Vandaag bezoekt een delegatie van bewoners- en milieuorganisaties de Europese Commissie om krimp van Schiphol te bepleiten. Ook voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch is van de partij.
De organisaties werden uitgenodigd in Brussel nadat zij op initiatief van Natuur & Milieu een brief stuurden aan de Commissie met als onderwerp ‘Wij willen onze slaap terug’.
De gesprekken vinden plaats op een belangrijk moment: binnenkort geeft de EC advies op de plannen van minister Mark Harbers om het aantal vluchten op Schiphol tijdelijk te verminderen.
De delegatie spreekt op twee directoraten van de EC: Move (transport) en Climate. Belangrijk gespreksonderwerp is het jarenlang gedogen van de geluidsoverlast door het vliegverkeer. Bewoners pleiten voor handhaving zodat Schiphol zich weer aan de wet gaat houden.
Gezondheidsschade
Met name de nachtelijke overlast zorgt voor slaapverstoring en daarmee voor ernstige gezondheidsschade. Kinderen lopen door het slaapgebrek leerachterstanden op en veel mensen kampen met aandoeningen aan de luchtwegen en met hart- en vaatziekten.
“Krimp is een eerste stap, maar er is meer nodig. De Europese Commissie moet lidstaten als Nederland ondersteunen om de luchtvaart binnen overeengekomen en verantwoorde grenzen te brengen, óók als dat vermindering van het aantal vluchten vereist”, aldus de bezoekers.
“De huidige situatie is het resultaat van een overheid die de luchtvaart tegen beter weten in laat groeien en groeien. De economische belangen van een paar bedrijven kregen keer op keer voorrang boven de gezondheid en een fijn huis voor honderdduizenden omwonenden. Dat kan zo niet langer. En dat laten we de Europese Commissie vandaag weten”, aldus directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu.
Op de radio
Voor vertrek vanmorgen vroeg SW-voorzitter Blokhuizen zich op NPO Radio 1 af van wie de lucht eigenlijk is. De vliegindustrie vervuilt die lucht en vult deze met herrie, ten koste van de gezondheid van omwonenden. Blokhuizen is van plan om de problematiek vandaag helder uiteen te zetten voor de topambtenaren en politici in Brussel.
“Nu Harbers eindelijk tot minder vluchten heeft besloten, is er een zware lobby op gang gekomen vanuit de vliegindustrie om de krimp te blokkeren. Wij gaan de Commissie duidelijk maken dat zij juist goed moeten kijken naar de belangen van de bewoners en minder aandacht moeten schenken aan het financiële gewin van de vliegindustrie. Bedrijven stemmen niet, wij omwonenden zijn de kiezers voor wie de politiek moet opkomen”, aldus Blokhuizen.
In de komende periode besluit de Europese Commissie of de Nederlandse regering de juiste procedures heeft gevolgd om Schiphol te mogen krimpen. In eerste instantie werden daar vraagtekens bij gezet, mede vanwege druk uit de vliegindustrie. Ook de Verenigde Staten mengden zich in de discussie en dreigden een aantal Amerikaanse bestemmingen van KLM te annuleren.
Beluister hier het interview van Alfred Blokhuizen met het NOS Journaal
rrustema
Relevante petitie is misschien deze https://begrensdienstverlening.petities.nl “Sta het begrenzen van dienstverlening toe met EU-regels”
SK
Dank aan allen die zich met hart en ziel blijven inzetten voor een leefbaar en gezonde woonomgeving. Voor nu en in de toekomst. Dank namens honderduizenden bewoners, (beschermde) natuurgebieden (Natura 2000) tot op vele tientallen kilometers rondom Schiphol die dagelijks gekweld worden door de overlast van teveel luchtvaart.
Jonathan de B
Het was vroeg op de radio vanmorgen, maar Schiphol had mij een klein half uurtje eerder toch al gewekt.
Ik wil wonen zonder herrie en zonder stank. Daarom ben ik donateur van Schipholwatch en Milieudefensie en Greenpeace. Misschien ook maar Natuur en Milieu gaan ondersteunen.
Jan Barteld
Fantastisch werk, Schipholwatch. Ik ben dankbaar voor je grondigheid. Doorzetten, doorzetten en niet opgeven.De democratie moet hersteld worden. Niet de bedrijven maar de natuur en de burgers als deel daarvan behoren voorop te staan. Bedrijven hebben volgens de wet het recht niet om natuur en medemensen te terroriseren.
Dick
Heel fijn dat mensen er zoveel tijd insteken voor welzijn en omgeving, het blijft verbazingwekkend dat dit allemaal maar kan en mag , momenteel is er non stop startend verkeer vanaf de Aalsmeerbaan, er is geen seconde meer rust , het stressniveau is skyhigh om maar even in de juiste termen te blijven .
Geen enkele rekening is er gehouden met de inwonenden en wat voor impact dit heeft op het functioneren en welzijn van mensen.
Verdrag van de Rechten voor de Mens gaat boven elke Balanced procedure
Dank aan de hele delegatie!
Het zou fijn zijn als de leden van de EC zich afvragen of de Nederlandse regering in het verleden de juiste procedures heeft gevolgd om de luchthaven te mogen laten groeien. Ze kunnen naar mijn mening niet anders dan tot de conclusie komen dat dat niet het geval is met de onderbouwing van deze delegatie. Eindelijk eens niet de luchtvaartlobby aan het woord.
Op Europees niveau geldt het Verdrag van de Rechten voor de Mens. Het recht op een gezonde leefomgeving, het recht op voldoende slaap. En dit verdrag gaat boven elke Balanced procedure.
B. van Marlen
Een heel goede actie en hard nodig ook, al is het maar om ieder klimaatbeleid nog enigszins te kunnen blijven verdedigen. Groei van de luchtvaart gaat hier dwars tegen in.
Ik vrees dat de EU zich gaat verschuilen achter de grote financiële belangen van de luchtvaartmaatschappijen, de reisorganisaties en de vliegtuigfabrikanten (Airbus), die zo duidelijk is vastgelegd in de ‘Balanced Approach’.
Mario
Schiphol moet krimpen.
En we moeten ook opletten dat ze dan niet stiekum de vluchten verplaatsen naar Rotterdam Airport.
34 cent winst per passagier
Ik heb hem gehoord, vanochtend even voor 07.00 uur op npo 1, Alfred Blokhuizen zei ook nog dat het bizar is dat er per passagier 34 cent is verdiend. Dat is toch geen winstmodel?
Schipholwatch werd luid en duidelijk genoemd.
Mijn dag kan niet meer stuk, go go Alfred!
rrustema
De Europese Unie kan deze rare markt met extreem smalle marges reguleren door het concept ‘schaarste’ te introduceren. Dan gaan prijzen en winstgevendheid omhoog. Zolang er geen grenzen aan de groei zitten blijven de marges flinterdun.
Lastig is wel dat bij multinationals de winsten dan naar elders gaan en geïnvesteerd worden om buiten de gereguleerde EU roofbouw te plegen op het milieu.
Wilfried
Dat deze misstanden nog altijd kunnen en mogen t.b.v. het zogenaamde ‘Grote geld’ is te idioot voor woorden. De hoogste tijd voor nieuwe, veel scherpere regels zowel binnen de EU als mondiaal. Desnoods afgedwongen door rechtszaken waarvan er waarschijnlijk velen gaan volgen. In iedere geval moet de gefaciliteerde groei aan banden worden gelegd.