Bewoners tegen uitbreiding van Schiphol op de huidige locatie

Economie

Kamerbrief ondernemingsraad KLM mist onderbouwing

Foto: jacqueline macou via Pixabay

Aan de vooravond van het debat in de Tweede Kamer over nieuwe corona-maatregelen stuurde de ondernemingsraad (OR) van KLM gisteravond rond 22 uur een brief op poten aan de parlementariërs. De brief staat bol van de claims die niet te verifiëren zijn.

De volgens de brief ‘30.000 KLM-ers’ melden de Kamerleden onder meer dat zij af willen van de verplichte corona-tests voor cabinepersoneel en piloten. “We kunnen het risico niet lopen dat crews op een buitenstation moeten achterblijven.”

Bronnen binnen de luchtvaartwereld melden dat het achterlaten van cabinepersoneel juist heel gewoon is. “Dit gebeurt altijd al. Het argument om complete vluchten te moeten annuleren als er een bemanningslid wordt achtergelaten, is pertinente onzin”, aldus één van hen.

“In het uiterste geval kunnen ze delen van de cabine gewoon afsluiten, dat zal gezien de huidige passagiersaantallen niet tot problemen leiden.”

‘Testen crew geen overbodige luxe’
Een stewardess vult aan: “Wij lopen grote risico’s en de omstandigheden in het buitenland zijn lang niet altijd ideaal. Zo was ik laatst in Zuid-Amerika voor een stop van vier dagen en daar mochten we met z’n allen gewoon de straat op. Testen van bemanningen zou geen overbodige luxe zijn.”

In de brief van de KLM-OR wordt gesteld dat met de nieuwe maatregelen “duizenden banen op de tocht komen te staan”. Andere landen zouden immers bemanningen wél uitzonderen van verplichte testen.

Transferpassagiers
KLM wil bovendien niet dat transferpassagiers verplicht worden getest. “Deze passagiers komen Nederland niet binnen en verblijven korte tijd achter de douane. Daarmee vormen ze geen risico voor de gezondheid van de Nederlandse bevolking”, zo meldt de brief.

Nog afgezien van het feit dat deze passagiers naar andere landen worden vervoerd – wat kan bijdragen aan de verdere verspreiding van het corona-virus – komen transferpassagiers wel degelijk in aanraking met Nederlanders. Zo hebben ze contact met het Schiphol-personeel, winkeliers en met medereizigers die deels ook uit ons land komen.

De ondernemingsraad maakt zich kennelijk weinig zorgen over de rol van de luchtvaart in de wereldwijde distributie van het virus. “Passagiers kunnen er nu voor gaan kiezen om bij voorbeeld via Frankfurt of Londen te gaan vliegen naar hun eindbestemming.” Op die routes worden volgens KLM geen eisen gesteld aan het testen van overstappers.

Al met al leiden de maatregelen tot “gevolgen voor duizenden arbeidsplaatsen, direct en indirect”.

Vraagtekens bij claims
Critici zetten grote vraagtekens bij de claims van de ondernemingsraad. “Wat is nu helemaal waar in dit verhaal? Ze wijzen in hun verhaal naar het netwerk voor het vervoer van noodzakelijke medische hulpmiddelen en vaccins. Maar om hoeveel vluchten gaat dat nou helemaal? En ondertussen vergeten ze melding te maken van al die pretvluchten naar bestemmingen als Alicante, Venetië en – gloednieuw – Zanzibar.”

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 50

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Frans

    Elbers was lekker bezig bij OP 1 met het verkondigen van een hoop onzin. Maar minister Koolmees vond ik helemaal stuitend, die zat bij alles wat Elbers zij als een afgericht hondje constant te knikken.

  2. Mike

    Zoals altijd binnen de luchtvaart : Zielig doen en alleen vertellen wat in hun voordeel is. De meeste lezers kennen de rest er omheen toch niet.

    Ongeveer elke twee dagen zijn dergelijke zielige verhalen, van Schiphol of KLM, ook in de krant (Telegraaf en AD) te vinden. Alsof de krant daar belang bij heeft… (korting voor de journalisten ?).
    Het valt mij in ieder geval op, dat de propagandamachines van de luchtvaart regelmatig het nodige uitspugen. Zijn ze ergens bang voor ?

Geef een reactie

Translate