Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Bewoners eisen behoud positie in luchtvaartoverleg

Foto: MartinD via Wikipedia

4.6
(32)

Beroepsonderhandelaar Pieter van Geel wil niet langer dat burgers, bestuurders en sector aan één tafel onderhandelen over Schiphol. Hij plaatst de burgers liefst in een aparte praatclub en wil af van het wettelijk adviesrecht dat burgers nu nog wel hebben. Bewoners eisen juist het behoud van het wettelijk adviesrecht en pleiten zelfs voor meer inspraak.

Deel op XDeel op Linkedin

CDA’er Van Geel wil het vastgelopen Schiphol-overleg – de zogenaamde Alderstafel – vlottrekken door de verschillende belanghebbenden (sector, bewoners, bestuurders, milieuorganisaties) niet meer met elkaar te laten vergaderen, maar los van elkaar in overleg te laten gaan.

Bewoners vertegenwoordigd door de zelfstandige bewonersdelegatie Kiescollege Cluster Aalsmeerbaan en verenigd in PUSH Uithoorn ageren tegen het voorstel. “Dit model is gebaseerd op een verkeerd uitgangspunt. De analyse deugt niet, zodat de onderliggende problemen niet worden opgelost met het overlegmodel.”

Complexiteit
“Het loskoppelen en het creëren van twee zuilen levert nog grotere communicatieproblemen op dan er nu al zijn. De complexiteit van het onderwerp – de inpassing van Schiphol in dichtbevolkt gebied – vergt dat alle partijen aan tafel zitten en er samen uitkomen.”

Het poldermodel wordt volgens PUSH nu vervangen door een verzuild stelsel dat partijen tegenover elkaar plaatst. “De huidige bewoners lijken daarvan het slachtoffer te worden.”

Tweede Kamer
PUSH bespreekt deze pijnpunten donderdag aanstaande tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer met de vaste kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Van Geel kwam tot het nieuwe model nadat in 2019 het aloude Alders-overleg klapte. De luchtvaartsector kon het niet eens worden met de twee andere partijen in het overleg. Burgers, provinciale en gemeentelijke bestuurders wezen gezamenlijk groei af tot 2023, de luchtvaartbranche wilde gewoon doorgroeien.

PUSH zal in de Kamer betogen dat het luisteren naar omwonenden alleen maar belangrijker wordt, omdat het draagvlak voor Schiphol in de regio snel afneemt.

“In Uithoorn geeft 83 procent van de 30.000 bewoners aan teveel overlast te ondervinden. Ten zuidoosten van Schiphol staan 4.500 woningen die niet of onvoldoende zijn geïsoleerd.” Dagelijks staan hierdoor bijna 15.000 mensen bloot aan onaanvaardbare vliegtuigherrie.

Groei vooral op secundaire banen
Door de groei van Schiphol moet de luchtverkeersleiding de zogenaamde niet-preferente of secundaire banen steeds intensiever inzetten. “Inmiddels wordt de helft van alle vliegbewegingen afgehandeld op een secundaire baan. Daarvoor zijn deze banen vanwege hun ligging in de dichtstbevolkte gebieden nooit bedoeld.”

Schipholbaas Dick Benschop erkende dit tijdens een van de fameuze huiskamerbijeenkomsten met burgers: “Het is misgegaan in de zuidoosthoek.”

Verdere groei van Schiphol, zoals gedroomd in de luchtvaartnota 2020-2050 zal vooral op de secundaire banen moeten worden gefaciliteerd. “Deskundigen verwachten dat de groei op de Aalsmeerbaan twee tot drie keer zo groot zal zijn als de 1,6 procent die voor heel Schiphol geldt.”

Uitholling juridische positie
In het Alders-overleg heeft de bewonersdelegatie een wettelijk vastgelegde status. Van Geel wil daar het liefst vanaf, maar de omwonenden binnen PUSH (en veel andere burgerorganisaties) vrezen uitholling van hun positie als deze niet langer juridisch afdwingbaar is.

Zij pleiten in de Tweede Kamer dan ook voor behoud van deze positie omdat de kans anders groot is dat ministerie en sector gezamenlijk de plannen doordrukken zonder enige democratische controle of juridische bescherming van de burgers.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 32

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. F van der Veen

    Allemaal waar wat vanuit Aalsmeer en Uithoorn wordt gesteld. Het akelige, onsympathieke en uiteindelijk niet effectieve aspect is dat de hinder vooral in de “zuidoost hoek” wordt benadrukt. Het probleem is Schiphol en daar is er maar 1 van en niet 1 specifieke baan. Ja, de Bijlmerbewoners schreeuwen niet, ook al landde er een vliegtuig in een flat,; de onleefbaarheid in de “Oost hoek ” is er niet minder om en zo geldt dat voor alle “hoeken” .Een beetje meer solidariteit zou chic zijn.

  2. Schipholbaas Dick Benschop erkende dit tijdens een van de fameuze huiskamerbijeenkomsten met burgers: “Het is misgegaan in de zuidoosthoek.”

    Niet alleen daar maar OVERAL rond Schiphol en het dreigt nog erger te worden! De inbreng van ons moet verder gaan dan alleen maar adviserend. Een advies kun je naast je neer leggen.

    Vergeet niet dat groei en minder hinder de leugen is die al decennia wordt verkondigd en we moeten er nu eens voorgoed van af!

    Zo complex is het niet: meer vliegtuigen = meer lawaai en vervuiling.

Geef een reactie

Translate