Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Groot lijsttrekkersdebat over vliegherrie in Oegstgeest

Dorpscentrum Oegstgeest

Woensdag 15 februari vanaf 20 uur start het lijsttrekkersdebat luchtvaart in Dorpscentrum Oegstgeest (foto: Dorpscentrum Oegstgeest)

4.8
(50)

In aanloop naar de provinciale verkiezingen organiseert belangenorganisatie OZV op woensdag 15 februari een groot debat waarin kandidaat-Statenleden van ten minste twaalf partijen hun visie geven op de aanpak van de overlast en vervuiling door het vliegverkeer.

Deel op XDeel op Linkedin

Voorafgaand aan het debat geeft Hans Buurma van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart een korte presentatie over de krimp van Schiphol om te komen tot een voor ons land relevante omvang. Buurma toont met goed onderbouwde argumenten aan dat Schiphol kan krimpen zonder al te grote negatieve gevolgen voor de Nederlandse economie.

Het debat wordt gehouden op 15 februari vanaf 20 tot 22 uur in het Dorpscentrum Oegstgeest aan de Lijtweg 9. Gratis aanmelden voor de avond kan via [email protected].

“In het noordwestelijke deel van de provincie Zuid-Holland wordt door veel burgers ernstige geluidshinder ondervonden van laag overkomend vliegverkeer van en naar Schiphol. Dit is het gevolg van het gebruik van de Kaagbaan. Bij een ongunstige windrichting komt er elke twee minuten een vliegtuig laag overvliegen”, aldus Jan Edens, voorzitter van de OZV.

De Kaagbaan wordt daarbij niet alleen overdag gebruikt, maar ook ‘s nachts. “In de regio Leiden is vooral overlast van landend verkeer, meer oostelijk bij Kaag en Braassem gaat het om zowel stijgende als dalende vliegtuigen, terwijl in de Bollenstreek vooral overlast is van startend verkeer.”

Snode plannen
“Schiphol en het Rijk hebben plannen om deze regio’s structureel nog meer te belasten met vliegverkeer. Daarom is het belangrijk dat de provincie Zuid-Holland zich de komende jaren nadrukkelijk inzet om de nadelige effecten van het vliegverkeer terug te dringen. De provincie is verantwoordelijk voor een leefbare, veilige en gezonde woon- en leefomgeving. Daarom moet de provincie de druk op Den Haag opvoeren.”

OZV wil onder meer een ban op nachtvluchten en op het langdurig laagvliegen boven woonkernen. Bovendien pleit de club voor een eerlijke verdeling van de overlast, zodat niet alle overlast geconcentreerd wordt in één gebied.

Kunnen we rekenen op de provincie?
De kandidaat-Statenleden zijn uitgenodigd om hun standpunten in het dossier Schiphol duidelijk te maken en met elkaar de discussie aan te gaan hoe de leefbaarheid in Zuid-Holland kan worden hersteld.

“In dit debat hopen we duidelijk te krijgen of we op de provincie kunnen rekenen in onze strijd tegen de overlast.”

Vereniging OZV is de bedenker van de website Over mijn dak, waarmee omwonenden automatisch meldingen van vliegtuigoverlast kunnen indienen bij het Bewoners Aanspreekpunt BAS van Schiphol.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 50

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Kijk naar de toekomst

    NIET ALLEEN LUCHTHAVENS MAAR OOK BESTUURSCULTUUR SANEREN!

    Aan de politiek zal duidelijk gemaakt moeten worden dat naast een reset en sanering van de luchtvaart juist ook een sanering van de gegroeide bestuurscultuur hard nodig is.

    Alle opgedrongen “samenwerking” van Metropoolregio’s via BRS naar zelfs een “NOVEX REGIO SCHIPHOL” ter grootte van vier Provincies (!) valt terug te voeren op een door de sector al vanaf de jaren ’90 uitgevoerde strategische “Operatie Deltametropool”. Dit gaat veel verder dan lobby, want de subtiel via “netwerkdwang”uitgeoefende macht binnen ons openbaar bestuur richt grote schade aan. Zo komt van hoognodige handhaving weinig of niets meer terecht.

    Anno 2023 laat nu de Provincie ZH zelfs door een bijbehorende “Vereniging Deltametropool” het beleid voor de komende 50 jaar opstellen. Vanwege alle crises rond de ruimtelijke ordening is daarbij teruggeschakeld naar een door de Schiphol Groep c.s. in de toekomstvisie omschreven “Holland Metropool”. Alles gebaseerd op een eenzijdig model van maximale urbanisatie en exploitatie ten koste van onze woon- en leefomgeving, gezondheid, veiligheid en resterend landshap en natuur.

    Aan deze bestuurlijke bemoeienis door de sector zou- parallel aan een reset/sanering/krimp van de luchtvaart – op korte termijn een einde moeten komen. En daar zou het in bovenstaande bijeenkomst en het verdere debat rond het Schipholdossier tevens over moeten gaan.

    12
  2. Jonathan de B

    Dit heeft helemaal geen zin. Zuid Hollandse statenleden hebben hoegenaamd geen enkele zeggenschap over Schiphol. Dat ligt in Noord-Holland . Dit moet in Noord-Holland georganiseerd worden.
    Partijen moeten zich niet uit elkaar laten spelen. Verminderde overlast op de ene plek geeft meer overlast elders. Als Zuid Hollandse politici minder Kaagbaan vluchten zouden kunnen realiseren (dat kunnen ze niet), dan krijgt Noord Holland meer overlast en vice versa.
    De politici die uitgenodigd moeten worden zijn eerste Kamerleden en tweede Kamerleden. En dan niet alleen van linkse partijen.

    14
  3. Paul Sprangers

    Zeer goed initiatief! Laat dit ook in Noord-Hollandse gemeenten georganiseerd worden. Maar houd in acht hoe de betreffende politieke partijen zich de voorbije vier jaar hebben opgesteld. Dit zegt veel meer over hen dan hun wellicht vage en beloftevolle praatjes die op zo’n avond gehouden worden.

    16
  4. Ed

    zie https://www.eerlijkovervliegen.nl/kieswijzer-luchtvaart/
    We zijn 4 jaar verder en de rituele dans wordt opnieuw gemaakt. Heeft het iets opgeleverd, anders dan vage beloftes en mooie woorden? Behalve in de Corona periode constateer ik dat de overlast alleen maar is toegenomen vanwege een verdere concentratie van verkeer op de Kaagbaan (Next Gen). Dat is gewoon beleid. De klachten bij BAS nemen toe, de klachten op vliegherrie nemen toe, alle indicatoren staan op rood. Wat kunnen wij deze provinciale politici nog meegeven wat ze niet al lang weten? Want ze weten het!

    24

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate