Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Politiek

Hoekstra: ‘Commissarissen Schiphol krijgen niet genoeg geld’

berg goud

foto: Jingming Pan via Unsplash

In een tijd dat Schiphol zo ongeveer op zijn gat ligt en de weerstand tegen de nietsontziende groeistrategie nooit groter is geweest, pleit CDA-lijsttrekker Wopke Hoekstra in het FD voor een forse verhoging van het salaris van de zeven toezichthouders op ‘chief’ Dick Benschop (PvdA).

Hoekstra is als minister van Financiën verantwoordelijk voor de geheime aankoop van bijna driekwart miljard euro aan inmiddels nagenoeg waardeloze KLM-aandelen. Onder zijn verantwoording ontving het vliegbedrijf al zo’n vijf miljard euro aan geld van de belastingbetaler. Hoekstra beslist op korte termijn over een nieuwe ronde staatssteun aan KLM.

Nu haalt hij het Financieele Dagblad met de uitspraak dat de toezichthouders van overheidsbedrijf Schiphol veel te weinig vergoed krijgen voor hun inspanningen. Hoekstra wil de salarissen van de commissarissen met 20 procent verhogen.

Pas volgend jaar
De oud-McKinsey-man is wel zo verstandig om erbij te zeggen dat de salarisverhoging niet dit jaar moet ingaan, “nu veel bedrijven steun krijgen”, maar wel vanaf volgend jaar.

Hoekstra meldt in zijn brief aan de kamer hoe erg het gesteld is met staatsdeelnemingen. KLM én Schiphol staan allebei in de top 3 van steuntrekkers uit de NOW-regeling voor doorbetaling van lonen tijdens de coronacrisis.

Meer dan een miljard euro NOW
KLM (voor 6 procent in handen van de staat, plus een belang van bijna 15 procent in de holding AFKL) gaat eenzaam aan kop met 918.000.000 euro aan NOW-steun, gevolgd door de NS en dan Schiphol met nog eens 81.000.000 euro aan NOW-betalingen.

De luchtvaartsector in ons land heeft zo meer dan een miljard euro van de belastingbetaler overgemaakt gekregen om lonen door te betalen. In dezelfde periode hebben KLM en Schiphol duizenden mensen op straat gezet, contracten niet verlengd en naar schatting meer dan 10.000 uitzendkrachten naar huis gestuurd.

De ‘onderbetaalde’ commissarissen van Schiphol ontvangen op dit moment zo’n 30.000 euro per jaar voor – let wel – vier keer vergaderen. Dat is 7.500 euro per vergadering.

Naar 9.000 euro per vergadering
Volgens Hoekstra is dat geen reële vergoeding meer omdat het verschil met commissarissen in het bedrijfsleven te groot is geworden. Hij wil de Schiphol-toezichthouders dan ook graag 20 procent extra betalen. Dus geen 7.500 euro per vergadering, maar 9.000 euro.

De CDA-minister van Financiën baseert zich bij deze wens op een onderzoek waaruit zou blijken dat salarissen van toezichthouders in het bedrijfsleven in de afgelopen 15 jaar zijn gestegen met gemiddeld bijna 200 procent. Bij overheidsdeelnemingen is dat maar 25 procent.

Behalve het financiële aspect kan Hoekstra in het FD geen reden aanvoeren waarom deze beloningen gelijkgetrokken moeten worden. Zo beaamt hij dat er geen gebrek is aan gekwalificeerde en deskundige personen om als commissaris van Schiphol dienst te nemen.

Weer geen antwoorden
Naar aanleiding van Kamervragen over de salarisbrief van Hoekstra wilde hij geen antwoorden geven over de aankomende steunronde aan KLM.

Dat is op zijn minst vreemd te noemen, omdat vandaag via de Franse krant La Tribune bekend werd dat de nieuwste plannen voor extra geld aan AFKLM ter goedkeuring zijn voorgelegd aan de Europese Unie.

In de raad van commissarissen van Schiphol zitten op dit moment onder meer voormalig CDA-kroonprins Joop Wijn, uitzendbaas Robert Jan van de Kraats, voormalig SER-lid Louise Gunning en oud-IKEA-baas Mikael Olsson.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 52

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. “Zo beaamt hij dat er geen gebrek is aan gekwalificeerde en deskundige personen om als commissaris van Schiphol dienst te nemen.”

    Zou een goed ontwikkelde ethiek ook tot deze kwalificaties worden gerekend? Ik betwijfel het!

  2. Jan Rooijakkers

    met alle respect: KLM is wel een onderdeel van Air France… laten we ophouden om te doen alsof KLM nog zelfstandig is. Idem de positie van de RVC is per saldo niet vergelijkbaar met een zelfstandig bedrijf.

    Verder: ik heb altijd graag met de KLM gevlogen en met respect voor hun piloten en cabine staf, maar dat staat er nu even los van.

  3. Jan Adrichem

    Het is toch niet te geloven dat het neo-liberaal denken bij het ministerie ook zo naar voren komt. Hebzuchtig denken en doen. Vooral eigen belang voor leuke baantjes straks. vier commissariaten en je verdient 150.000 euro.

    • Jack Van den Burg

      Ik ben wel blij dat ik deze informatie nu nog voor de verkiezingen heb gekregen. Hoekstra die dus tegen de maatschappelijke wens ingaat en weer de smoes gebruikt “dat in vergelijking met….” de RVC leden te weinig geld krijgen voor een vergadering. Ongelofelijk. Hoekstra die dus lijsttrekker is van het CDA.

  4. Pieter Kroon

    Schaamteloos!

  5. Haes

    Hoekstra: druk bezig met een herhaling van het verolme debacle.
    Aan clowns geen gebrek in deze regering.

  6. Robin

    Altijd fijn om straks als commissaris bij KLM te beginnen, de vergoeding is riant te noemen.

Geef een reactie

Translate