Getting your Trinity Audio player ready... |
Johan Vollenbroek, de voorman van natuurorganisatie MOB, voorspelt enorme effecten van recente uitspraken van de Raad van State (RvS) voor de vliegvelden in ons land. Een halvering lijkt niet uitgesloten.
Op 18 december 2024 bepaalde het hoogste rechtscollege van ons land inzake de Amercentrale en destructor Rendac dat zogenaamde ‘positieve weigeringen’ van natuurvergunningen met terugwerkende kracht ongeldig zijn verklaard en dat ook voor het inzetten van ‘latente stikstofruimte’ een vergunning noodzakelijk is.
Schiphol beschikt weliswaar over een natuurvergunning, maar deze wordt aangevochten door MOB. De rechter heeft naar aanleiding van het RvS-vonnis de betrokken partijen gevraagd om meer informatie. Eindhoven en Rotterdam zijn ‘gelegaliseerd’ op basis van de nu afgeschoten ‘positieve weigering’.
Schiphol heeft de natuurvergunning aangevraagd door via ingewikkelde berekeningen ‘aan te tonen’ dat het tijdens de referentiesituatie van eind jaren ’90 in staat zou zijn geweest zo’n 500.000 vluchten mogelijk te maken. Maar het vliegveld voerde er destijds slechts zo’n 273.000 uit. Het verschil is de ‘latente ruimte’ die nu niet meer mag worden ingezet.
Extra uitstoot voorkomen
Wordt die ruimte wél ingezet, dan ontstaat in feite extra uitstoot van stikstofverbindingen, waardoor de belasting van de natuur juist toeneemt in plaats van afneemt zoals de bedoeling is. De stikstofverbindingen staan natuurherstel in de weg en dat mag niet langer in ons land.
Vorig jaar kregen zowel Eindhoven als Rotterdam Airport een ‘positieve weigering’ van toenmalig minister Christianne van der Wal. Vollenbroek noemde die regeling een spookvergunning en waarschuwde het kabinet al dat deze niet zou standhouden voor de rechter.
Desondanks zette het kabinet door, maar Vollenbroek kreeg nu gelijk van de RvS. Daardoor zijn de vliegvelden nu terug bij af. Met de spookvergunningen is het dezelfde kant opgegaan als met de PAS-melders, die al ruim vijf jaar lang met de handen in het haar zitten, geen financiering meer kunnen krijgen voor hun bedrijf en geen zicht op legalisatie hebben.
Net als de PAS-melders
Die doodlopende weg geldt nu ook voor de vliegvelden van Rotterdam en Eindhoven. Net als de PAS-melders, veelal boerenbedrijven, zitten zij met een ongeldige spookvergunning en kunnen zij de aanvraag van een natuurvergunning weer opnieuw opstarten.
Dat is geen sine cure, want in ons land liggen inmiddels duizenden aanvragen op de plank die niet kunnen worden gehonoreerd. En het verlenen van een vergunning is alleen maar moeilijker geworden sinds het vonnis van 18 december.
Parallel aan het beroep tegen de spookvergunningen heeft MOB een procedure lopen waarin het vraagt om het aantal vluchten op Eindhoven en Rotterdam te halveren, zodat geen gebruik meer hoeft te worden gemaakt van de latente stikstofruimte. Die procedure is met de recente uitspraak van de Raad van State nog kansrijker geworden.
Laksheid bij regering
Het gebrek aan daadkracht bij het kabinet zorgt er nu voor dat alle procedures over natuurvergunningen van vliegvelden grote kans van slagen krijgen. Het gegoochel met vluchtaantallen wordt niet langer geslikt door rechters en zij fluiten de handelswijze van de overheid keihard terug.
De uitspraken van de RvS raken niet alleen de vliegvelden. Ook de broodnodige woningbouw dreigt grote vertraging op te lopen en boerenbedrijven blijven met een onzekere toekomst zitten. Wegenbouw en zelfs energiecentrales komen in grote problemen.
Tegenstanders van de natuurwetgeving geven vaak aan dat de stikstofproblematiek een verzonnen probleem is en dat rechters op de stoel van de regering gaan zitten met hun vonnissen. Maar feit is dat rechters toetsen aan bestaande regelgeving en dat de natuur in ons land er slecht aan toe is. Het zijn regels waarmee ons land zelf heeft ingestemd.
Dat de regering de regels al jarenlang negeert, zorgt nu voor miljarden euro’s schade aan de economie. En voor een stop op de woningbouw, plus voor vliegvelden met de omvang van zo’n dertig jaar geleden. En dat zonder ‘balanced approach’, want die is alleen maar nodig in geval van krimp vanwege geluidsoverlast. 2025 wordt een mooi jaar.
Gift
Zo.
Dit is weer een reden MOB te steunen met een gift, ik heb maar meteen weer een kleine bijdrage overgemaakt.
Al die foutstemmers op de nietsnutten PVV bedankt.
Wat leven we toch in een ongezonde moerasdelta door de egoistische rechtse volksaard.
Korina
Het is voor een rechter heel wat om natuurvergunningen te vernietigen of het aantal vluchten terug te brengen. Maar dat zou hier wel moeten, want Schiphol heeft zelf heel bewust het risico genomen. Zie artikel: https://schipholwatch.nl/2024/01/03/machtsstrijd-en-manipulaties-leverden-schiphol-omstreden-natuurvergunning-op/
BESTE OVERHEID
Zo snel als mogelijk accijns op kerosine en btw op tickets invoeren!!!!!
Dat bespaart t.z.t. veel geld in claims van luchtvaartmaatschappijen door het vervallen van slots.
B. van Marlen
Hier blijkbaar geen ‘balanced approach’, want de natuur blijft eronder lijden. Men zal de Zuidas advokraaien maximaal gaan inzetten om een slinks geitenpaadje te vinden. Nu maar hopen dat de rechter er niet intrapt en de private belangen boven natuur, klimaat en gezondheid stelt.
Met een halvering zouden overigens alle problemen op slag zijn opgelost!
W Lieverst
Er heerst een soort anarchie in dit land. Helemaal met de huidige regering gaan we een zware pijp roken. Schiphol doet wat het wil. Tata vergroenen op kosten van de samenleving.
Er is alweer toegestaan dat er staalslakken mogen worden gebruikt voor de aanleg van infrastructuur.
Rechten houdt hetgeen waartegen je strijdt niet tegen. Het rechten vertraagt alleen maar, waardoor de misstanden sowieso doorgaan.
HansB
Recent stond er in de NRC een interessant interview met jurist en hoogleraar Reijer Passchier. Recht, vertelt Passchier „is uiteindelijk inkt op papier. Als puntje bij paaltje komt, bepalen machtsverhoudingen in wat voor wereld we leven.” Ik denk dat de zaak daar uiteindelijk op uit gaat komen. Voor “Den Haag” is het onbestaanbaar, zeker met een bewindspersoon aan het roer die zich graag in een cockpit laat fotograferen, dat de luchtvaart niet verder kan groeien. En het zal mij niets verbazen als ook Trump of Elon Musk zich met deze zaak gaat bemoeien. Rechtspraak is een sta in de weg die je met kracht opzij moet schuiven. In zo’n tijd leven we. Alleen macht doet er toe.
Jan Barteld
De belanghebbenden bij de oude wereld doen er alles aan en wringen zich in alle bochten om hun korte termijn belangen er te koste van lange termijn belangen doorheen te jassen in wat een oorlogvoering tegen de aarde en de mensheid is. De mensheid, de natuur, de biodiversiteit, de komende generaties hebben geen vakantievluchten nodig.
Jonas
Begrijp ik goed dat dus nog niet alle ‘positieve weigeringen’ ongeldig zijn verklaard?
Maar dat, omdat dat nu voor een specifieke zaak is gebeurd, het nu aannemelijk is dat alle positieve weigeringen geen stand zullen houden, waaronder Eindhoven airport?
Geert
https://www.stichtingmobilisation.nl/stikstof/2024/12/22/uitspraken-van-raad-van-state-van-woensdag-18-december-hebben-grote-gevolgen/
Philip
Bedankt Geert. Maar Schiphol wordt niet genoemd. Dat hoeft ook niet want zij zijn erg trouw in negeren van welke uitspraken dan ook.
Geert
De recente uitspraken van de Raad van State hebben inderdaad grote gevolgen. Hier is een samenvatting van wat er aan de hand is:
1. Positieve weigeringen ongeldig verklaard: De Raad van State heeft bepaald dat zogenaamde ‘positieve weigeringen’ van natuurvergunningen met terugwerkende kracht ongeldig zijn verklaard. Een positieve weigering is een besluit waarbij een vergunning niet wordt verleend, maar waarbij wel wordt aangegeven dat het project voldoet aan de wettelijke eisen. Dit besluit is nu ongeldig verklaard, wat betekent dat projecten die op basis van zo’n positieve weigering zijn uitgevoerd, mogelijk opnieuw beoordeeld moeten worden.
2. Vergunning voor latente stikstofruimte: Daarnaast heeft de Raad van State bepaald dat voor het inzetten van ‘latente stikstofruimte’ een vergunning noodzakelijk is. Latente stikstofruimte verwijst naar de stikstofruimte die in het verleden is vergund maar nog niet volledig is benut. Voor het gebruik van deze ruimte is nu een aparte vergunning vereist, wat betekent dat bedrijven en projecten die deze ruimte willen benutten, eerst een vergunning moeten aanvragen.
Deze uitspraken kunnen grote gevolgen hebben voor verschillende sectoren, waaronder de landbouw en de luchtvaart, omdat zij nu mogelijk extra vergunningen moeten aanvragen en hun projecten opnieuw moeten laten beoordelen.
Roland
Eigenlijk weten we toch al tientallen jaren dat Schiphol en onze overheid betreffende het luchtvaartbeleid over de grens van de wet beleid aan het voeren is, ten koste van het milieu en de bewoners… Ik vraag me dan ook af wat zo’n uitspraak op korte termijn, al dan niet binnen afzienbare tijd zal veranderen. Zeker met dit kabinetsbeleid niets dus!
Philip
En alsnog trekt Schiphol zich hier niets van aan, en gaat de minister Schiphol de hand boven het hoofd halen “want ze zijn zielig”.
dirk
Je ziet in wat voor wereld we terecht zijn gekomen, trump aan de macht, rusland en israel die zich groot heersers voelen, overal politieke crisis in europa en een brussel wat niets voorstelt, de gerechtelijke macht word onder de voet gelopen door het grote geld, dus de toekomst ziet er rooskleurig uit, sarcastich bedoeld, doe er je voordeel mee, ik hou m,n hart vast.
Maaike
“ Tegenstanders van de natuurwetgeving geven vaak aan dat de stikstofproblematiek een verzonnen probleem is en dat rechters op de stoel van de regering gaan zitten met hun vonnissen.”
Rechters hoeven helemaal niet dit soort uitspraken te doen als de trias politica zijn werk zou doen. Falen de wetgevende en de uitvoerende partij dan is het terecht dat de rechtspraak zijn werk doet.
Philip
Volgens mij hebben wij vandaag op NOS gehoord dat de rechter meegaat met onze klacht, en dat Schiphol zich wederom niets aantrekt van de opgelegde regels . Dus de RvS kan roepen wat ze wil.
dirk
Je ziet in wat voor wereld we terecht zijn gekomen, trump aan de macht, rusland en israel die zich groot heersers voelen, overal politieke crisis in europa en een brussel wat niets voorstelt, de gerechtelijke macht word onder de voet gelopen door het grote geld, dus de toekomst ziet er rooskleurig uit, sarcastich bedoeld, doe er je voordeel mee, ik hou m,n hart vast.
W Lieverst
Trump heeft ook last van expansiedrift. Nu weer Groenland in willen lijven en dat alleen voor de delfstoffen. Het is net Poetin en zijn Chinese evenknie.
Er wacht ons een onrustige tijd. Alleen al de bemoeizucht van de VS over Schiphol is van de idiote.
Mario
Verzonnen of niet.
De geluidsoverlast is in ieder geval wel echt!!