Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

Luchtvaart in Europa 2022: 3,2 miljoen mensen in de herrie

contrails

foto: Andrea Ursini Casalena via flickr

4.7
(83)

In Europa zitten dagelijks maar liefst 3,2 miljoen mensen dagelijks in de vliegherrie van ten minste 55 decibel gemiddeld over het hele jaar. Dat is een groei van 30 procent ten opzichte van 2005. De uitstoot van CO2 en NOx groeit nog ieder jaar.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit het European Aviation Environmental Report 2022 van de Europese luchtvaartagentschap EASA.

Het aantal gehinderden is nog veel groter als zou worden gerekend met de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Die stelt dat alles boven de 45 decibel gemiddeld per jaar gezondheidsrisico’s oplevert. ‘s Nachts mag dat zelfs niet meer zijn dan 40 decibel om de gevolgen van slaapverstoring te minimaliseren.

Er zijn tien vliegvelden in Europa die verantwoordelijk zijn voor de helft van het totaal aantal gehinderden, waaronder Schiphol.

Intercontinentaal verkeer
De uitstoot van broeikasgas CO2 steeg in 2019 naar 147 miljoen ton. Dat is 34 procent meer dan in referentiejaar 2005. Lange-afstandsvluchten zoals de intercontinentale vluchten van KLM vormen slechts 6 procent van het totaal aantal vluchten, maar veroorzaken ruwweg de helft van alle CO2– en NOx-emissies.

In coronajaar 2020 daalde het aantal ernstig gehinderden tijdelijk met 65 procent, terwijl de uitstoot met de helft afnam.

De EASA denkt dat de vliegindustrie in 2050 de totale CO2-emissies kan terugbrengen tot 69 procent: 19 procent via betere technologie, 8 procent via kortere verkeersroutes, 37 procent via de inzet van alternatieve brandstoffen en 5 procent via het vliegen op elektriciteit of waterstof.

Uitstoot vliegindustrie groeit steeds sneller
De onderzoekers signaleren een aantal verontrustende ontwikkelingen, zoals het feit dat de uitstoot van CO2 door de vliegindustrie voor de covid-crisis ieder jaar sneller toenam. “Bijna de helft van alle CO2-emissies door vliegtuigen tussen 1940 en 2019 vond plaats vanaf het jaar 2000″, aldus het rapport.

Behalve via de uitstoot van kooldioxide levert het vliegverkeer ook een bijdrage aan de opwarming van de aarde via de zogenaamde non-CO2-effecten, zoals de vorming van vliegtuigbewolking. Die effecten schat EASA met 66 procent van het totaal zelfs hoger in dan de opwarming door alleen CO2.

EASA geeft aan dat er inmiddels voldoende kennis bestaat over de non-CO2-effecten om ook hiervoor wetgeving te ontwikkelen die de gevolgen moet terugdringen. De vliegindustrie moet geholpen worden met strengere wetgeving, omdat de vorderingen op het gebied van klimaatadaptatie achterblijven.

Alternatieve kerosine nauwelijks gebruikt
Het gebruik van alternatieve brandstoffen blijft op dit moment steken op een magere 0,05 procent van het totaal. Om dat percentage in de richting van de eisen van de EU te krijgen – 2 procent in 2025 en 63 procent in 2050 – is in 2030 zo’n 2,3 miljoen ton nodig en in 2050 28,6 miljoen ton.

Het bureau hekelt de gewoonte van vliegtuigmaatschappijen om teveel kerosine te tanken in landen waar dat goedkoper is. In 2018 gebeurde dat op maar liefst ruim 20 procent van de vluchten, waardoor de industrie zo’n 260 miljoen euro bespaarde, maar wel 286.000 ton kerosine extra verbrand werd vanwege de zwaardere toestellen die meer brandstof verbruiken dan nodig.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 83

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    Nog even een citaat uit dit rapport:

    ‘Fostering green airport operations and infrastructure

    To keep Performance-Based Navigation (PBN) transition plans up-to-date and fully implement them in line with the applicability dates of EU Regulation 2018/1048 on airspace usage requirements and operating procedures.

    Assess and optimise the environmental benefits (noise and emissions) from PBN implementation when preparing transition plans.’

    Ik heb gisteren een UECNA webinar meegemaakt (Onderwerp: ‘Caps on aviation’, oftewel: beperkingen voor de luchtvaart):

    Een dame uit de VS (Long Island) berichtte over PBN (NextGen), letterlijk geciteerd:

    ‘We are devastated, it is an unbearable situation, we asked for dispersal of flight paths, but never got it,
    The FAA says: noise is eliminated, but we get all the noise non-stop.
    PBN is a nightmare, an assault on our communities.
    The airlines love it, as they use less fuel, and have fewer delays.’

    Of in het Nederlands: NextGen (PBN) wordt een ware hel voor diegenen die eronder komen te wonen!

    Hierover schrijft men NIETS, merkwaardig toch, vindt u niet? Of worden we met zijn allen toch weer enorm besodemieterd? Het zou de eerste keer niet zijn!

    Het is al geïnstalleerd op de Polder- en Kaagbaan, en nu is de Zwanenburgbaan aan de beurt.

    8
    • Pieter

      As we speak staat de herriegoot van de Kaagbaan hier open. Om de 1,5 minuut een vliegtuig dat ruim boven de 70 dB aan piekgeluid produceert hier. Gemeente Nieuwkoop. Afgelopen etmaal 330 vluchten over ons dorp, grotendeels tussen 06.45 en 23.30. Reken maar uit hoeveel dat er per uur zijn. Aanzwellend geluid, dan de piek en voordat het stil is, komt de volgende alweer. Het is dus niet stil, continu gerommel en gedonder in de lucht. Binnen in huis te horen, ondanks goede isolatie en gesloten ramen. En is het de herriegoot van de Kaagbaan niet, dan hebben we altijd natuurlijk de Aalsmeerbaan of de Zwanenburgbaan nog. Die laatste wordt nu ook gebruiksklaar gemaakt voor een geluidsgoot. We zijn vogelvrij verklaard en we kunnen er niks tegen doen. En dan is het nu een vrijdag in februari. Hoe gaat dat straks in het hoogseizoen, als het zomer is, de ramen open staan en we in de tuin zitten? Onder de nieuwsberichten over dreigende personeelstekorten op Schiphol maken Henk en Ingrid zich druk over hun vliegvakantie in mei. En de zakenreiziger die voor zijn belangrijke baan op pad moet, ook. Zo lang de gemiddelde Nederlander op deze manier blijft denken, en stemmen, gaat er niks veranderen. Kom maar door met die vliegtaks, met de accijns op de kerosine en de btw op de vliegtickets. En met de rechtszaken natuurlijk. Anders gaat er niks veranderen. De politiek en de gemiddelde Nederlander werken in ieder geval (nog) niet mee.

      11
  2. Kade

    Hier wat statistieken van het gebruik van de “niet-preferente” Buitenveldertbaan van 1 januari – 2 februari om concreet te maken hoeveel hinder omwonenden ondervinden van vliegverkeer: (bron: gegevens opgevraagd bij/ontvangen van BAS)

    Periode 1 januari – 2 februari 2023

    Aantal vliegbewegingen voor landen baan 27:

    06:00 – 23:00: 3787
    23:00 – 06:00: 163 (16 nachten waarbij er ergens in deze tijdsperiode is geland op deze baan)
    Aantal vliegbewegingen voor starten baan 09:

    06:00 – 23:00: 1556

    Deze niet-preferente baan is dus 16x ingezet in de nacht, wat betekent dat omwonenden 16 nachten van een maand niet normaal hebben kunnen slapen. Aangezien het aantal decibel in Buitenveldert en Amstelveen soms rond de 80Db ligt, helpen oordoppen hier ook niet meer tegen. Wat is er nog meer om aandacht te krijgen van politici voor deze onleefbare situatie?

    Hier hebben wij het ‘slechts’ over 1 specifieke baan, maar iedereen die onder de andere aanvliegroutes wonen hebben hier ook extreem veel last van.

    9
  3. Lione

    Kan ik ergens tekenen voor 55db???

    In 2022 6614x gemeten met ExPlane, gemiddeld 71,16db.
    In januari was het gemiddeld 65,59
    In december 74,78
    Te danken aan de satelliet gestuurde routes of te wel de “herriegoten”.

    En dit alles binnen de geluidscontour 48-58. Onleefbare herrie!

    35
  4. En over de kerosine

    Sinds de jaren ‘40 van de vorige eeuw is de luchtvaart vrijgesteld van accijns op kerosine. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd, extra goedkoop tanken en onbeperkt vervuilen.
    Maar waarschijnlijk is dit ergens vastgelegd in een verdrag en zo schermt de Nederlandse overheid ‘dat ze dus geen accijns op kerosine kunnen heffen.’ Arbitrair, want aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens hebben ze geen boodschap (ook als het gaat om de vliegherrie).

    Maar geïnspireerd door de regering met hun geitenpaadjes, kwam ik alvast op een aantal geitenpaadjes om de luchtvaart naar de 21e eeuw te trekken en om de accijns vrije kerosine afspraak te omzeilen. Bijvoorbeeld door:
    – kosten te berekenen voor de dienst om de tankslang aan- en los te koppelen van het vliegtuig
    – huur per minuut van de tankslang te vragen
    – veiligheidskosten laten betalen voor het veilig kunnen tanken
    – servicekosten laten betalen voor een goede flow van de kerosine door de tankslang
    – administratiekosten berekenen over de tankrekening

    Mogelijkheden genoeg. Meteen invoeren zou ik zeggen. In heel Europa.

    36

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate