RVO houdt ‘openbare’ hoorzittingen geheim

Eind augustus werden bij RVO de bezwaren behandeld van Johan Vollenbroek tegen de beslissing van minister Carola Schouten om niet te handhaven op de ontbrekende stikstofvergunning van vliegvelden. Hoewel de zittingen openbaar dienen te zijn, werd onder het mom van corona-maatregelen tal van belangstellenden de toegang geweigerd. Nu weigert RVO zelfs de gemaakte geluidsopnamen openbaar te maken.

Fragment uit de beslissing van RVO om de geluidsopnamen niet openbaar te maken.

Dat gebeurt deze keer met een beroep op de ‘eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer’ van mensen die wél aanwezig mochten zijn op de zittingen. Dit blijkt uit de vandaag ontvangen beslissing op een WOB-verzoek van de vereniging Bewoners Tegen Vliegoverlast.

De facto blijven de zittingen dus geheim. Weliswaar produceerde RVO – de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland – schriftelijke verslagen van de zittingen, maar deze zijn nu voor geïnteresseerden, journalisten en politici niet objectief te controleren aan de hand van de opnamen.

Toch geluidsopname beschikbaar
SchipholWatch beschikt trouwens over een opname van één van de zittingen, gemaakt op de zitting over vliegveld Rotterdam op 24 augustus jongstleden. Mogelijk gaan we die opname nog eens vergelijken met het verslag van RVO. Mocht iemand dat zelf willen doen, stuur ons een mailtje en we sturen u het geluidsbestand toe.

De procedures bij RVO liggen al vanaf de start onder vuur. Eerst werd duidelijk dat de dienst het aantal aanwezigen minimaal wilde houden, daarna werd een verzoek op streaming van de ‘openbare’ zittingen afgewezen en nu moeten burgers en buitenlui maar vertrouwen op een volledige en adequate weergave in de geschreven verslagen.

Vollenbroek richt zich nu op vergunningverlening
Inmiddels heeft Johan Vollenbroek besloten deze procedure te laten voor wat het is. Hij wacht nu op de verlening van de natuurwetvergunningen door het ministerie van Landbouw en zal het vervolg van de bezwaarprocedure daar op richten.

Het is nog niet bekend wanneer die vergunningen afkomen. De vliegvelden hadden tot 1 oktober jongstleden de tijd een aanvraag in te dienen. Dat hebben ze net binnen die termijn voor elkaar gekregen. Wel dienen de stikstofberekeningen opnieuw te worden uitgevoerd, omdat ondertussen de software die daarvoor werd gebruikt is verouderd en een nieuwe versie beschikbaar is.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *