Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Schiphollen

Net voor de verkiezingen nog even ‘geschiphold’

Suzanne Kröger (GroenLinks) zag in de afgelopen kabinetsperiode geen herstel van vertrouwen (foto: GroenLinks)

Er wordt nog steeds gerommeld met cijfers van Schiphol en Lelystad Airport, minister Van Nieuwenhuizen (VVD) draait net zolang aan de knoppen tot de effecten gunstig genoeg zijn. Dit zegt Suzanne Kröger, lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks.

“Vier jaar geleden begon ik als Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Een van de eerste dingen die ik behandelde was het gesjoemel rond Lelystad Airport.

De vliegtuigen bleken veel lager te moeten vliegen en dus klopten de cijfers over geluidsoverlast niet. Minister Van Nieuwenhuizen beloofde beterschap: het vertrouwen in de overheid moest worden hersteld.

We zijn bijna vier jaar verder en de cirkel is rond: de laatste stukken die ik gekregen heb, gaan over Lelystad Airport en Schiphol. En nog steeds wordt er gerotzooid met de cijfers om de natuurvergunning rond te krijgen.

De minister draait net zolang aan alle knopjes en rekenmodellen totdat eruit komt dat Lelystad open kan en Schiphol 500.000 vluchten mag uitvoeren.

Presenteerblaadje
Terwijl alle boeren hun stikstofuitstoot moeten verlagen, krijgt de luchtvaart haar vergunningen op een presenteerblaadje aangereikt. Maar niet alles kan. Alle sectoren moeten in actie voor het klimaat en de natuur: de boeren, de automobilisten, de zware industrie. En dus ook de luchtvaart.

Deze VVD-minister wil er niet aan. Ze blijft zich in allerlei bochten wringen om de luchtvaart uit te zonderen van de normale regels. De luchtvaartlobby heeft de minister volledig in de zak.

Nog een voorbeeld. Schiphol heeft geen geldige natuurvergunning voor stikstof. De situatie wordt gedoogd. En omdat er geen wettige regels zijn, kan er niets worden gehandhaafd.

Geen vergunning
Bewoners die klagen over geluidsoverlast krijgen te horen: er is geen vergunning, dus we kunnen Schiphol niet beboeten.

Volgt u het nog? Ik niet. Als ik een illegale schuur bouw en de gemeente spreekt mij daarop aan, kan ik ook niet zeggen: ‘Ik heb geen vergunning, dus u kunt ook niet controleren of dit mag’.

Nu wil de minister de luchthavenvergunning regelen zodat er wel kan worden gehandhaafd bij klachten. Dat lijkt een verbetering, maar zoals altijd: the devil is in the detail.

Schiphol beroept zich op de stikstofruimte die ze in 2008 gekregen hebben. Alleen is er toen slechts gekeken naar geluidsoverlast. Het effect op de natuur door de stikstofuitstoot is niet goed bekeken, Schiphol kreeg een stikstofvergunning waarbij ze meer mogen uitstoten als ze meer gaan vliegen.

Aparte regels
Dat is dus een uitnodiging om steeds meer te vervuilen, niet minder. Als we allemaal de opdracht hebben om stikstof te reduceren en één partij aparte regels krijgt om gewoon door te groeien, dan weet je dat er iets mis is.

Aan het eind van haar termijn, terwijl de Kamer met reces is, haalt deze minister een laatste sjoemeltruc uit om de luchtvaart de komende jaren lekker door te laten groeien. Niks herstel van vertrouwen: we worden weer geschiphold!”

Auteur Suzanne Kröger is Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Deze opinie verscheen eerder in het Algemeen Dagblad en is met toestemming van haar overgenomen door SchipholWatch.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 75

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. “De luchtvaartlobby heeft de minister volledig in de zak.” is een soort complotredenering. Slimme mensen zijn daartoe geneigd omdat het een min of meer rationele verklaring is voor onverklaarbaar gedrag.

    Ik vrees dat het anders zit. Deze minister is zelf, heel diep van binnen, heilig overtuigd dat de luchtvaart geen strobreedte in de weg gelegd moet worden. Ze is op een missie. Niet dat de industrie niet blij is met deze minister en haar overtuiging, het komt goed uit.

    Deze minister is ideologisch totaal niet flexibel, ze verkrampt. Zelfs binnen de VVD. De partij maakte een draai op rekeningrijden. Volgens NRC (18 nov 2020) zou ze daarop zelfs met opstappen hebben gedreigd, ze was er niet in gekend. Ze is misschien wel de meest ideologische en dogmatische minister van allemaal! Ze is wèl heel flexibel en pragmatisch om procedures en cijfers maximaal te misbruiken om haar zin te krijgen.

    Lees je de pr van de industrie internationaal dan lees je eerder een verdedigende toon. Er komt schone luchtvaart enzo. Het is onmisbaar voor de economie. Best duidelijk allemaal. Daar kan je inhoudelijk mee in debat.

    Deze minister kan dat allemaal niet, ze is te bevooroordeeld. Ze weet ook niemand te charmeren en in te palmen. Ze trekt ook geen dossiers los, haar overkomt van alles (Stint, stikstof) en ze kronkelt naar de uitgang. Boos en iedereen boos op haar.

    Als bonus hier een videofragmentje waarin ze haar eigen directeur-generaal (inmiddels weg) op de vingers tikt en boos aankijkt. Een seconde later grijnst ze weer naar de Kamercommissie tegenover haar. Doe ons na de verkiezingen even een ‘gewone’ minister, please.

    Mijn angst is dat linkse partijen in een coalitie een ministerspost op een ‘links’ onderwerp toegegooid krijgen als lekkere kluif. Kwispelend rennen ze daar blij mee weg, kunnen ze de wereld gaan verbeteren. Lukt toch niet, denkt de VVD cynisch. En stilletjes eisen ze de vroemvroem-post op. Liefst weer met een minister die er betrouwbaar in staat, als VVD’er.

    Naar mijn mening moeten ministers niet meer uit partijen komen, ze moeten reageren op vacatures vanuit de Tweede Kamer. En wij als burgers moeten goede kandidaten nomineren met een mailtje naar voorzitter@nulltweedekamer.nl

    NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/18/veel-lukte-cora-al-niet-en-toen-kwamen-nog-rekeningrijden-en-stikstofcrisis-a4020478

    Videofragmentje https://youtu.be/2-4S2NY9TXw

    Mijn blog https://laatbestuurdersbesturen.rustema.nl

    • Annemieke

      Wat een mooie analyse. Ik denk nog steeds dat ze dit doet voor haar baantjes in de toekomst. Ik verwacht een hoge post bij KLM of Schiphol. Dat het daar nu heel slecht mee gaat vind ik dan ook haar verdiende loon.
      Nu jij haar zo schetst veranderd mijn boosheid in medelijden. Het is bijzonder dat het schiphollen zo open en bloot plaatsvind en dat niemand kan ingrijpen.

  2. Louis

    Opzichtig liegen en er mee wegkomen is ook een kunst. Dit verdient een prijs, bij voorkeur uit te reiken in de Efteling, want daar geloven ze nog in sprookjes. Niet te hopen dat ze terugkomt in een nieuw kabinet. Cora onze dwangmatig liegende VVD coryfee( corafee?). Welke psychiater helpt haar daar nu eens vanaf?

  3. Berger.

    The devil, Cora van Nieuwenhuizen.

Geef een reactie

Translate