In de Amsterdamse raad worden grote vraagtekens gezet bij de deelname van de gemeente aan het greenwashing-programma van KLM om meer biokerosine in te zetten. PvdD-fractievoorzitter Johnas van Lammeren vraagt zich af hoeveel geld dit heeft gekost en wat het heeft opgeleverd.
“Sinds 2010 experimenteert KLM met biokerosine. Omdat het bedrijf die ‘groene brandstof’ importeert uit Californië wordt de CO2-winst teniet gedaan. Er was dan ook veel kritiek op die move”, aldus Van Lammeren.
“Daarom bouwen ze nu een biokerosinefabriek in Delfzijl. Die faciliteit wordt goed voor duizend vluchten per jaar, terwijl KLM jaarlijks zo’n 150.000 vluchten uitvoert vanaf Schiphol. Dat effect is dus marginaal – zeker vergelijken met de bombarie waarmee het project werd aangekondigd”, plaatst de PvdD-fractievoorzitter de vinger op de zere plek.
Groenwaspraktijken
“Dit soort groenwaspraktijken komen we helaas vaak tegen bij fossiele bedrijven. Ze pronken met een ‘groene maatregel’, maar tegelijkertijd wordt het marginale effect verzwegen.”
Als KLM echt zou willen bijdragen aan een beter klimaat en leefomgeving zou het bedrijf accijns betalen over kerosine, de vloot afschalen en zich uitspreken tegen de overbodige uitbreiding van Schiphol, zo weet Van Lammeren. “Doordat KLM dat niet doet, is het biofuelprogramma simpelweg te classificeren als groenwassen.”
Hij baalt ervan dat de gemeente Amsterdam in de mooie praatjes van KLM is getrapt. En wil daar dus het fijne van weten. “Hoeveel geld heeft deelname aan het biofuel-programma van KLM de gemeente gekost en wat heeft het concreet opgeleverd aan CO2-reductie?”
Na acht jaar beëindigd
De PvdD signaleert dat Amsterdam in 2020 is gestopt met de KLM-overeenkomst. “Waarom is het beëindigd? Ziet de gemeente na acht jaar in dat het meewerkt aan het greenwashen van KLM? En als er een andere reden is, wat is die dan?”
De Partij voor de Dieren kreeg het contract van de gemeente met KLM pas in te zien na een beroep op de Wet openbaarheid bestuur (WOB). Toen pas werd duidelijk dat onderdeel van de overeenkomst was dat Amsterdam ‘reclame’ moest maken voor het biofuel-bijmeng-programma van KLM.
Verplichte reclame door de gemeente
Van Lammeren wil nu dus ook weten wat de gemeente aan ‘communicatie-uitingen’ heeft geproduceerd om KLM tevreden te stellen en welke van die uitingen KLM heeft misbruikt om nieuwe klanten te vinden voor het programma.
In het verlengde daarvan wil hij graag weten of er nog meer afspraken bestaan tussen de gemeente en fossiele bedrijven. “Zijn er nog meer van dat soort overeenkomsten? En zoja, om welke bedrijven gaat het dan?”.
Van Lammeren diende zijn schriftelijke vragen gisteren in. Het is nog niet bekend wanneer hij antwoord mag verwachten van het college van burgemeester en wethouders. Wordt vervolgd.


Geef een reactie