Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

16.000 keer bezwaar tegen groei luchtvaart

Screenprint website Natuur & Milieu

(leestijd circa < 1 minuut)
0
(0)

Zojuist heeft Natuur & Milieu mede namens SchipholWatch en samen met 16.000 burgers officieel bezwaar gemaakt tegen de luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD).

Deel op XDeel op Linkedin

Het kabinet verzuimt om de overlast, milieu- en klimaatimpact van de sector voldoende te begrenzen. Er mogen zals ieder jaar nog duizenden vluchten bijkomen, als het aan de minister ligt.

Wij roepen nu met zijn allen de minister op haar plannen grondig te herzien en met concrete voorstellen te komen om de klimaatschade, geluidsoverlast en luchtverontreiniging aan te pakken.

Balans ver te zoeken
“Het kabinet heeft jaren gebroed op een plan dat moest laten zien hoe de luchtvaart zich de komende dertig jaar kan ontwikkelen in balans met veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Deze balans is in de plannen alsnog ver te zoeken”, vertelt Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu.

“Klimaat, natuur en welzijn komen op de laatste plaats en het blijft vaak bij loze woorden. Mensen accepteren dit niet langer en sturen de minister en masse terug naar de tekentafel.”

Alternatieve voorstellen
De organisaties achter de zienswijze maken bezwaar en komen met alternatieve voorstellen. Zo moeten er strenge geluidsnormen worden gesteld en gehandhaafd, moet de sector zich houden aan de klimaatdoelstellingen uit het Parijsakkoord en moet de luchtvaart, net als andere sectoren, netjes belasting gaan betalen.

Ook moeten alle vliegvelden een natuurvergunning aanvragen en moet Lelystad definitief worden gesloten. “Het is daarbij onvermijdelijk dat het aantal vluchten structureel afneemt in plaats van groeit. Dat is ook goed mogelijk, door bij voorbeeld een groot aantal vluchten te vervangen door de trein”, aldus de milieubeschermers.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Artikel in ‘The Guardian’ vandaag met de volgende oproep van Prof. John Whitelegg in het VK, zie:

    https://www.airportwatch.org.uk/2020/07/prof-whitelegg-how-the-aviation-sector-should-be-reformed-following-the-covid-19-crisis/

    There are a number of aviation policy interventions that should be put in place now – including the following.
    –The full internalisation of external costs.
    –A frequent flyer levy to deal specifically with implementing the ‘polluter pays’ principle in a fair and proportionate way. The 15% of the UK population who fly frequently are responsible for 70% of all of our flights, with the 1% most frequent flyers accounting for close to a fifth of all flights by English residents.
    –The adoption of World Health Organisation guidelines on noise levels that should not be exceeded, and the enforcement of these limit values around airports. This would imply a ban on night-time flights in the period 2300-0700.
    –The requirement to reduce all air pollutant emissions from aircraft, airport activities and road traffic to and from the airport so that full conformity with European air quality guidelines and regulations is achieved.
    –Subjecting air tickets to VAT and its equivalent in all EU member states and in the UK after 31st December 2020.
    –The adoption of a clear strategy supported by appropriate fiscal instruments to shift all passenger journeys under 500kms in length from air to rail.
    –The full incorporation of all aviation’s greenhouse gas emissions into national and EU strategies to reduce these emissions by at least the amount of reduction recommended by the Stockholm Environment Institute (SEI). The SEI report evaluated a package of measures to reduce GHG from aviation including behavioural, fiscal, technological and constrained capacity.

    Dit is hard nodig, uw bezwaar is dan ook volledig terecht! Ik heb de zienswijze van WTL mede ondertekend en ook zelf als particulier een aparte zienswijze gisteren ingediend.

  2. Wij Stichting swab (500 leden ) Steunen deze N&M reactie VOLLEDIG
    Ondanks gesprekken die de Minister met ons voerden , al de internet
    en live gesprekken , gevolgd door de Luchtvaartdag , met de Uitkomst van een door deminister ingezette peiling van buro Motivaction (ruim 60 % v/d Nederlanders wil GEEN groei meer
    meent de minister brutaal dit alles te negeren en pleit zij voor meer groei, waarin ook 700.000 vluchten worden genoemd
    Dit is volstrekt ONAANVAARDBAAR
    Deze minister gedraagt zich als een niet luisterend schoolmeisje, met de nodige brutaliteit en
    Ook dhr Hans Alders stelde in zijn laatste brief: De bevolking pikt het niet meer . Genoeg is genoeg

  3. J Jbroers

    De Overheid heeft altijd haar mond vol over milieu en veiligheid maar alleen als het ze goed uitkomt met hogere belastingen voor burgers aan de grond . Omwonenden van Schiphol hebben het nakijken en komen nu in opstand want het kan zo niet langer! Gezondheid en leefbaarheid en ook rustig kunnen wonen en recreëren in eigen achtertuin is een must! Zeker nu in deze tijd. Schiphol moet minderen!!

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate