Het VN-agentschap ICAO is in naam van de luchtvaartlobby al bijna tien jaar bezig een schema op te zetten om de uitgestoten CO2 weg te rekenen. De Europese Unie beschikt inmiddels over een – nog niet gepubliceerd – rapport dat dit zogenaamde Corsia-programma volledig afkeurt.
Dat rapport is nu in handen gekomen van SchipholWatch, na een beroep op de openbaarheid van bestuur door kennisinstituut Transport & Environment.
De studie legt grote tekortkomingen bloot in zogenaamde Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (Corsia). Het pakket zelfverzonnen maatregelen van de luchtvaartsector kan onmogelijk voldoen aan de Europese wetgeving en aan de Green Deal van eurocommissaris Frans Timmermans.
De onderzoekers noemen Corsia zelfs “de slechtst mogelijke optie voor het klimaat”.
Niet minder maar meer emissies
“Het implementeren van Corsia leidt tot de grootste mondiale groei van CO2-uitstoot door de luchtvaart. Het schema ondermijnt de kans om zelfs maar netto nul uitstoot te bereiken in 2050.”
Het is maar zeer de vraag of de door ICAO voorgestelde maatregelen überhaupt leiden tot een vermindering van de uitstoot. Geen van de voorgestelde maatregelen voldoet aan alle door de EU opgestelde criteria, aldus de onderzoekers.
Corsia gaat onder meer uit van een prijs van één euro om een ton CO2-uitstoot te compenseren. Deze prijs is zo laag dat het vliegbedrijven niet zal stimuleren hun uitstoot echt omlaag te brengen.
Slappe regels
Volgens de slappe regels van Corsia is er al veel te gauw sprake van CO2-compensatie. Dat resulteert in een groot aanbod van – onbewezen en onbetrouwbare – compensatieproducten waardoor de prijs laag blijft. Op dit moment is er drie keer zo veel aanbod als vraag.
Het rapport is weinig hoopvol op verbetering van de situatie. “Het is niet waarschijnlijk dat de kwaliteit van de aangeboden CO2-compensatie verbetert, want door de lage prijs is het niet aantrekkelijk goede compensatiemogelijkheden aan te bieden.”
Tien jaar verspild
In een commentaar stelt Jo Dardenne van Transport & Environment dat er inmiddels bijna tien jaar tijd verspild is aan het wachten op een goed compensatiemodel. “En nu zitten we met een schema dat de klimaatproblemen zelfs vergroot. De vliegindustrie gaat minder dan een euro betalen om CO2-compensaties in te kopen die geen enkele bijdrage leveren aan het bezweren van de klimaatcrisis.”
Volgens hem is het dan ook de hoogste tijd dat de Europese Unie het heft weer in eigen handen neemt. “De Unie doet er goed aan zelf maatregelen te nemen om de luchtvaartemissies terug te dringen.”
Alsnog in EU-ETS
De EU zou dan ook emissies alsnog in de eigen Emission Trading System-regels moeten opnemen. Dat werd in 2013 al eens geprobeerd, maar toen bleek de vlieglobby in staat de maatregelen tegen te houden.
“Europa moet niet langer vertrouwen op de Verenigde Naties om de vliegtuiguitstoot aan te pakken. Compensatie is niet de oplossing. Opname van de uitstoot in de eigen EU-regels kan wel een tastbare bijdrage leveren”, aldus Dardenne.
Louis van Daalen
Schiphollen op wereldschaal
Ad
Van Marlen: Arrestatie en berechting o.k. maar hoe realiseren we dat?
De hoogste man achter ongekend onrecht zit er ook nog breed lachend bij.
SOS Heemskerk
Ik denk a minstend 5 jaar dat de VN gebruikt wordt door de luchtvaart. Dit onderstreept het alleen maar. Flollow the money zou eens kunnen kijken hoe de belangen lopen.
SOS Heemskerk
Dit is zwaar geschut 🙂
ReindeR Rustema
Hopelijk mag Stientje de post van Cora overnemen nu D66 groter is geworden.
Bernard Gerard
Kan het zijn dat hier een CO2-prijs bedoeld wordt van €1 per ton ipv per kg?
€1 per kg = €1000 per ton CO2. De prijs zit nu op €40 per ton CO2.
SchipholWatch
U heeft gelijk. Aangepast in het artikel!
Nicolet Mensink
👍
ir. B. van Marlen
Van Nieuwenhuizen roemde de inzet van ICAO en CORSIA als zijnde de oplossing. De slinkse naam ‘slim en duurzaam’ werd eraan gegeven. Een arrestatiebevel op basis van misdaden tegen de menselijkheid en het leefmilieu is mijns inziens op zijn plaats.
Je moet niet gek opkijken als deze tante straks weer doorgaat met haar vieze spelletjes in Rutte IV of een mooi commissariaat krijgt aangeboden (KLM?).
Wanneer krijgt de domme Nederlandse kiezer het door?