Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Dubbele actie Extinction Rebellion tegen KLM

demonstratie Schiphol

De actie van vanmiddag in de vertrekhal op Schiphol (foto: Extinction Rebellion)

4.6
(131)

Vandaag voerde Extinction Rebellion maar liefst twee keer actie tegen KLM: in Utrecht bij de Urban Trail en op Schiphol bij de incheckbalies.

Deel op XDeel op Linkedin

De actievoerders vinden het onbestaanbaar dat grote sportevenementen als de Urban Trail Series in zee gaan met sponsoren die actief meewerken aan de opwarming van de aarde. Om diezelfde reden protesteerde XR ook al eerder bij andere edities van de Urban Trail, onder meer in Groningen en Den Bosch.

Volgens een zegsman geeft het geen pas dat een evenement gericht op de gezondheid van de deelnemers wordt misbruikt als reclame voor een bedrijf dat die gezondheid juist in gevaar brengt.

De actie in Utrecht (foto: Extinction Rebellion)

Op Schiphol werd rond het middaguur gedemonstreerd in de vertrekhal, vlakbij de incheckbalies van KLM. “Geen hub voor KLM club”, viel te lezen op de spandoeken, en “Klote Liegende Minkukel”.

Demonstreren tegen rechtszaak
De demonstratie op het vliegveld richt zich vooral tegen de rechtszaak die KLM heeft gewonnen tegen krimp van Schiphol. Door het vasthouden aan het huidige aantal vluchten wordt de klimaatcrisis versneld en wordt omwonenden een loer gedraaid. Zij blijven nu nog langer zitten in de herrie en vervuiling van het overmatige vliegverkeer.

Volgens eigen cijfers van KLM is zo’n zeventig procent van alle passagiers een overstapper. Deze mensen hebben in principe niets te zoeken op Schiphol, maar gebruiken het vliegveld als plek om door te reizen met een volgende vlucht. KLM lokt dit vlieggedrag uit door overstaptickets fors goedkoper aan te bieden dan tickets voor rechtstreekse vluchten.

Ooit werd dit bedrijfsmodel verzonnen om vluchten naar courante bestemmingen mogelijk te maken. Omdat de Nederlandse thuismarkt niet groot genoeg was om die vluchten vol te krijgen, haalde KLM op beperkte schaal overstappers uit het buitenland.

Spandoeken in de vertrekhal (foto: Extinction Rebellion)

Maar inmiddels is deze strategie volledig uit de hand gelopen en zijn overstappers de belangrijkste groep passagiers voor KLM geworden. De hub is geen middel meer om het doel te bereiken, instandhouding en groei van de hub is het doel geworden. Dit blijkt klip en klaar uit de cijfers: op veel vluchten naar oorden waarvan de gemiddelde Nederlander nog nooit heeft gehoord is meer dan 90 procent van de passagiers overstapper.

Elders overstappen
Deze overstappers voegen nagenoeg niets toe aan de Nederlandse economie. Ze betalen minder voor hun ticket dan Nederlanders die vanaf Schiphol rechtstreeks vliegen, ze doen een plas en drinken een kop koffie op Schiphol en vliegen verder naar hun eindbestemming. Wat achterblijft is de herrie en vervuilig, veroorzaakt door de extra tussenstop.

KLM ‘verkoopt’ dit bedrijfsmodel aan de samenleving door te stellen dat zonder de overstappers veel bestemmingen onmogelijk zouden zijn. Omwonenden vragen zich af wat Nederland heeft aan bestemmigen waar minder dan 10 procent van de passagiers uit ons land komt. Het is veel effectiever om deze kleine groep reizigers elders te laten overstappen – bij voorbeeld op een luchthaven die niet ligt opgesloten tussen de woonwijken.

De transferpassagiers zorgen bovendien voor veel nachtelijk vlieglawaai. Immers landen veel intercontintentale en feeder-vluchten van KLM vroeg in de ochtend, zodat de passagiers op tijd binnen zijn voor hun vlucht naar de eindbestemming.

Schiphol investeerde honderden miljoenen euro’s belastinggeld om dit hubmodel voor KLM mogelijk te maken. Het peperdure bagagesysteem in de kelders van het vliegveld is volledig ingericht om de koffers van de transferpassagiers zo snel mogelijk van het ene naar het andere vliegtuig te transporteren.

Overstappers gaan vóór
Afgelopen zomer bleek dat Nederlanders in lange rijen voor hun vlucht moesten wachten, terwijl de overstappers nergens last van hadden. Terwijl gezinnen met jengelende kinderen urenlang in de rij stonden, werden vakantievluchten geschrapt in het voordeel van transfervluchten.

Extinction Rebellion protesteerde vandaag tegen de misstanden. Het is de rebellen een doorn in het oog dat de vliegindustrie in maart ruim twintig advocaten optrommelde om de herrie en vervuiling door het vliegverkeer ongestoord te laten voortduren, ten koste van omwonenden, de natuur en het klimaat.

Briefje van de gemeente Haarlemmermeer aan de demonstranten

De demonstratie op Schiphol werd rond 2 uur vanmiddag beëindigd door de Marechaussee. Er werden drie actievoerders gearresteerd. Op het moment van schrijven is nog niet bekend hoe het hen vergaat en of zij nog steeds worden vastgehouden.

SchipholWatch dankt de demonstraten van Extinction Rebellion, mede namens vele omwonenden, voor hun inzet en actiebereidheid. Op naar de volgende actie!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 131

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hans

    ik snap de haat en afgunst tegen klm en schiphol niet. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening, maar het lijkt wel alsof er voor het gemak even wordt vergeten dat tienduizenden normale mensen en gezinnen hun brood verdienen bij schiphol of klm..

    2
    • Josje

      Van afgunst is geen sprake. Van haat wel, bij sommigen. Dat komt door het jarenlang Schiphollen, dwz het totaal gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van Schiphol en KLM voor onderwonenden en milieu, het niet nakomen van afspraken en het op slinkse manieren de werkelijkheid manipuleren (bijv. de manier waarop met klachten wordt omgegaan). Vanuit de klimaatbeweging en bij steeds meer burgers is het geduld op met de als arrogant en eigengereid ervaren luchtvaartsector die het eigen voortbestaan wil veiligstellen door zogenaamde duurzaamheidsmaatregelen die totaal ontoereikend zijn en vooral bedoeld om verder te kunnen groeien. Dat er mensen hun brood verdienen in deze sector is duidelijk, maar de schade die wordt aangericht door het huidige luchtverkeer is onacceptabel groot voor klimaat, leefomgeving en gezondheid van onderwonenden. Dus er zal iets moeten veranderen. Het zou ook voor het luchtvaartpersoneel veel beter zijn als de sector dat eindelijk begon in te zien. Maar je kunt als werknemer zelf natuurlijk ook uit je bubbel komen en kijken wat er in de maatschappij aan de hand is.
      Als er banen sneuvelen in de sector is dat niet het einde van de wereld. In de huidige arbeidsmarkt is zeer veel vraag naar personeel, ook voor mensen die van uitdagingen houden, zoals innovaties in de technische sector.

      19
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Vergeet u voor het gemak niet dat honderdduizenden omwonenden in de herrie en ziekmakende vervuiling zitten vanwege deze broodwinning? Prima dat mensen de kost verdienen, maar waarom moet dat over de rug van talloze anderen?

      15
  2. gerrit

    Hub, weg ermee!

    19
  3. Pendelen, pendelen, pendelen

    Iedere dag zien we hier de klm pendeltjes overvliegen uit onbeduidende dorpjes/stadjes in Scandinavië, zoals Billund, Bergen, Aalborg, Gothenburg, etc. tot wel 6x per dag.
    Terwijl de landen zelf ook vele malen op SchipHel vliegen met hun eigen clubs.
    Wie kan eens onderzoeken hoeveel overstappertjes er nu helemaal gebruik maken van deze verlieslatende business ‘strategie’? Vliegen er echt 1000 mensjes per dag heen en weer naar iedere plaats? Ik kan het me niet voorstellen dat hier ook maar een cent op verdiend wordt. En zo gaat het ook naar Duitsland (Frankfurt, Hamburg etc), naar Engeland (zowat iedere kustplaats en 60x naar Londen) naar Polen (Gdansk), naar Italië langs de hele kust, etc. Wat is de werkelijke bezetting van de stoelen in de pendeltjes?

    26
  4. Fons

    Doneren mensen.Doneren mensen!
    Gang naar de rechter mogelijk maken.
    En doe eens mee .
    Extinction Rebellion Nederland
    Goed doel
    Wij zijn gewone mensen, uit alle hoeken van het land en van alle leeftijden die zich ernstig zorgen maken over de klimaat- en ecologische crisis.
    linktr.ee/ExtinctionRebellionNederland

    22
  5. Klaas-Jan

    Weer een goed verhaal!

    Zoveel mogelijk negatief afschilderen, Schiphol en KLM.

    Heeft SchipholWatch misschien ook cijfers over de inkomsten die Nederland misloopt vanwege geen accijnzen op kerosine?

    19
  6. Haiku

    Geboren vandaag
    Baby blij en gelukkig
    En de wereld stuk

    Bedankt Extinction Rebellion….
    en blijf rebelleren want de wereld zoals die nu is opgebouwd/ opgezet is beland aan het einde van z’n levensduur. Het moet anders.

    27
  7. Marcel HvH

    Uitstekende actie van XR en een uitstekende analyse van Schiphol Watch!

    25
  8. Hub, hub, hub, weg met die overstap club.

    Kick Out Zwarte Piet is het uiteindelijk ook gelukt, dus hoogste tijd voor: Kick Out KLM.

    36
    • Jonathan de B

      KOK= Kick Out KLM
      KOS= Kick Out Schiphol

      Uit het nieuws van afgelopen week:
      Schiphol 1300x meer giftige uitstoot dan toegestaan
      Opwarming zeewater sterker dan berekend heeft nadelig effect op klimaat en weer in Europa.

      Dus STOP met vliegen en pretvakantiereisjes. Ga fietsen naar de Veluwe of Waddeneilanden.

      5

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate