De onsympathieke baas van Transavia mocht vandaag in het FD leeglopen over zijn angst voor een nachtslot op Schiphol. Zoals gebruikelijk vliegen de hele en halve onwaarheden weer over de tafel.
Ponticaal boven het artikel staat de uitspraak dat een nachtsluiting van Schiphol Transavia in het hart zal raken. Dat tienduizenden of zelfs honderdduizenden omwonenden een verhoogde kans lopen op hart- en vaatziekten door zijn nachtvluchten, daarover geen woord van deze Marcel de Nooijer.
Uit het interview stijgt de geur op van incompetentie en doordrammerij. De Nooijer lijkt geen enkel plan te hebben voor het geval een nachtsluiting er toch komt en stelt “alle nachtvluchten hard nodig te hebben om rendabel te kunnen vliegen”.
Miljarden staatssteun
Dat is een opmerkelijk staaltje van verstard denken, zeker voor de baas van een bedrijf dat toch al een wankele financiële basis heeft met het Franse AFKL als moederbedrijf. Deze firma heeft steeds opnieuw miljarden staatssteun nodig om te overleven, naast de jaarlijkse miljarden aan vrijstellingen van onder meer brandstofaccijns en btw.
Volgens De Nooijer gaat een nachtsluiting ‘zijn’ bedrijf enkele honderden miljoenen euro’s kosten, op een totale omzet van 1,2 miljard euro. Hoeveel winst het hem gaat kosten of juist opleveren, komt in het FD-artikel niet ter sprake. Bij schaarste zou immers de ticketprijs omhoog vliegen en kan Transavia meer geld verdienen met minder vliegen.
Dat is kennelijk te creatief gedacht voor de 55-jarige beroepsmanager. De Nooijer werkte zijn hele leven voor een baas en hoefde nooit voor eigen rekening en risico te beslissen.
Alleen korte termijn
Hij lijkt zijn vizier dan ook vooral op de korte termijn gericht te hebben. Meer vliegen, meer omzet. Om draagvlak in de samenleving, het milieu of het klimaat bekommert hij zich niet, dat is van later zorg, zo blijkt uit zijn empathieloze en mede daarom onverantwoordelijke uitlatingen tegenover het FD.
Terwijl het vakantieverkeer binnen Europa weer fors in de groei zit, weet Transavia daar onder De Nooijers leiding niet optimaal van te profiteren. Hij schuift dat op ‘technische problemen’, maar vergeet erbij te zeggen dat hijzelf de eindverantwoordelijke is. Wie anders dan hijzelf moet ervoor zorgen dat Transavia gladjes draait en niet om de haverklap vluchten moet schrappen vanwege onderbezetting of met welke andere smoes dan ook?
In het interview pocht De Nooijer dat Transavia verantwoordelijk is voor 73 procent van de nachtvluchten op Schiphol. Vervolgens komt hij met een uitspraak op de proppen als zou de meeste geluidshinder worden ervaren aan de randen van de nacht. Zo’n onderzoek bestaat inderdaad, maar de oorzaak van de hinder ligt niet in het tijdstip, maar juist in de hoeveelheid vluchten die nu al aan de randen van de nacht plaatsvindt.
Geklets over randen van de nacht
Vervolgens spreekt hij de ongefundeerde vrees uit dat het vliegen aan de randen van de nacht nog verder zou toenemen als er een nachtslot op Schiphol komt. Volkomen naast de waarheid, want als Transavia niet drie keer, maar slechts twee keer per dag naar de Costa del Sol kan vliegen, hoeft het bedrijf ook niet meer zo vroeg te starten en zo laat te eindigen. De klant zit immers ook niet te wachten op middennachtelijke vluchten.
Met een nachtslot zullen vertraagde toestellen moeten uitwijken naar het buitenland, zo klaagt De Nooijer. Dat is maar zeer de vraag, want bij een vertraging weet Transavia precies hoe laat het toestel zal aankomen op Schiphol. Een voor honderdduizenden omwonenden minder belastende keuze zou dan zijn om het toestel pas de volgende ochtend te laten starten richting Schiphol. Het komt kennelijk niet eens op in het hoofd van de man.
Andere firma’s wel zonder nachtvluchten
“Luchtvaart is alleen winstgevend als de vloot optimaal wordt benut”, stelt De Nooijer. Maar bedrijven als Ryanair, Easyjet en Vueling kunnen wél winstgevend draaien zonder nachtvluchten – in de meeste gevallen zelfs winstgevender dan de groene vloot. In feite stelt De Nooijer hier dat zijn bedrijf slechts winstgevend kan zijn over de rug van honderdduizenden omwonenden. Welk bestaansrecht heeft zo’n firma dan nog?
Opmerkelijk is dat Transavia op Eindhoven en Rotterdam wél zonder nachtvluchten kan. “Schiphol subsidieert de activiteiten op die twee vliegvelden”, aldus De Nooijer. Dat betekent impliciet dat de omwonenden van Schiphol de gezondheidslasten mogen dragen van verliesgevende activiteiten elders.
De Nooijer blijkt geen begin van een idee te hebben voor als het nachtslot op Schiphol er toch komt. Hij komt niet verder dan het dreigement dat het vliegen dan “voor grote groepen van onze passagiers onbetaalbaar wordt”. Afgezien van het feit dat dit nu al het geval is, kiezen reizigers met alle liefde voor een carrier die wel goedkope tickets kan aanbieden zonder nachtvluchten, zoals de eerder genoemde Easyjet, Ryanair of Vueling.
De Nooijer sluit in zijn gesprek met het FD niet uit dat hij naar de rechter zal stappen bij een verbod op nachtvluchten. Dat is in feite opnieuw een juridische procedure tegen de gezondheid en het levensgeluk van honderdduizenden omwonenden.
Verhuisdreigement
Na zijn interview met het FD mocht de Transavia-baas vanochtend ook nog even uithuilen op de radio bij Sven op 1. Daar voegde hij een extra dreigementje toe aan zijn klaagzang.
Het zou niet uitgesloten zijn dat Transavia bij een nachtsluiting van Schiphol verkast naar het buitenland. Weer zo’n loze uitspraak, omdat het bedrijf in het buitenland helemaal geen slots heeft (en krijgt) en er al helemaal geen bekendheid geniet en dus geen klanten heeft. Bovendien zitten omwonenden elders evenmin te wachten op de duizenden nachtvluchten van De Nooijer.
Voor de regio Schiphol zou zo’n verhuizing een ware zegen zijn. Het scheelt direct driekwart van de nachtvluchten. Omwonenden krijgen dan eindelijk zicht op de nachtrust die hen nu al decennialang onrechtmatig wordt onthouden, zo oordeelde de rechter op 20 maart jongstleden.
Waarom noemt SW De Nooijer onsympathiek in dit artikel? Omdat de beste man keer op keer blijk geeft geen enkele rekening te willen houden met de mensen die rond vliegvelden wonen. Steeds stijgt de nare geur van puur eigenbelang op uit zijn mond. Hoewel het nieuwe overheidsbeleid krimp inluidt, Transavia de grenzen van leefomgeving, natuur en klimaat continu overschrijdt, weigert De Nooijer ook maar één graad af te wijken van zijn achterhaalde koers. En dat rechtvaardigt hij met halve waarheden, loze dreigementen en verdraaiingen. Dat noemen wij onsympathiek.
B. van Marlen
En hoe moet dat dan als de vakantievluchten straks worden overgeheveld naar Lelystad met een wel beloofde nachtsluiting? Gaat men dan wel 2x per etmaal heen en weer vliegen? Of worden de omwonenden daar ook zwaar bedonderd en krijgen ze datzelfde nachtregime van Transavia over zich heen, wat me niet zou verbazen? Ik hoop overigens dat dit onzalige idee nu toch echt wordt verlaten, we hebben al genoeg vliegvelden, eigenlijk gewoon teveel.
Op de Canarische eilanden komt de oorspronkelijke bevolking nu tegen het massatoerisme in het geweer. Het wordt gewoon teveel en moet beperkt worden.
HansB
Bestaat het nachtregime m.b.t. de aanvliegroutes eigenlijk nog wel? Ik heb de indruk dat dat ook gesneuveld is. Vannacht was het voor de zoveelste keer weer raak, veel kabaal dwars over de bebouwde kom. Ik zit nu brak op mijn werk, brak vanwege slaaptekort. Even snel deze ergernis van me afschrijven. Om 03:30 kwam met veel herrie een 747 van Nippon Cargo Airlines over en daarna bleef het niet meer stil. Toen ik nèt weer in slaapgevallen was kwam er een vlucht uit de USA over, een uit Canada, nog weer een uit de USA en zo ging dat maar door. Ik heb zo’n beetje alle Amerikaanse steden voorbij zien komen: Boston, Detroit, New York, Minneapolis. En Toronto (Canada). Net toen het even rustig werd en ik weer in slaap viel ging de wekker. Wat ik vannacht voelde was vooral machteloze woede! Zelfs goede nachtrust is geen vanzelfsprekendheid meer. Ik ga vanavond maar meteen na het eten naar bed, zo lamlendig voel ik me nu. Is dit het nieuwe normaal?
Anton
Ik stel voor extra vette BONUS voor de Nooijer als Transavia vertrekt van Schiphol.
Mike
Die we dan gelijk 100% belasten onder “de vervuiler betaalt”
HansB
Gelukkig zijn er ook nog bemoedigende woorden: Klaas Knot (DNB) zei in TV-programma Buitenhof: “Maak een einde aan bedrijvigheid die onder de werkelijke kostprijs produceert.” Hij doelde daarbij op onder meer bedrijvigheid “die veel belastingvoordeel krijgt op de fossiele brandstof die ze gebruiken”. En: “geef energiegebruik en de uitstoot van stikstof en CO2 een werkelijke prijs”. En: “als je uitstoot zijn werkelijke prijs zou geven, krimpen die delen van de economie vanzelf”.
Ik hoop dat hij daarmee ook de vliegindustrie bedoelde. Maar aan de huidige formerende partijen is dat in ieder geval niet besteed. Ze willen vooral een “realistisch” beleid.
thomas
Als Transavia vertrekt, kan Rotterdam gelijk dicht. heerlijk! RTHA heeft dan weliswaar ‘nachtsluiting’, maar dat houdt alleen in dat er niet regulieer gepland mag worden te vertrekken of te landen tussen 23 en 7. Maar de hele nacht mogen andere vluchten gewoon doorgaan, zoals regeringsvluchte en helicopters. In de praktijk is het zo dat Transmafia een bulk aan slots heeft tussen 22 en 23 , maar 9 van de 10 keer vertraging heeftm en er dus elke dag van die bulderbakken tot ver na 23.00 binnenkomen en vertrekken. Dan uiteraard wel met haast, want het arme pleps moet toch wel zo veel mogelijk worden gefaciliteerd, en dus extra herrie. Bewoners? die bestaan niet. Je zou is bij die die mafia voor de deur moeten gaan staan met dezelfde hoeveelheid DB’s en gebulder.. ben je binnen 10 minuten opgepikt door een witte auto met rood en blauw. Nee ga maar lekker naar het buitenland de noooijer.. of beter.. ga gewoon lekker failliet. Beter voor de economie, het milieu en onze gezondheid!
Heijdenrijk
Schrok er ook van dat dat Transavia onlangs nog miljardeninvesteringen deed voor nieuwe vliegtoestellen! En dat in het huidige klimaat(!). Totaal doof voor elk tegengeluid, blijkbaar?! Ja die worden door de investeerders zwaar onder druk gezet om geld te verdienen, dat kan niet anders.
Mike
Als ze zo gesubsidieerd worden, is dat dus eigenlijk ons geld, right ?
HansB
Laat die Transavia lekker vertrekken! Dat is toch fantastisch nieuws?!
De Nooijer
Meneer De Nooijer gehoord op de radio. Man man wat een jankerd. En dreigen dat de gewone man zonder zijn Transavium niet meer op vakantie kan.
Zou gezond zijn voor deze gewone mannen: geen Friet van Piet meer in Spanje en bakken op de hete stranden maar een gezonde fietstocht. Gewoon. In Nederland.
Om 01.30 komt het laatste herrie transavium over bewoners van de canarische eilanden. “Hè hè, we kunnen gaan slapen”zeggen wij dan tegen elkaar. En dan hopen dat het volgende Transavium niet om 05.00 uur weer van dezelfde baan start want dan is de ‘gegunde’ nachtrust slechts drie en een half uur. Bedankt, De Klooier.
Greven
De nacht vluchten zijn inderdaad niet fijn maar ook overdag is het geen minuut meer stil. Je kunt geen letter schrijven of je hoort weer een hoop gebulder. Krimpen krimpen krimpen. Dat lijkt mij de enige oplossing.
Maaike
Ik vind het ook wel opvallend dat al die luchtvaartmaatschappijen zich gestort lijken te hebben op de strategie “ik wil de goedkoopste zijn”, terwijl er uiteindelijk maar 1 ook daadwerkelijk de goedkoopste is. De rest verliest dan als vanzelf marktaandeel, want de klant die het goedkoopst wil vliegen, gaat voor de nummer 1 van die lijst. En ook al hangen in Nederland de maatschappijen aan het subsidie-infuus, ze zullen nooit de goedkoopste zijn. Je zou dus ook zomaar van strategie kunnen wisselen en je richten op de klant die niet persé het goedkoopst wil vliegen.
rrustema
Het is ook lastig voor vliegmaatschappijen om zich onderling zo te onderscheiden met hun product dat consumenten er meer voor willen betalen. Uiteindelijk komt het toch neer op ‘we brengen je via de lucht snel van a naar b zonder neer te storten’. Dat doen ze allemaal.
Een internationale (nacht)trein heeft een heel ander product in de aanbieding. Daar willen steeds meer consumenten zelfs extra voor betalen. Per definitie kunnen vliegmaatschappijen dat aanbod met hun vliegtuigen niet nadoen.
Tussen grote vliegvelden is er ook nog eens veel concurrentie. Nog minder onderscheiding mogelijk. Exclusieve bestemmingen zijn wel duurder, vooral als er geen alternatieven over land zijn. Iets in Lapland ofzo. Maar dat is niet rendabel te krijgen omdat er weinig passagiers zijn, zoiets wordt dan door de staat bijgepast.
Transavia is ook traag met het nadoen van Ryanair enzo. Geen entertainment aan boord. Hele dure zakjes pinda’s. Voor elke gram bagage het briefposttarief rekenen (zodat passagiers zoveel mogelijk kleren in laagjes over elkaar aantrekken).
Robert Luijkx
Als je de naam Marcel de Nooijer Googled dan krijg pagina’s met foto’s in Transavia setting van deze narcistische man te zien.
Marcel de Nooijer is zelf bijzonder gesteld op Marcel de Nooijer.
Klaagt alleen maar over van alles, iedereen doet het fout, is tegen hem, maar de vertragingen zijn niet de schuld van Transavia….
Over zijn gedupeerde klanten zegt niets, die laat hij gewoon staan op Schiphol, soms 2000 op een dag.
Ik zou maar eens iemand in dienst gaan nemen die met klantvriendelijkheid bezig is en alles bekijkt van uit de ogen van hun klanten!
Maar met oplossingen komen en echt leiderschap tonen, dat is een brug te ver voor deze zetbaas, hij is echt geen ondernemer of sterke leider en die heb je wel nodig,
Om zijn eigen incompetentie nog een te bevestigen roeptoetert deze “topman” dat hij binnenkort drie nieuwe bestemmingen aan het netwerk van Transavia wil toevoegen, maar de lieverd vergeet dat hij de huidige, geplande, vluchten niet eens uitvoeren!
In de Transavia toestellen hangen veel bordjes exit, die zou hij maar eens moeten nemen want de Nederlanders die rekenen op, en betalen voor, een vliegvakantie zitten echt niet op deze clown te wachten.
L
Hoogste tijd voor een ander businessmodel voor Transavia !
Als je reclame maakt op televisie voor een vlucht naar Marokko voor iets meer dan 50€ heb je het niet begrepen.
Hans (J.C.J.) Lenior
Lokkertjes. In de praktijk komt dat veel duurder uit.
Goedkope heenvlucht (afhankelijk van week, dag èn tijdstip) en dure terugvlucht! En natuurlijk dan nog de bijbetalingen voor ruimbagage en een bekertje koffie. Noodgedwongen (!) vlieg ik vaak met Transavia naar Marrakech. Altijd, altijd vertragingen en soms behoorlijk lange. En dat verandert dus niet.
rrustema
Het idee van snel reizen is problematisch. De reclame voor vliegreizen toont beelden van de bestemming, maar niet van de reis zelf. Je knie tegen de stoel voor je. Je elleboog die je niet op de armleuning wil rusten omdat iemands lichaam die ruimte al heeft ingenomen. Turbulentie. Allemaal oninteressante en onaantrekkelijke aspecten. Alleen snel en goedkoop telt.
Bij reclame voor treinreizen zie je veel meer beelden van de reis zelf. Er is zelfs een tv-programma voor. De reis is meer de bestemming.
meine
Transavia heeft nog nooit zijn/haar eigen broek opgehouden, het kleine broertje/zusje heeft altijd geleefd op de portomonnee en de bescherming van KLM/AF. Vertrek naar het buitenland is een kans voor Schiphol, niet voor Transavia, dat kan niet bestaan zonder bescherming van de Nederlandse consument. Transavia zou zich daar meer bewust van moeten zijn, hoe houd ik de interne markt te vriend zonder financiele steun van KLM/AF maar ja daar is visie voor nodig geen angsthazerij.
Calimero leeft!
Een kat in het nauw maakt rare sprongen, zo komt het een beetje over. Wanhoopspogingen en calimerogedrag van de heer De Nooijer.
Altijd jammer dat zo’n man dan een groot podium krijgt zonder enige kritische vragen.
Andere maatschappijen zoals Easyjet, Ryanair, Vueling en Corendon kunnen toch ook vakantiegangers op christelijker tijdstippen naar de zon vervoeren zonder 3x per etmaal op en neer te hoeven? En ook die vluchten kunnen Henk en Ingrid doorgaans ook betalen.
Waarom kan jullie vakantieclubje dat dan niet, Marjan en Marcel? Heeft dat toevallig te maken met een verkeerd verdienmodel? Dan zouden jullie je als CEO’s toch eens achter de oren moeten krabben, in plaats van dit soort zielig gedrag vertonen!
PARKEREN
Door de nachtvluchten is reizen juist veel duurder! Openbaar vervoer lukt niet als je midden in de nacht aan komt of vertrekt.
Dus duur parkeren 🅿️ op Schiphol of een taxi nemen, ook niet echt ideaal voor budget reizigers!
Sven
Of je hebt het geluk dat je in de omgeving van Haarlem woont waar nacht bussen van en naar Schiphol gaan
rrustema
En je kan ook niet aan vrienden of familie vragen je een lift naar het vliegveld te geven.
rrustema
Gisteren was ik bij een Tegenlicht Meetup over treinen in Europa. Ik hoorde daar iemand van Arriva zeggen dat ze graag treinen naar Parijs willen rijden. Verbazend: Frankrijk en België doen niet moeilijk! Hij kan regelmatig videobellen met de railsbeheerders daar om de details te bespreken, heel constructief. Ze doen goedgemutst hun werk.
ProRail daarentegen doet wèl moeilijk. Hij moet vijf jaar tevoren zijn plannen inleveren en afwachten of hij misschien-misschien ruimte krijgt. Dat laten ze dan een jaar tevoren weten als de planning bekend is. Nergens een ingangetje, geen medewerking.
Nederland heeft overcapaciteit op die dure HSL-lijn. De Eurostar is regelmatig uitverkocht en duur. Vliegen is vaak goedkoper.
Ook heeft Eurostar als vriendschappelijke geste aan de NS/het ministerie beloofd om geen passagiers mee te nemen binnen Nederland. Dus rijden er lege stoelen tussen Amsterdam en Rotterdam terwijl de NS intercity vol zit met forensen of uitvalt.
Dat Eurostar een cashcow is voor alle betrokkenen is bekend. Maar extra treinen laten rijden is minder aantrekkelijk dan de prijzen verhogen.
Het lijkt wel alsof het ministerie hier achter zit. NS moet beschermd worden. Of KLM/Transavia?
Toevallig sprak ik een Française vanmorgen die zei dat ze graag met de trein naar Parijs gaat voor haar werk. Maar de Eurostar is uitverkocht als ze kaartjes zoekt, de bus of auto duurt veel te lang (en is vermoeiend) maar het vliegtuig naar Parijs is goedkoper dan de trein.
Zelf deed ik sinds 1990 regelmatig het traject Amsterdam-Parijs. De Etoile du Nord met porceleinen servies was fijn. Maar ik verheugde me op de HSL, sneller! In het begin waren er goedkope kaartjes. Het is er uiteindelijk alleen maar duurder op geworden. Zelfs een langzame trein is er niet meer.
Wat is dit? Kom op nou! Doe wat, minister!
Teken mijn petitie https://meertreinen.petities.nl hierover.
Manon
Dank voor je link, ik heb hem ondertekend.
Michiel van Parreeren
(offtopic)
De petitie website toont enkele knoppen om te delen op social media, die van X is nog een vogeltje maar lijkt ook niet te werken. Dat zou iemand moeten aanpassen. 😉
Ed
Vertrek van Transavia naar het buitenland is geen dreigement, maar een geweldige kans!
rrustema
Maar vast met vertraging. Hopelijk niet gecanceld!
Hans (J.C.J.) Lenior
Gaat nooit gebeuren.
Maaike
Weet je waarom omwonenden uiteindelijk de strijd zullen winnen? Puntje bij paaltje is luchtvaart voor iemand als De Nooijer of Rintel niet meer dan salaris en een baan. Kunnen ze ergens anders ook vinden. Terwijl omwonenden werkelijk iets te verliezen hebben, namelijk hun gezondheid.
Eye opener voor bedrijfsvoering
De rechter was kortgeleden overduidelijk. Er is structureel al decennia te weinig rekening gehouden met de belangen van omwonenden. En ook nu weer, geen enkele verandering in het denken van de baas (vinden zij) en vernietiger van de nacht, Transavia.
Ik zei al eerder, slapen is geen hobby. Slapen is noodzakelijk. Er is geen enkel argument tegenover te verzinnen die nachtvluchten tussen 22:00-08:00 uur valide maakt. Hoezeer Transavia dat met hun huilie huilie gedrag ook probeert.
Verder zit (en zal nog decennia) onze economie te springen om personeel. Een aderlating zal het krimpen of verdwijnen van Transavia dus niet zijn. Want wat gebeurt er met bedrijven die minder werk hebben? Ja, die krimpen in personeelsbestand. Laat ik een eye opener, die nog erg voor de hand, ligt ook opschrijven: dat kan bij de luchtvaart ook. O echt? Ja, luchtvaart, krimp in personeelsbestand is heel normaal en kan echt. Ook bij jullie.
Cor van Wageningen
Dat Transavia dan in de nacht moet uitwijken naar het buitenland is ook een halve waarheid.
In Duitsland bijvoorbeeld heeft de overheid nachtvluchten verboden.
Door Schiphol ‘s-nachts open te houden wordt Schiphol nog meer het afvalputje van Europa.
Dus een goed verdienmodel voor KLM en Transavia.
En de hel op aarde voor bewoners onder de aanvliegroutes.