Position paper omwonenden over staatssteun KLM

Woensdag vindt in de Tweede Kamer het debat plaats over de staatssteun aan KLM. Omwonenden rond Schiphol zijn teleurgesteld over de hoogte van die steun en over de slappe eisen die eraan worden verbonden door ministers Wopke Hoekstra (CDA) en Cora van Nieuwenhuizen (VVD).

Foto: Miguel Ángel Sanz via Unsplash

“Wij zijn met name verbolgen over het feit dat wij als veelvuldig overvlogen belastingbetalers nu tegen onze zin garant moeten staan voor 100 procent van de directe lening van 1 miljard euro, maar ook nog eens voor 90 procent voor de commerciële leningen van de banken aan KLM.

Gezien de nieuwe verhoudingen op de financiële balans van KLM die door de leningen ontstaan, lopen wij als zwaar gehinderden grote risico’s ten faveure van onze grootste kwelgeest, de grootste gebruiker van Schiphol. Wij achten deze financiële risico’s onverantwoord.

Marktwerking
Liever hadden wij gezien dat het kabinet had besloten om de overtollige medewerkers van KLM te helpen met de transitie naar een andere werkomgeving. En de markt zijn werk had laten doen. Immers, zou pure marktwerking er ongetwijfeld toe hebben geleid dat een groot aantal KLM-ers elders in onze samenleving een nuttiger, waardevoller en meer volhoudbare functie had kunnen vinden.

Wij zijn ons bewust van het feit dat marktwerking mogelijk zou leiden tot een faillissement van KLM. Echter, zijn wij er ook van overtuigd dat voor ons land belangrijke verbindingen snel zouden worden overgenomen door andere maatschappijen. Met als groot voordeel dat dit het einde van het fenomeen overstappers zou betekenen.

Overlast door overstappers
Juist die overstappers zorgen voor zeer veel overlast en vervuiling in de omgeving van Schiphol, terwijl zij niets anders toevoegen aan de economie dan het voor KLM mogelijk maken te vliegen op bestemmingen die voor de Nederlanders niet interessant genoeg zijn, gezien het gebrek aan binnenlandse klandizie.

Dat de financiële voorwaarden die worden gesteld aan KLM te weinig strikt zijn, moge ook blijken uit het feit dat topman Elbers na het verkrijgen van het onderhandelingsresultaat meldde pas in oktober van dit jaar met een reorganisatieplan te komen. KLM vliegt al sinds maart op marginale sterkte. Het geeft dan geen pas om meer dan een halfjaar later de sanering in te zetten.

Leefomgeving
Wij omwonenden hadden ook gehoopt dat onze regering meer dan nu het geval lijkt in te zetten op strikte voorwaarden op het gebied van leefomgeving, milieu en klimaat.

Voor wat betreft de leefomgeving zijn wij zeer teleurgesteld dat er geen algeheel verbod op nachtvluchten komt. Wij worden al decennialang meerdere keren per nacht uit onze slaap gevlogen, met alle negatieve gevolgen van dien voor onze gezondheid, productiviteit en leercapaciteit.

Ronduit schandalig vinden wij dat KLM nu wordt gevraagd zijn aandeel te leveren in een teruggang van 32.000 naar 29.000 nachtvluchten. Deze reductie is immers al lang geleden afgesproken aan de zogenaamde Alders-tafel maar wordt bij gebrek aan handhaving al jarenlang geschonden. In de voorwaarden wordt niet eens vastgelegd wanneer deze reductie nu wel zal plaatsvinden.

Opgestoken middelvinger
Wij zien dit als een sigaar uit eigen doos. Of eigenlijk als een opgestoken middelvinger van het kabinet naar ons omwonenden.

Een verdere reductie naar 25.000 vluchten zal volgens de minister worden vastgelegd in het Luchthavenbesluit-2. Voor geen enkele betrokkene is duidelijk wanneer dat besluit zal worden vastgesteld. Dat zal op zijn minst nog vele jaren duren, jaren waarin wij iedere nacht uit onze slaap worden gevlogen.

Resumerend zouden wij het op prijs stellen als het kabinet de directe lening en de garanties op commerciële leningen aan KLM intrekt, danwel zowel de financiële voorwaarden als de voorwaarden op het gebied van leefomgeving, milieu en klimaat veel strikter maakt.”

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

5 antwoorden op “Position paper omwonenden over staatssteun KLM”

  1. Uw reacties zijn volkomen terecht! Ook ik vind het ontbreken van voorwaarden op het gebied van milieu en geluid schandalig, wat ik al jaren in mijn blog laat zien.

    Een ‘marktconform’ uitgedund KLM zou eventueel van mij nog mogen bestaan met een significante teruggang in aantal vtb’s, veel hogere ticketprijzen en zonder nachtvluchten.

    Ik verwacht niets beters van andere luchtvaartmaatschappijen zoals EasyJet of RyanAir, die immers de race naar de bodem hebben teweeggebracht.

  2. Gewoon misbruik van belastinggeld en concurrentie vervalsing!
    Voor bewoners rond Schiphol en daarbuiten niet te pruimen!
    Schandalig dit kabinet zou gewoon moeten opstappen !!

  3. Ik dacht ook al dat die 29.000 was afgesproken en dat Schiphol daar al overheen ging. Wat puinhoop maakt deze minster ervan.

  4. Sterk verwoord. Schandelijke gang van zaken hetgeen verwacht kan worden door VVD en CDA. Pressie blijven zetten en op de juiste partijen stemmen is het enige dat we kunnen doen. Voelt machteloos. Maar dit kabinet heeft lak aan de burgers die zoveel overlast veroorzaken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *