Werkgeversclub VNO-NCW laat omwonenden stikken

Alsof omwonenden nog niet genoeg te lijden hebben onder de tot op heden ongebreidelde expansie van Schiphol, schrijft VNO-NCW secretaris Jan Willem Visser vandaag doodleuk op zijn site dat de limiet van 500.000 vliegbewegingen niet past bij de internationale verbondenheid van ons land.

Secretaris Jan Willem Visser treedt op als zegsman van KLM (beeld: VNO-NCW)

In zijn epistel is duidelijk de hand te zien van de afdeling spindokters van de KLM. “Beheerste groei levert de financiële middelen op om te verduurzamen”, raaskalt hij om verder alle greenwash-praktijken van dat bedrijf nog eens aan te halen.

VNO-NCW doet er goed aan eerst eens te kijken naar hoe de huidige situatie is ontstaan. De explosieve groei van het aantal vluchten in slechts twee decennia is voor het belangrijkste deel te wijten aan het openzetten van de poorten voor prijsvechters die niets toevoegen aan de vaderlandse economie, integendeel.

Wat goed is voor KLM, is zelden goed voor het land
Daarnaast wordt een groot deel van de beschikbare slots gebruikt voor het binnenbrengen van overstappers die evenmin iets toevoegen aan ’s lands financiën. Wel aan die van KLM, maar wat goed is voor KLM, is zelden goed voor ons land.

Al die tijd hebben omwonenden zich niet laten horen en hebben zij de explosie van het vliegverkeer voor lief genomen.

Nu alle grenzen van leefbaarheid, milieu en veiligheid zijn overschreden door het ongecoördineerde beleid van Schiphol, stuit iedere verdere groei op de huidige locatie op groot verzet van lokale en regionale bestuurders, van omwonenden en van milieubeschermers.

Niet voor niets is komend weekend een grote demonstratie gepland op het vliegveld, waarin al deze belanghebbenden samenwerken en op vreedzame wijze een duidelijk statement willen maken: genoeg is genoeg.

Heftige en verbeten strijd
Voor ieder volgend stapje zal Schiphol een heftige en verbeten strijd moeten voeren, die veel meer energie en tijd kost dan goed is voor de gezonde ontwikkeling van dat bedrijf en de gebruikers van het vliegveld.

VNO-NCW is de koepel van ondernemend Nederland, maar toont in dit epistel vooral dat het zelf allesbehalve ondernemend is. Echte ondernemers zoeken immers naar oplossingen die voor iedereen acceptabel zijn. Oplossingen die ook op de lange termijn standhouden.

Een megavliegveld middenin één van de drukstbevolkte gebieden van Europa is dat níet. Het zou auteur Visser sieren eens haast te gaan maken met zijn eerder ingezette lobby om Schiphol naar zee te verhuizen. En dit keer samen met grootgebruiker KLM.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *