schiphol overstappers blijken te zijn, is het helemaal de vraag wat Schiphol nog aanmoet met die bestemmingen.

Door te stoppen met de incourante bestemmingen kan de luchtvaart in ons land veilig gehalveerd worden zonder risico’s voor de economie en zonder dat de Nederlandse vakantieganger ook maar iets hoeft in te leveren.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 75

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Ondertussen (een week later) staat blijkbaar een deur op een kiertje, want plots zitten de vakantievluchten -en stedentrips weer in de lift (van niets naar meerdere vluchten per dag) van en naar de bekende vakantieplaatsen(steden) vanuit RTHA.
    Maar vermoedelijk zal men ook dit specificeren als ‘noodzakelijke’ vluchten.
    Noodzakelijk voor de eigen bonus en de Corona-mutaties extra te spreiden.

  2. Haes

    De gekte van schiphol helder getaleerd. Door de overheid gefaciliteerde gekte trouwens. En dat zie je terug in de coronaregels aldaar: slechts vrijblijvend advies om alleen hoognodige vluchten te maken. Andre hazes laat ,ongetwijfeld ongestraft, zien wat hij daarvan vindt. Wie doet mij wat? Het kabinet is vooral goed in millimeteren en boetes op andere terreinen. De luchtvaart moet buiten schot blijven! En het dan gek vinden dat de burger zijn vertrouwen in de overheid verliest…

  3. Ad

    Zijn we gek geworden? Midden in deze pandemie in drie maanden nog 2 miljoen potentiele overbrengers van COVID en al haar mutaties rondpompen door ons ministaatje. En ik denk dat ze zelfs die kop koffie hier zelden gaan kopen want die wordt op de vluchten, in en uit, gratis verstrekt.

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate