Na weken van noeste arbeid door een team van advocaten en adviseurs is gisteravond het beroep van MOB, Milieudefensie en Greenpeace tegen de natuurvergunning van Schiphol aangebracht bij de rechtbank in Gelderland.
Dit meldt MOB in een persbericht waarin de organisatie de eis tot vernietiging van de natuurvergunning toelicht. De vergunning had niet mogen worden verleend omdat er grove inhoudelijke en procedurele fouten zijn gemaakt door demissionair minister Christianne van der Wal (VVD).
Zoals al langer bekend heeft Schiphol zich rijk gerekend door uit te gaan van een veel te gunstige beginsituatie. Als peiljaar hanteerde het 2008, maar MOB c.s. tonen in het bijna 100 pagina’s tellende beroepsschrift aan dat uitgegaan moet worden van de situatie in 1994, toen Schiphol veel kleiner was.
Door creatieve berekeningen kon het vliegveld de minister overtuigen dat er zonder al teveel compenserende maatregelen een vergunning mogelijk was voor 500.000 vluchten per jaar. Van der Wal is daarmee akkoord gegaan, reden om de vergunning te laten toetsen door de onafhankelijke rechtbank.
Harbers deels eens met MOB
Saillant detail is dat minister Mark Harbers van Infrastructuur de visie van MOB ondersteunt. In de rechtszaak die KLM aanspande tegen de krimp van Schiphol voerde hij aan dat de legale capaciteit niet groter is dan 410.000 vliegbewegingen.
Volgens het beroep heeft minister Van der Wal verzuimd voldoende onderzoek te doen naar de beweringen van Schiphol in de aanvraag voor de vergunning. Zo liet zij na te beoordelen welke natuurschade de stikstofuitstoot aanricht boven de 900 meter vlieghoogte.
Ook heeft de minister procedurele fouten gemaakt in het proces dat leidde tot de natuurvergunning. Zo heeft de passende beoordeling nooit ter inzage gelegen, terwijl dat volgens de wet- en regelgeving wel moet. Omwonenden en milieuorganisaties is zo de kans ontnomen een zienswijze in te dienen tegen de vergunning.
Omdat Schiphol is uitgegaan van een veel te gunstige beginsituatie zijn de negen opgekochte boerderijen lang niet genoeg om de stikstofuitstoot van 500.000 vluchten te compenseren. De minister heeft bovendien verzuimd na te gaan of deze stikstofruimte wel kan worden ingezet om het vliegverkeer te faciliteren, terwijl de opgekochte stikstofruimte hoog nodig is voor natuurherstel.
Krimp de uitweg uit impasse
MOB, Greenpeace en Milieudefensie reiken Schiphol de helpende hand aan om uit de impasse te raken: door overstappers te weren – bijvoorbeeld via een flinke tickettaks – en nachtvluchten te verbieden kan Schiphol zijn taak om Nederland te verbinden met de rest van de wereld blijven voortzetten. Zonder overstappers en nachtvluchten is een half Schiphol groot genoeg voor de thuismarkt.
“Een beperking tot maximaal 300.000 vluchten zonder nachtvluchten maakt bovendien woningbouw weer mogelijk. En verlicht de overlast waarmee de twee miljoen omwonenden nu dagelijks worden geconfronteerd.”
SchipholWatch steunt de juridische procedure samen met de Vereniging Vlieghinder Nieuwkoop. De vijf samenwerkende organisaties achten het onbestaanbaar dat middenin de klimaatcrisis tal van juridische trucs uit de kast worden getrokken om Schiphol geen strobreed in de weg te hoeven leggen.
Geert
Goed werk mensen! Eerst dit maar eens en we houden de moed erin.
John Poole
I was a lawyer for 40 years in the United States, even admitted to the U.S. Supreme Court. I have resigned because I no longer have confidence and the belief of fairness in our judicial system and many of it judges.
Witness the improprieties at the U.S. Supreme Court (Clarence Thomas) and you’ll see that money and politics talk. I suspect judicial systems in other countries are likewise subject to wealth and politics, so I post this comment with the caveat that you may have a solid case in theory, but in practice there may have already been a decision made in a back room that you will never know about or prove and the appearance of justice, even if not in your favor, will be rendered. Don’t stop fighting, but politics is probably your better avenue and that resorting to the court system should be a last alternative knowing that it, too, is subject to influence (and is most adept at trying not to appear as if it were). Your monies and efforts are better spent on getting people involved and on board supporting you. Legal recourse has a significant drain and may prove to be futile is politics in the judicial system are a substantial force.
Haes
Ik vrees dat @john poole gelijk heeft. De rechtsspraak is niet zo onafhankelijk als ze ons wil doen geloven. Zeer ernstig probleem natuurlijk, maar momenteel hebben we niet beter.
Sjors
Wat hoop ik toch dat we nog in een rechtsstaat blijken te wonen!
Sjors
En wat ben ik blij met de mensen die daarvoor vechten!
Bastiaan
Ik heb die hoop opgegeven in eerlijk rechtgang in Nederland en ben fel tegen de overheden geworden (Ministeries, omgevingsdiensten, gemeentes, marechaussee) door de overlast van Schiphol, er zijn geen overheden die mensen tegen het terreur van luchtvaart willen beschermen.
Ik hoop wel heel erg dat deze rechtzaak een omkeer gaat betekenen. Anders is het voor mij oorlog.
Pepijn
Die oorlog is allang aan de gang tegen iedereen die de luchtvaart ook maar iets in de weg legt. Er wordt al jaren op strategische manier misbruik gemaakt van de goedgevigheid, en het vertrouwen in de rechtsstaat. Geloven dat in goed overleg iets bereikt kan worden is naïef. Iedereen die rust, schone lucht en de toekomt van onze kinderen een warm hart toedraagt moet wakker worden en proportioneel in actie komen. Anders gaat er nooit iets veranderen,
Pepijn
Goedgevigheid = goedgelovigheid
G
TROTS OP MENSEN DIE DIT MOGELIJK MAKEN! HEEL ERG BEDANKT.