Explane zorgt voor 60 procent meer klachten

In het derde kwartaal van gebruiksjaar 2019 noteerde het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) in totaal 96.341 klachten, een stijging van 14 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Screenprint van de website bezoekbas.nl

In dezelfde periode werd onze app Explane in ons land maar liefst ruim 36.000 keer gebruikt voor het rapporteren van vliegherrie – inclusief het gemeten geluidsniveau, de exacte locatie en het bijbehorende vliegtuig.

132.869 meldingen in drie maanden tijd
Opgeteld komen de klachten van BAS en de meldingen met Explane uit op een onvoorstelbare 132.869 registraties, ofwel een groei van bijna 60 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2018, toen Explane nog niet bestond.

Van meerdere lezers hebben wij begrepen dat zij BAS inmiddels hebben verzocht de cijfers van Explane mee te nemen in hun overzichten van geluidshinder.

Tot op heden heeft de joint-venture van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland volgens onze informatie niet gereageerd op deze verzoeken.

Als u ook wilt dat BAS de Explane-cijfers voortaan opneemt in haar overzichten, mail uw verzoek dan aan info@nullmailbas.nl. We stellen het op prijs als u ons dan even in de cc zet (info@nullschipholwatch.nl).

Eén antwoord op “Explane zorgt voor 60 procent meer klachten”

  1. Er wordt neem ik aan niet alleen metingen gedaan voor Schiphol.
    Misschien is het mogelijk ook de metingen van b.v. Zestienhoven mee te nemen .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *