Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

‘Ik ben letterlijk doodziek van vliegtuiglawaai’

Foto: Ivan Aleksic via Unsplash

Op 18 december jongstleden ben ik getroffen door een herseninfarct. Mijn spraak/taalgebied is gelukkig niet aangetast, maar mijn mobiliteit, coördinatie en energie wel.

Ik verhuisde op 16 januari 2017 vanuit Haarlem naar het landelijk gelegen Limmen om te gaan genieten van een zorgeloos bestaan in een mooie omgeving, vlakbij een stiltegebied in de duinen bij Castricum.

Al vanaf de eerste nacht klopt er iets niet. Ik veronderstel aanvankelijk een naderend zwaar onweer. Maar al snel blijkt de enorme herrie afkomstig te zijn van tientallen laag overkomende vliegtuigen, die volgens een vaste nachtroute exact boven ons huis dalend in een bocht richting Polderbaan vlogen. Niet af en toe, maar tot wel zestig keer per nacht.

Maandenlang vliegterreur
Pas op 5 april van dat jaar was het een nacht stil en bij navraag bleek de reden de noordenwind te zijn. Die maakte het landen op de Polderbaan onmogelijk. Helaas waait de wind niet zo vaak uit die richting, maar in dat enkele geval ervaren de bewoners in het buitengebied van de Kaagbaan onze overlast.

Verkeerslawaai went. Je hoort het op een gegeven moment niet meer, maar de op duizend meter overvliegende toestellen hebben mijn lichaam in een alarmstand gezet: vecht of vlucht voor de dreigende donder van bovenaf, het snerpende geluid van de gierende daling en na een korte rust de aankondiging in de verte van een nieuwe invasie.

Hoge bloeddruk
De vlieghinder is in mijn hele systeem gaan zitten, woekert rond en doet mijn bloeddruk stijgen.

In de afgelopen vier jaar ben ik mij noodgedwongen gaan verdiepen in het reilen en zeilen van de luchtvaart en ben tot vele onthutsende inzichten gekomen.

Er is geen enkele instantie die op welke wijze dan ook betrokken is bij de luchtvaart en overlast van de luchtvaart, die ik niet heb benaderd en op de hoogte gesteld van het feit dat 24 uur per dag en 7 dagen per week de bovenwettelijke geluidshinder door vliegtuigen onevenredig de regio teistert.

Geen gehoor bij politiek
Begin december heb ik nog alle fractievoorzitters van de Tweede Kamer, de gedeputeerde van Noord-Holland en zelfs de subsidioloog van KLM – Wopke
Hoekstra – aangeschreven.

Het luchtvaartdossier heeft voor mij dezelfde kenmerken als de gaswinning in Groningen en het opvangtoeslag-schandaal: negeren, ontkennen, sjoemelen
en leugens, heel veel leugens.

Hoeveel slachtoffers?
Hoeveel slachtoffers zijn er nodig voordat er echt daadkracht ontstaat in plaats van jarenlang onderzoeken, praten en polderen? Wanneer stoppen de nachtvluchten die zoveel gezondheidsschade veroorzaken en alleen maar gestoeld zijn op het achterhaalde business-model van KLM?

Mijn herseninfarct is veroorzaakt door chronische stress en slapeloosheid.

150.000 vliegtuigen per jaar
Gemiddeld 14.000 nachtelijke landingen op de Polderbaan per jaar. Het is in feite een wonder dat ik nog leef, want overdag vlogen er in 2019 ook nog eens 145.000 toestellen over mijn dak in de avonduren en overdag.

Als ik het op 18 december niet had overleefd, dan was er wel één ernstig gehinderde minder in de statistieken van BAS in 2021 voorgekomen, maar dat terzijde.

Ik houd alle bestuurders en uitvoerders in de luchtvaartsector, en met name de overheid in de persoon van Minister Cora van Nieuwenhuizen, verantwoordelijk voor wat mij is overkomen.

SchipholWatch dankt Ellen voor het delen van haar aangrijpende en schrijnende verhaal met ons en onze lezers. Respect. Mail ons als u ook uw verhaal wilt vertellen.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 137

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

18 Reacties

  1. Frits Verhoeve

    Ellen, Bij toeval lees ik je bericht. Ik schrik hier erg van. Ik ben ontdaan. Sterkte en beterschap. Liefs Frits (niet de oude oom Frits maar de ‘jonge’, je weet nog wel )

  2. Rekel

    Ik heb medelijden en mededogen met Ellen en alle anderen die hevige last ondervinden van Schiphol, vooral voor hun gezondheid!
    Zelf heb ik ook al jaren, steeds toenemende last, van Schiphol. Bij ons gaat het dan vooral over opstijgende, vertrekkende vliegtuigen en een enkele keer een dag van landende vliegtuigen. Je kunt niet meer alléén van storende nachtvluchten spreken…die zware, vooral cargo dragende vliegtuigen, komen ook al overdag langs, blijven te lang laag en maken zo’n hels kabaal dat zelfs binnen in je kamer je denkt : wat gebeurt hier…tot je je realiseert dat er weer een vliegtuig naar Zuid, Oost en West langs en over ons dorp en huis komt. Ze maken een “hoefijzer bocht” over ons dorp Leimuiden…
    Voor de liefhebber heb ik een lijstje van het hele jaar “last”.

    1
  3. ger lagerwal

    Laat ik nou een week eerder dan Ellen onverwachts gedotterd zijn wegens een dreigend hartinfarct Een directe link met vliegverkeer is natuurlijk niet te bewijzen maar feit is dat is sinds februari 2003 de regie over mijn eigen leven voor een groot deel ben kwijt geraakt. Toen namen de nachtvluchten, en kort daarna de overdagvluchten over onze regio de regie over. De daaropvolgende stress in al die jaren had zijn uitwerking, dat is voor mij helder.

    • Esterella

      Heel herkenbaar, alhoewel wij vooal overlast hebben van de Kaagbaan, de hele dag, en ook nacht, opstijgende vliegtuigen, en n heeeeel enkele keer landende. Elke dag vluchten wij voor n aantal uur, met onze honden, Rijsenhout uit. Om maar even aan de terreur te ontsnappen. Wij gaan sowieso verhuizen, hopelijk zijn wij binnen n half jaar tot 1 jaar weg hier.

  4. Max

    Ik vraag mij oprecht af hoe goed mw. Ellen over verhuizen naar Limmen heeft nagedacht en/of in Limmen geweest is. Ik ben geboren en getogen in Limmen, sinds jaar en dag vliegen de vliegtuigen over Limmen heen. Het aantal vluchten is uiteraard in der jaren toegenomen maar ik heb nog nooit overlast gehad of me gestoord aan het vliegverkeer, en ik denk met mij 95% van mijn dorpsbewoners. De kans dat het aantal vluchten of de aanvliegroutes gaan veranderen acht ik erg klein. Ga lekker in het oosten van Nederland wonen als je er zoveel last van hebt, in ieder geval niet in een straal van 60 kilometer rond Schiphol of een ander vliegveld. En zoek een hobby in plaats van je te focussen op elk vliegtuig wat overvliegt

    • De vries

      Jouw commentaar is disrespect voor haar beleving.

    • Haes

      U heeft dus vast een geschikte hobby die u immuun maakt voor de herrie.
      Uw verhaal doet mij denken aan een oude dame in de haarlemmermeer die in de 70er jaren werd geïnterviewd over schiphol overlast. Dat was interessant want zij woonde aan de voet van een landingsbaan. Een mast met landingslichten stond zelfs pal achter haar tuin. Maar nee, zij had nooit last van vliegtuiglawaai! Wel waren al ettelijke keren de dakpannen van haar dak geblazen. Ik heb dat verhaal nooit begrepen. Maar na uw reactie is het mij duidelijk. Zij had een hobby! Nieuwe dakpannen!

    • mcp

      ” En zoek een hobby in plaats van je te focussen op elk vliegtuig wat overvliegt”

      Wat een ongemanierde en botte reactie.

      Klinkt zoals Schiphol pleegt te communiceren, maar die zijn tenminste wel zo beschaafd de handschoenen aan te houden.

      • Max

        Misschien is hobby niet de juiste omschrijving maar leg in ieder geval de focus op iets anders i.p.v elk vliegtuig wat overvliegt.
        Dat minimaal 95% van mijn plaatsgenoten geen overlast ervaart of in het verleden de media heeft opgezocht maar mw. Ellen wel sinds ze korte tijd in Limmen woont zegt toch echt meer over haar dan over de rest van mijn plaatsgenoten. Daarnaast heeft ze er zelf bewust voor gekozen om naar Limmen te verhuizen terwijl de vliegtuigen al jaren over ons dorp vliegen, dus blijkbaar geen voorbereidend onderzoek o.i.d. gedaan.
        Dat heeft niets met disrespect te maken, ik gun haar alle geluk en gezondheid van de wereld.
        Verhuizen naar een plek ver weg van een vliegveld is de oplossing, die heeft ze zelf in de hand.

    • Theo

      Er zijn mensen die op een natuurlijke manier reageren op geluid. Dit is voor ieder mens anders. Ik woon al veertig jaar op dezelfde plek maar kom er achter dat het geluid me ernstig gaat hinderen. (twee vliegtuigen per minuut)

  5. Mike

    Wat een bekend verhaal.
    In Nederland ben je nergens veilig. Tijdens een vakantie in het ‘rustige’ zuid-groningen lag ik soms in mijn tent te trillen door de naar o.a. Singapore overvliegende toestellen (vanuit Schiphol). Dit gevolgd door een verhoogde Adrealineshot en vervolgens meer dan een uur wakker moeten liggen. Fijn hoor, een keer vakantie in Nederland.

    Komende uit Rotterdam, is het niet zo erg als met Schiphol, maar ook hier dreunt het kabaal tussen de huizen en wordt je door helikopters en pretvluchten op ongewenste tijdstippen uit je bed gestraald en sinds verleden jaar zijn ook de toestellen van Schiphol steeds vakaer te horen. Vermoedelijk vliegen deze een andere route.

    Soms wordt je er echt moedeloos van. Je wilt je rust hebben, maar je krijgt die niet.
    In gevangenissen gebruiken ze deze techniek om verdachten te laten bekennen en doen allerlei instanties er werk van maken om op te komen voor de rechten van de mens in dergelijke landen.
    Zo ook Nederland zelf, maar hun eigen burgers laten ze helaas weer eens grof in de steek.

  6. Haes

    Wat klinkt dit bekend! In heiloo dezelfde ellende. 40 jaar geleden uit hoofddorp gevlucht voor schiphol.
    50 km verderop moest het toch wel veilig zijn? Tot enkele jaren geleden wel. Schiphol heeft ons ingehaald. Leve de groei! De randstad een industrieterrein. B&W van heiloo zijn volkomen doof voor de vliegtuigterreur. Nog nooit een antwoord gehad. Waarom komen vliegtuigen hier op 50 km afstand van schiphol op 600 m over ons dak? Wat een verschil met de burgemeester van hattem. Toen die begreep dat lelystad vliegverkeer op 1200 m over zijn dorp zou komen stond hij in de tweede kamer om te protesteren. Waar wij onder lijden is uitermate zwak en gekorrumpeerd bestuur dat niet voor zijn burgers opkomt. En dan geschokt zijn als die burger de overheid niet meer vertrouwt…

  7. Bianca z

    (Dit bericht heb ik ook onder een ander artikel geplaatst)

    Ik leef met jullie mee. Het is toch niet te geloven dat zoveel mensenlevens kapot worden gemaakt door vliegverkeer, en zeker door passagiers-/vakantievluchten, wat dag en nacht doorgaat: vreselijk!!
    Ik walg van de berichten waarin aangegeven wordt dat ze verwachten pas in 2025 (noem maar een jaartal) de vliegbewegingen op het oude niveau te hebben.
    Met andere woorden: ze trekken zich geen ene reet (sorry) aan van alle klachten, de groeiende groep tegenstandsters, de vele actiegroepen, de rechtszaken, uitslagen van onderzoeken, etc. etc. etc.
    Dan willen ‘ze’ doodleuk naar nóg meer vluchten!! Én Lelystad ook nog open gooien!! Nóg meer ellende!! WALGELIJK!! Wat een stel egoïsten!!

  8. Heemskerk'er

    Goed dat dit verhaal wordt verteld!

    Zelf ben ik iemand waarbij het begon in 2014-2015 door de Polderbaan in Heemskerk. Ik dacht dat de wasmachine of afzuiging aan stond bij buren ’s avonds laat en midden in de nacht. Het waren vliegtuigen besefte ik ineens, maar je kon er niks tegen doen, machteloos. In de zomer van 2017 werd het te veel en kon ik niet meer slapen onder het schuine dak, ik moest in de woonkamer beneden gaan slapen. Het heeft bij mij geleid tot niet meer kunnen functioneren, daardoor met veel vechten helaas toch ruim een jaar in de ziektewet gekomen. Leek erg op een burn-out, maar dan zonder spanning van werkdruk of thuis, sterker nog ze hielden rekening met mij op het werk en thuis omdat ze zagen dat was uitgeput, iedereen wilde mij helpen maar konden maar niet begrijpen dat het door vliegtuiglawaai kwam, zelf hadden ze er geen last van. Zelf heb ook ooit gelachen om mensen die last hadden van vliegtuigen bij het zien van de pamfletten ooit in Castricum, dat neem ik dan nu ook zeker terug. Er moest iets gebeuren, na veel geluidsisolerende maatregelen en de ramen altijd dicht heb net genoeg rust in huis weten te vinden en daardoor er weer bovenop gekomen. Maar het is meteen stress bij het intense gedreun van een vliegtuig. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat dit een herseninfarct of andere zware problemen kan geven. Bij mij heeft het in ieder geval een trauma veroorzaakt, EMDR behandeling (tegen PTSS) in het Rode Kruisziekenhuis heeft bij mij geholpen om de scherpe randen er vanaf te halen wanneer ik het geluid van een vliegtuig hoor. Het was bij mij echt zo erg dat ik er structurele moordneigingen van kreeg. Waarom vertel ik dit, misschien kan ik iemand inzicht geven dat hij of zij niet alleen is. Hopelijk gaat de de politiek/overheid/ministeries inzien dat die echt een probleem is voor de gezondheid, welzijn en productiviteit. Alleen al in mijn geval heeft het veel gekost in geld en onzekerheid bij familie.

    • Ik leef zo mee met Ellen. We kennen elkaar al een paar jaar. Ontmoet op de trappen bij een bijeenkomst in het Greenpeace gebouw in Amsterdam. Ik herken mij in de reactie van IR B. Van Marlen. Al 23 jaar woon ik in Krommenie west, pal onder de Zwanenburg en Polderbaan op resp. 750 en 625 mtr hoogte. En net als Ellen ben ik mij door de toenemende terreur gaan verdiepen in de achtergronden waardoor ik nu activist ben.
      De dagelijkse realiteit bij windrichtingen Zuid, Zuid-West en Zuid-Oost (3/4 van het jaar) is leven met gehoorbescherming. Je hoort de telefoon en deurbel niet meer. Media volgen alleen met een koptelefoon op. Sociaal contact neemt af (‘Ik kan je nooit bereiken’) Acceptatie van omgevingsgeluid neemt af en de stress toe.
      Noot: Deze situatie was van voor de Corona crisis. Toe hier 4 keer per dag in clusters van 2 uur elke 2 minuten een vliegtuig over raasde. Als het aan het kabinet ligt komt deze terreur verergert nog terug na de pandemie.
      Net als Ellen heb ik mij toen aangesloten bij een actiegroep tegen de luchtvaartgroei.
      Met het gevoel er iets tegen te doen. Een innerlijk verzet kracht te geven. En vond zodoende heel veel fijne nieuwe vrienden die mij stimuleren tot kracht en doorzetting.

      Als we beseffen dat de luchtvaart terreur een economisch business model is dat prioriteit heeft in een overheidsbeleid dat alleen ten dienste staat van de multinationals, de BV Nederland (Net als vroeger de VOC), weten we wat ons te doen staat bij de aankomende verkiezingen.
      We moeten als electoraat niet langer accepteren dat grondwet artikel 21 ondergeschoffeld wordt in vuile aarde. Welzijn gaat boven welvaart. Anders keren we terug naar de periode van het begin van de industriële revolutie. Waarin de onderklasse geslachtofferd werd aan progressie. Stalinistische praktijken. Schiphol en de KLM als staat in de staat. Met een eigen ME leger dat protestanten hardhandig afvoert uit Schiphol Plaza en een plutocratie helpt te instaleren.

      We hebben de hele inspraak procedure rond de luchtvaart zien samenkomen in zgn. polderoverleg rondes. Gefingeerde tegemoetkomingen naar de bezwaarden. Doekjes voor het bloeden. De strategie van de overheid is het traineren van besluitvorming.
      Het verzet uit te putten in de wetenschap dat de staat altijd de langste adem heeft.
      Terreur slachtoffers zoals Ellen, ik, en vele anderen worden psychisch en fysiek zwaar op de proef gesteld. We zien ons als David tegen Goliath. De (gelukkig) georganiseerde dwerg tegen de gesubsidieerde reus die pretendeert dat economische welvaart naar de samenleving terugvloeit. Een leugen. Het inkomensverschil groeit nog altijd.
      Bewoners van Nederland in de randstad leven in een van de drie meest vervuilde regio’s van Europa. Ik kan mij nog herinneren dat ik vanuit Harwich met de Ferry terugkeerde naar Hoek van Holland. In de verte zag ik al de gele wolk in de verder blauwe lucht. Welkom terug in het [vervuilde] vaderland.

      Vliegtuigen; geluid is subjectief (maar volgens WHO rapporten wel degelijk schadelijk voor de volks gezondheid) Fijnstof is een even grote sluipmoordenaar als asbest.
      We zien het niet. Proeven het niet en ruiken het niet. Net als Corona.
      De middenstand gaat kapot aan de pandemie regels. Volgens de media is de nieuwe Covid mutatie via Schiphol overgebracht naar Mexico. Natuurlijk. Geen virus kan vrij op eigen vleugeltjes de oversteek maken. En die zgn. super luchtverversing aan boord heeft geen enkele zin als Corona besmette 24 uur ongetecteerd kunnen reizen.

      Covid Superspreader #1 is de luchtvaart. Lock-Down? Nope!
      De Airliners moeten blijven vliegen om hun ‘slots’ veilig te stellen. Al zitten er maar 5 mensen in het toestel. De absurditeit van de sector.

      Moeten mensen als Ellen de prijs betalen voor ongebreidelde economische groei?
      Dat zou een regelrechte misdaad tegen de mensheid zijn. Waar een internationaal strafhof voor in het leven is geroepen, zetelend in Den Haag.
      Gaan we in de a.s. verkiezingen de facilitanten van de luchtvaart afrekenen op hun middeleeuwse VOC handelen? Kiezen we voor een partij die het milieu aspect hoger in het vaandel hijst dan de globale vervuiling machinerie?

      Ik hoop dat u allen de juiste keuze weet te maken.

  9. Madelon

    De heer Van Marlen heeft gelijk.
    Daar komt bij dat de kranten, radio en tv zorgen voor (gratis) reclame voor pretvluchten en aankoop van Chinese en andere troep die we niet nodig hebben. M.i. moet de algemene opvatting veranderen dat we “recht” hebben op pretvluchten en dat we ook niet alles hoeven te kopen omdat we het geld nou eenmaal hebben.
    Consuminderen. In NL op vakantie. We kunnen klein beginnen voor onze eigen gezondheid.

  10. Arme Ellen: in 2018 en 2019 deed zij mee aan de – zogenaamd door Dick Benschop zo belangrijk gevonden – ‘huiskamergesprekken’. 3,5 Jaar heeft zij meegepraat met de luchtvaartindustrie – aan de Alders-tafels – en helemaal niets maar dan ook niets bereikt. Zelf zat ik 30 jaar geleden ook in Hoofddorp mee te praten bij voorganger, overlegtafel CROSS. En wat hebben wij omwonenden bereikt: het tegendeel van wat wij wilden. Louter groei is ons ten deel gevallen.
    Praten is zinloos!
    Terecht poneert zij de stelling dat alle goedwillende mensen die nu nog met vertegenwoordigers van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de vliegtuigindustrie om tafel willen, zich nog maar eens achter de oren moeten krabben. Het inspraakcircus is erbij gebaat dat er steeds weer nieuwe, gedreven mensen opstaan, die denken dat ze – door zich heel erg goed voor te bereiden, en werkelijk àlle kennis tot zich te nemen – het verschil kunnen maken in het voordeel van onderwonenden. En dat is toch gewoon een sprookje gebleken!

    • Waar u over schrijft heb ik zelf ook al twintig jaar ervaren. Gelukkig heb ik nog geen hart of herseninfarct gekregen, maar ik sluit dit ook niet uit in de toekomst.

      We hebben hier inderdaad te maken met een vorm van terreur, die overigens geheel wettelijk is bekrachtigd en toegestaan om de economie van de niet kritische vliegconsument en de belanghebbenden te ondersteunen, maar wel ten koste van steeds meer Nederlanders. Dit vuile spel werd al in 2000 gespeeld met de zgn. Polderbaan, maar wordt nu gewoon weer herhaald met Lelystad Airport, terwijl wij straks Polderbaan versie 2.0 over ons krijgen d.m.v. vaste routes, die het nog veel erger gaan maken met vliegtuigpassages om de 70 s.

      Van de overheid en de luchtvaartsector hoeven we NIETS te verachten, ze weten immers, dat ze dit spel tot in jaren kunnen volhouden door de praktijk. Wij staan machteloos, en kunnen alleen nog in het stemhokje in maart met het Schiphol Schoelje afrekenen! Laten we dit dan ook massaal gaan doen en alleen stemmen op die partijen die luchtvaartkrimp nastreven. Voor onze gezondheid, voor het leefmilieu en voor het klimaat.

      Veeg deze schoften van de kaart.

Geef een reactie

Translate