De vrijdagmiddaggebeurtenis

Het was weer bijna weekend. Om vijf voor vijf maakte het kabinet vandaag bekend de luchtvaartnota en de groei van Schiphol naar 800.000 vluchten per jaar te hebben goedgekeurd.

Foto: Mika Baumeister via Unsplash

Dergelijke mededelingen worden in het dossier luchtvaart altijd vlak voor het weekend gedaan. Dan kan het volk even stoom afblazen en vallen de reacties op de eerstvolgende werkdag wel weer mee.

Duidelijker kan het niet. Regeringspartijen VVD, CDA, ChristenUnie en D66 hebben volledig maling aan de 2,5 miljoen mensen rond de Nederlandse vliegvelden die dagelijks met de overlast en vervuiling van het vliegverkeer te maken hebben.

Schijnheilig
VVD en CDA hebben daar nooit een geheim van gemaakt. Dat is wel zo duidelijk. Veel erger zijn CU en D66 die in woord meedenken met de milieubewuste en zwaargehinderde burger, maar in de praktijk gewoon instemmen met de VVD-hobby van ongebreideld doorvliegen – ondanks alle negatieve effecten op gezondheid, virusdistributie, staatskas, leefomgeving en veiligheid.

Staatskas? De vliegindustrie was toch zo belangrijk voor ons land? Afgezien van het feit dat het Frans-Nederlandse AFKLM al tien jaar lang geen dividend meer uitkeert bij gebrek aan baten, slokt dit technisch failliete bedrijf inmiddels met graagte miljarden per kwartaal op aan belastinggelden.

Rentmeesters en semi-groenen
Bijna vier jaar lang zit de semi-groene D66 nu in de regering. Net als de ‘rentmeesters’ van de Christenunie. Al die jaren hebben ze omwonenden van vliegvelden de hand op het hart gedrukt dat er echt wel oog was voor de ellende veroorzaakt door de vliegtuigen.

Maar al die jaren hebben ze stiekem en met kennelijke graagte meegestemd met grote broer VVD die niets liever wil dan van Schiphol het allergrootste vliegveld van de hele wereld te maken.

Helemaal niets hebben Christenunie en D66 kunnen betekenen voor de 2,5 miljoen burgers met overlast van megalomaan vliegverkeer.

Nooit eerder zoveel extra vliegverkeer gefaciliteerd
Integendeel: geen enkele regering heeft ooit ingestemd met een zo grote groei van de vliegterreur als nu is vastgesteld. Dit ‘groenste’ kabinet blijkt de ergste nachtmerrie te zijn van heel klimaat-, milieu- en stilte-minnend Nederland.

Wij beseffen dat omwonenden van Schiphol van alle politieke kleuren zijn. Ze zijn rechts, links of meer van het midden. Zwart, wit of een andere kleur. Maar als u over een paar jaar niet twee keer zoveel vliegtuigen over uw dak wilt zien (en vooral horen) vliegen als nu al het geval is, blijven er weinig partijen over om in maart volgend jaar op te stemmen. Zie voor een onderbouwd advies de Kieswijzer Luchtvaart van Paul van der Maesen.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

6 antwoorden op “De vrijdagmiddaggebeurtenis”

  1. Heel erg frustrerend. Het oude denken is niet weg te krijgen. Dit soort berichten zijn funest voor mijn motivatie. Wat stelt mijn bijdrage aan verduurzamen van eigen huis en haard dan nog voor, mijn inzet in mijn werk om verduurzaming aan te jagen? Dan maar groeiend en feestend de moderne middeleeuwen in. Mijn tijd zal het wel uitzingen. Maar ja, die van kinderen niet! Dus ja, keiharde rechtszaken beginnen. Ik doneer wel mee om kennis en experts en communicatiestrategen in te huren. Misschien moeten we maar wat minder braaf en correct worden; dat doen de vertegenwoordigers van het oude denken ook niet.
    Maar laten we ook niet vergeten: het merendeel van ons stemt nog steeds op de partijen die het oude denken vertegenwoordigen. En het merendeel heeft geloof ik nog niet de gaten dat we het uiteindelijk allemaal samen betalen.

  2. Behalve voor de bühne is er eigenlijk nooit iets veranderd. Diegenen die hier al langer tegen strijden hebben dit telkens weer ervaren, ook ik. Over 30 jaar zal mijn blog nog steeds actueel zijn vrees ik, zie https://liegenenbedriegen.webnode.be, en wordt de rekening voor ongedaan maken van klimaateffecten en verlies van gezondheid en achteruitgang van de leefomgeving weer bij de burger neergelegd.

    Ik vrees ook dat de rechtsspraak kiest voor het ‘economisch belang’. Diegenen die voor 800000 vluchten pleiten horen m.i. in de gevangenis!

  3. Ik vind dit ronduit schokkend. Er zou toch nog een reactie komen op alle input van de Luchtvaart Nota? Hier walst een hele kudde olifanten, zelfs groene, door de porseleinkast. De democratie krijgt hiermee een enorme optater, want de huidige partijprogramma’s van o.m. D66 en CU hebben een totaal andere inhoud t.a.v. de luchtvaart.
    Vanuit mijn IJmuiden is duidelijk geworden dat (ultra) fijnstof verantwoordelijk is voor tot 50% meer longkanker in de regio. Niet alleen door Tata Steel maar zeker ook door vliegroutes. Opnieuw wordt onze gezondheid opgeofferd voor commerciële belangen. Door een overheid die ons juist zou moeten beschermen. Zo roken we met z’n allen een zware pijp!

  4. Iedereen die nog denkt dat overleg met schiphol cs tot een fatsoenlijke situatie kan leiden, is volslagen naief. Met leugenaars en bedriegers praat je niet meer. Die daag je voor de rechter.
    En anders draait het uit op de situatie die @loek schetst.

  5. Als alles ooit weer ‘normaal’ is, en de vliegtuigen weer over onze daken scheren, moeten we misschien eens een echte opstand organiseren. Bijv. massaal de start- en landingsbanen bezetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *