Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Totaal overgeleverd aan Schiphol, als een personage uit een boek van Kafka’

Thijs

Thijs voelde zich gevangene van Schiphol en vluchtte (foto: Yolande Schuur)

4.8
(178)

Van de energieke en sociale buitenmens die Thijs is, was in 2019 weinig meer over. Hij was neerslachtig en sloot zich steeds vaker op in huis. Verhuizen uit Heiloo waar hij was opgegroeid en waar zijn vrienden wonen, bleek de enige optie om weer plezier in het leven te krijgen.

Deel op XDeel op Linkedin

“Veertien jaar woonde ik met mijn vrouw Laura in Heiloo, en de laatste jaren ook met ons zoontje dat inmiddels vier jaar is. In die tijd nam het vliegverkeer elk jaar toe en vanaf 2011 ging het hard. Voor die tijd vlogen ze meer richting Uitgeest, maar ze hebben hun koers verlegd en komen recht over Heiloo.

Steeds meer en steeds lager, van of naar de Polderbaan. Iedere twintig tot dertig seconden kwamen ze over op vijf- tot zeshonderd meter hoogte, je kunt ze bijna aanraken.

In de zomer zaten we van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de herrie, maanden achter elkaar, elke dag.

Het geluid hangt af van de windrichting. Bij zuidwestenwind hebben we dalende vliegtuigen met een hard gierend geluid en bij noordenwind zijn het stijgende vliegtuigen die een diep bulderend lawaai produceren. Je kunt buiten geen gesprek meer voeren en je huis er goed tegen isoleren lukt ook niet.

Jaren volgehouden
Ik heb het jarenlang vol weten te houden, omdat we het er zo naar ons zin hadden toen het vliegverkeer nog binnen de perken bleef. We hadden daar ons leven, met vrienden op fietsafstand, leuke buren met wie we veel samen deden, allemaal jonge gezinnen.

We woonden dichtbij het strand en de bossen in een prachtig jaren-twintig huis. Vanwege de komst van ons zoontje breidden we het huis uit met een aanbouw en een extra verdieping.

Maar al tijdens de verbouwing merkte ik dat het echt niet meer ging. Dat gaf een enorm verscheurd gevoel. Je zit middenin een verbouwing van een huis terwijl je er eigenlijk zo snel mogelijk weg wilt. Mijn vrouw kan zich beter voor geluid afsluiten dan ik en wilde graag blijven, maar ook zij zag dat het niet meer ging.

Nooit meer vrienden op bezoek
Ik sloot me steeds vaker op in huis, ook in de zomer. Terwijl ik een buitenmens ben en in mijn vrije uren heel vaak aan het klussen ben, zoals tuinmeubeltjes maken of een terras aanleggen.

Maar heel vaak stampvoette ik boos naar binnen, met het stoom uit mijn oren. Ik kon gewoon niet meer buiten zijn. Ik kook graag, maar ook dat deed ik nauwelijks meer, laat staan dat ik vrienden uitnodigde voor het eten.

Ik had überhaupt geen zin meer om met hen af te spreken, terwijl ik deze mensen al jaren ken en we samen een hechte vriendengroep hebben. En op mijn werk, ik ben docent, zag ik er steeds vaker tegenop om naar huis te gaan.

Psycholoog
Het beheerste mijn leven. Ik kreeg depressieve gevoelens en op aanraden van mijn vrouw ben ik met een psycholoog gaan praten. Die zei: je kunt twee dingen doen, eraan wennen of verhuizen.

Eraan wennen wilde ik niet. Het druist zó in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Ik kon me daar niet bij neerleggen. En ik had al alles gedaan wat ik kon om de ernst van dit probleem onder de aandacht te brengen.

Heiloo ligt op 35 kilometer vliegen vanaf Schiphol (illustratie: Google Maps)

Ik heb mails gestuurd aan het ministerie, meldingen gedaan bij BAS, bewonersavonden bijgewoond. Als je al een antwoord krijgt, zijn het holle woorden, want er verandert niks, het is alleen maar erger geworden.

Vlak voor onze verhuizing deed ik nog een melding bij BAS. Toen werd ik gebeld door de nieuwe directeur daar, mevrouw Cindy Bulder. Die zei dat ze het beter ging maken, dat er een ommezwaai zou komen. Ik vond het echt een prettig gesprek, maar zoals gewoonlijk veranderde er niks.

Geen herrie in Heiloo
Het dieptepunt was toen ik erachter kwam dat Heiloo buiten de officiële geluidsnormen van Schiphol valt en ik dit aankaartte bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. “Nee, nee”, zeiden ze, “Heiloo valt buiten de contouren, daar vliegen ze niet.”

Dan word je gek, je bent totaal overgeleverd aan het systeem, machteloos, als een personage uit een boek van Franz Kafka. Want ondertussen had ik met professionele apparatuur aangetoond dat we probeerden te overleven in een continue stroom herrie van 60 tot 65 decibel.

Nu wonen we iets meer dan een jaar in Broek op Langedijk, zo’n twintig autominuten ten noorden van Heiloo. Het heeft ons leven ingrijpend veranderd. Ik voel me hier veel meer ontspannen, ben weer aan het klussen.

Luchtvaart verbreekt vriendschappen
Maar helemaal weg is het nog niet, dat merk ik als hier een enkel vliegtuig overkomt. We wonen aan het water, dat was ook een reden om te gaan verhuizen, maar zonder die vliegherrie hadden we vorig jaar de stap niet gezet.

Als we nu onze vrienden of mijn moeder in Heiloo willen bezoeken, moeten we met de auto. Dat doe je dus minder snel en je kunt niet gezellig een borreltje drinken.

Als ik het dorp nader en ik hoor de vliegtuigen, voel ik de boosheid weer opkomen. Gelukkig kunnen we nu de rust opzoeken in ons nieuwe huis, maar het is jammer dat verhuizen de enige manier was om onder de terreur van Schiphol uit te komen.”

Het persoonlijke verhaal van Thijs is het tweede in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 178

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Klaas Kars

    Van 1992 tot 2012 woonden wij in Heiloo. Wij waren uit Amsterdam gevlucht wegens geluidsoverlast (vooral vliegtuig en Schiphol-herrie) en onleefbaarheid. Heerlijk rustig in Heiloo en een fijn huis en woonomgeving. Tot begin deze eeuw de polderbaan werd geopend. Steeds meer vliegtuigen vlak over . Herrie en vieze uitstoot. In 2011 fietste ik van ons huis naar het station, 10 minuten fietsen. Er kwamen 12 vliegtuigen vlak over met veel herrie. Toen ik Schiphol belde zeiden ze: “Heiloo? Dat valt buiten de geluidszone”. Toen wist ik dat ik belazerd werd, en ik dacht: ik kan hier niet blijven. In 2012 zijn we verhuisd naar Rijswijk bij Den Haag.
    Bijna geen vliegtuigherrie hier, hoewel vlakbij “Airport The Hague/Rotterdam. Sinds
    2011 weet ik dat regeringsbeleid neerkomt op verkeerd berekenen, ontkennen, bagatelliseren en de andere kant uit kijken. Heel spijtig.

  2. Bram Smit

    Dit is zo herkenbaar! Wij zijn in 2019 naar Heiloo verhuisd. Heerlijk wat een rust dachten wij toen we ons aanstaande koophuis gingen bekijken. Helaas voor ons wisten we toen nog niet dat deze rust relatief is en de wind uit het noorden kwam destijds. Geen makelaar die er iets over zegt, in alle omschrijvingen op Funda wordt gesproken over rustige buurt, hier komt u tot rust. Totdat de wind draait naar het westen of zuiden. Ik weet nog dat ik recht op in bed zat de eerste ochtend tegen half 7. Hier ben ook ik in een depressie geraakt, van de rust aan de Wibautstraat in Amsterdam notabene naar de vreselijke herrie in Heiloo. De neerslachtigheid wordt inderdaad gevoed door het totale gebrek aan bescherming hiertegen. Als burger ben je ineens volkomen machteloos en besta je niet. Dit gebrek aan autonomie is vreselijk. Ook ik was buiten mens en kluste graag. Ik sloot me binnen op en durfde lange tijd tussen 19:00 en 20:00 (avondspits) de deur niet meer uit. Gelukkig kwam hierna de Corona crisis en werd het zoals ik gehoopt had. Helaas is dit maar tijdelijk geweest en ik verheug me allerminst op komende zomer en najaar. Mijn vertrouwen in de politiek is tot onder het nulpunt gedaald. Dit zijn precies de mechanismen waardoor men het vertrouwen in de politiek verliest zoals Kim Putter van de SER laatst in de Volkskrant samenvatte. Enige wat overblijft is een gang naar de rechter; ook getraineerd door een gebrek aan wetgeving. Verder kan je ook stoppen met enig klimaatbeleid omdat er niets veranderd zolang deze sector groeit. Burgers wachten op een overheid die het voortouw neemt maar ze laat dit volledig liggen met ambivalent beleid. Ze willen gewoonweg niet.

    15
  3. Jan

    Niet alleen grote delen van Noord Holland, ook het noordelijk deel van Zuid Holland wordt vergeven door de herrie van de vele laagvliegers van en naar Schiphol. Hoe idioot wil je het hebben. Een van de grootste vliegvelden van Europa midden in een dichtbevolkt gebied als de Randstad. Wanneer neemt de politiek haar verantwoordelijkheid voor een leefbare en gezonde leefomgeving voor haar burgers. Of moet de rechter dat dan maar doen. Stop met polderen en neem je verantwoordelijkheid.

    14
  4. Kijk naar de toekomst

    Velen zullen volgen:

    TOPBESTUURDERS GAAN EIGEN GANG RICHTING “HOLLAND METROPOOL”

    Een nieuwe Terminal met capaciteit voor 14 miljoen extra passagiers per jaar, aanpassing banen met “Next-Gen” hoogfrequent vliegsysteem – rampspoed voor onderwonenden – van onbekende financiele grootte, metrolijn tot aan Hoofddorp van zo’n 5 miljard, in het MRA bureau op de Zuid As wrijft men zich in de handen.

    Dit MRA bureau en de NOVEX Regio MRA – die weer onderdeel uitmaakt van de nieuwe NOVEX Regio Schiphol ter grootte van 4 Provincies (!) – wordt geleid door de burgemeester van Amsterdam en de CvdK’s van NH en Flevoland. Streefdoel is Schiphol’s HOLLAND METROPOOL gericht op maximale exploitatie van te verwerven ruimte bestemd voor de vastgoedsector.

    Het proces waarbij nog groene ruimte voor natuur en o.a. volkstuinen, maar ook andere nu nog openbare ruimte wordt verkwanseld t.b.v. deze HOLLAND METROPOOL is al in volle gang.

    7
    • Josje

      Belangrijke reminder, dank daarvoor. Maar hier moeten we dus tegen strijden! Tegen deze megalomanie die de omgeving vervuilt, de opwarming van de aarde opjaagt en de en lak heeft aan het recht van gewone mensen op een leefbare omgeving om te wonen en te recreëren. Ik moet denken aan een reactie op een andere post op deze site over een camping in Limmen waarover bezoekers zeer tevreden zijn maar waar ze toch niet terug willen komen vanwege de vliegherrie. Limmen ligt nota bene zo’n 40 km van Schiphol in de zo pittoreske, landelijke kop van Noord Holland, een plek waar je vanouds heen kon om rust te vinden. Ik denk aan het bordje ‘Metropoolregio Amsterdam’ dat ik pas spotte toen ik als wandelaar de bebouwde kom van het gelukkig nog steeds vrij dorpse Zandvoort binnenliep. En ik denk aan de brief die ik een tijdje geleden van plan was te schrijven aan MRA-voorzitter en tevens mijn burgemeester Femke Halsema over het zetten van haar handtekening voor de groei van Schiphol – een brief die helaas is gebleven bij een vlammend begin, nooit verstuurd, want andere dingen te doen… Ik hoop dat we door het groeiend verzet tegen de ongebreidelde expansie van de luchtvaart ook de belangen en oneigenlijke machtsstructuren van de Metropoolregio aan de kaak zullen stellen en daarbij de bestuurders duidelijk maken dat ze er zijn voor ons, hun inwoners, en niet voor een of ander fancy verdienmodel van de elite onder het mom van internationale verbondenheid.

      7
  5. Jaap de Groot

    Heel herkenbaar. Het verwijt dat je maar niet zo dicht bij Schiphol had moeten gaan wonen, wat wel eens gezegd wordt, gaat niet op. Veel mensen woonden rustig en tevreden en konden niet vermoeden dat de voetdruk van Schiphol zo groot zou worden. Een paar kilometer verhuizen biedt geen soelaas meer. En het ergste vind ik dat we zo’n grote luchthaven helemaal niet nodig hebben. En dat krimp van de luchtvaart zoveel voordelen biedt. Ik denk aan de verbetering van de volksgezondheid van 1,4 miljoen omwonenden, die nu meer geluid te verduren krijgen dan de WHO adviseert en ook nog eens schadelijke uitlaatstoffen inhaleren. En aan meer woningbouw in de omgeving Schiphol. Het zou een echte bijdrage leveren aan het stikstof- en klimaatprobleem; beter dan boeren uitkopen. Geen grote investeringen in Schiphol, zoals een nieuwe terminal of een tweede Kaagbaan. Dat geld kan dan nuttiger besteed worden. Geen juridische procedures met omwonenden waarvoor de belastingbetalers en dus ook de omwonenden zelf opdraaien. En op den duur misschien zelfs een begin van herstel vertrouwen in de overheid.

    13
  6. Kel

    Wat een treurige herkenbaarheid.
    Zelfs naar binnen vluchten heeft geen zin ook niet met driedubbel glas en isolatie. En dat buiten geluids contouren. Schiphol bunkers voor mensen die biet naar buiten kunnen en ook niet ruatig binnen kunnen zijn Nu willen velen tegenwoordig naar het oosten van het land in de rust gaan wonen. Wat zal het daar druk gaan worden tot uiteindelijk velen daar gebukt zullen gaan onder de komende nieuwe aanvliegroutes. Wat een droevigheid.

    18
  7. Louis van Daalen

    Zo herkenbaar dit. Ook wij hebben in 2019 de stap genomen om te verhuizen in. In Lijnden was het onleefbaar geworden door verplaatsing van de uitvliegroute. Toch nog 18 jaar volgehouden. Vele acties gevoerd. Alders overleg. Overleg met Schiphol. Bewonersoverleg. Praten, praten, praten… en geen enkel resultaat. Geluidsmeetpunt gekregen van NOMOS en Geluidsnet (door bewoners gesponsord (later weggehaald, omdat gemeente Haarlemmermeer daar geen meerwaarde in zag). Ter illustratie van de problematiek heb ik toen (in 2015) een filmpje gemaakt met vluchthoogtes, geluidsterkte en vluchtnummers van wat er zoal over ons dak ging. Zie voor het filmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=uT4Aa331w6I
    Maar het haalde allemaal niets uit. Heel frustrerend en (achteraf bezien) zo ongelofelijk zonde van alle tijd die alle vrijwilligers erin hebben gestoken. En dat 10-tallen jaren lang voor sommigen.

    19
    • Bianca

      Inderdaad, het is zó verschrikkelijk frustrerend dat er gewoon niemand aan de andere kant van de lijn luistert…en de groep tegenstanders groeit steeds harder. Ongelooflijk dat we steeds tegen een dukke muur aan stuiten.

      12
  8. Johan Duin

    Voel zo mee met dit verhaal en op de juiste wijze verwoord. Het gaat bij ons ook steeds meer op spelen om te verhuizen.
    Schiphol bepaald alles en heeft lak aan iedereen en dat blijft. Dus oplossing verhuizen.

    16
  9. B. van Marlen

    Al deze schrijnende reacties zijn heel waar en herkenbaar. Het probleem is dat de luchtvaart zich veel te ruime geluidsnormen heeft toegeëigend samen met de politiek en dat hierdoor het recht op een gezonde leefomgeving van omwonenden volkomen wordt vertrapt. Overal kan bijna continu met 60-65 dB(A) overheen worden geraasjankt zonder dat de regels dit indammen (lees: de 58 dB(A) Lden wordt overschreden). De wet is volkomen fout, maar dat zal men niet erkennen. En piekwaarden tot 80-90 dB(A) zijn uiteraard een volledige aanslag op je gezondheid en volkomen absurd en infaam.

    Vergelijk het maar met het recht van Groningers om te leven in goede huizen, of van toeslagouders om niet als fraudeur te worden weggezet. Het kan de overheid geen donder schelen, vrees ik.

    De oplossing, die men heeft bedacht, is de herrie te concentreren boven pechvogels, die helemaal gek mogen worden, en vervolgens te claimen dat het totaal aantal gehinderden duidelijk is afgenomen.

    Het huidige kabinet gaat gewoon met dit wanbeleid door. U weet waarop u straks niet moet gaan stemmen!

    De enige weg om dit criminele gedrag aan te pakken is de gang naar de rechter. Naast geluid geldt hetzelfde voor stikstof en CO2-emissies.

    PS: En ANVR verkondigt doodleuk dat ze al dit jaar terugwillen naar 71 miljoen passagiers op Schiphol!

    22
  10. Klaar

    Schrijnende verhalen. Herkenbaar want ik woon onder de aanvliegroute naar de Kaagbaan. Het welzijn van de burger interesseert Schiphol noch de politiek niets.
    Er is iets anders nodig.. Dat is mij al wel duidelijk na al die jaren.

    18
  11. Anton

    Niks nieuws onder de zon. Ik erger me blauw al jaren, woon in Badhoevedorp en wandel veel in de omgeving. Nieuw Sloten echt een mooie wijk, iedere dag aan de beurt en Amsterdam ook altijd prijs. En op het verhaal van Heilo en Limmen terug te komen. Ons gezin met kleinkinderen 3 weken op een prachtige camping gestaan in Limmen helaas nooit meer. Vooral ‘s nachts niet te doen. En dan het commentaar van vertrekkende gasten. Geweldige omgeving, super camping maar NOOIT MEER ! Schrijver dezes hoeft zich bij dit leger aangesloten. Zo verschrikkelijk jammer. En als klap op de vuurpijl: het wordt nog steeds erger.

    21
  12. Bianca

    Ik lees dit mijn pijn in mijn hart. Is er nou echt helemaal niets aan te doen, aan deze onmenselijkheid? Er wordt zoveel- en steedds méér geklaagd hierover, maar voor die instanties en bijbehorend personeel is het waarschijnlijk een ver van mijn eigen bed dingetje en “het zal wel”.
    Ik kan ook heel slecht tegen herrie, misschien heel overgevoelig voor bepaalde frequenties, ik word er ook knetter van. Als ik een paar vliegtuigen hoor landen of opstijgen (mijn zoontje vindt het nog wel geweldig, maar heeft zelf nog nooit gevlogen), dan krijg ik de kriebels om keihard weg te vluchten daar vanwege de herrie en stank, laat staan dat je die dingen dag in dag uit over je huis hebt sneren…. echt verschrikkelijk! Ik zou dat echt nog geen week volhouden, écht niet!

    18
  13. Loes Lauteslager

    Hier tussen Schoorl en Bergen vliegen ook zogenaamd geen vliegtuigen. Maar het gaat de hele meestal middag door. Ze vliegen hoog , okay, maar het is de hele dag geronk en gerommel boven je hoofd. En ook als je lekker wandelt in de prachtige duinen van Schoorl.
    In
    Amsterdam Centrum waar ik door de week woon, is het helemaal niet te harden met harde zuidwestenwind. Ze gaan de hele dag dwars over de binnenstad. Een klere herrie op zijn Amsterdams. Ik blijf me verbazen dat dat zomaar mag.

    20
    • Gerrie.

      Na het warme weer je ramen openzetten is gwoon niet te doen. Nu alweer heel lang een constante stroom enorme herriemakers boven Oostzaan. De ene is nog niet weg of de volgende komt alweer over. Toen ik in 1989 hier kwam wonen was het nog vliegtuig vrij. Nu word je compleet gek. Er is maar een oplossing voor dit probleem. Schiphol moet weg.

      1
  14. gerrit

    Vergeet ook niet de grondgeluiden van Schiphol. In Nieuw Sloten wonen we 4 km van de Aalsmeerbaan vandaan. Als de vliegtuigen daar starten, vol gas, dan sproeien ze bij harde wind kerosine en verbrande afvalstoffen over Nw Sloten. En sommige dagen de hele dag gerommel. Aanzwellend en afstervend maar nooit stil. Brengt onrust in je lichaam. Koptelefoon opzetten om muziek te beluisteren? Vergeet het maar. Gerommel klinkt door de muziek heen. En dat bij een woning uit 1995. Goed geisoleerd en dubbel glas. En dan te bedenken dat veel van die geluiden helemaal niet hoeven. Komen van taxiende vliegtuigen op Schiphol. Die verplaatsen zich met behulp van zuigkracht van de straalmotoren. Niet nodig. Er zijn elektrisch voertuigen die dat slepen prima kunnen doen. Minder luchtverontreiniging en minder herrie. Maar dat kost meer tijd en geld. En Schiphol wil de goedkoopste luchthaven van Europa zijn. Kwestie van centen dus. De private baten gaan naar Schiphol en de publieke kosten worden afgewenteld op de omwonenden.

    25
    • Bianca

      Ja, soms denk je echt dat het onweert!
      Dat klopt met dat gerommel in de lucht, vooral de A320 en 777 toestellen maken een hoop herrie. Hier is het altijd doodstil, behalve die krengen in de lucht met hun kabaal.

      9
  15. Haes

    Hoe herkenbaar. Woon ook in heiloo. In 81 hier komen wonen. Gevlucht uit hoofddorp voor schiphol. Ik weet nog dat je hier de vogeltjes weer hoorde fluiten. Dat waren we ontwend. Maar sinds 10 jaar is dat hier ook voorbij. Schiphol haalt je in…. B/W Heiloo antwoordt niet eens op klachten. Dat besteden ze uit aan gladde adviesburootjes.
    Jaren klachten gemeld. Wel duizenden. Ik ben ermee gestopt. De boeven bij bas tellen je niet eens mee als je te veel.klaagt. Hilarisch trouwens dat die mevr. van bas in het verhaal “bulder” heet. ….
    Mijn vertrouwen in bestuur en overheid is inmiddels volkomen weg en heeft plaats gemaakt voor diepe minachting.
    Voor het moment ontleen ik enige hoop aan de komende rechtszaken. Mocht dat niet helpen, dan weet ik het niet meer.

    41
  16. Rob

    Herkenbaar. Tot de 300000 vluchten is het hier in spaarndam nog leefbaar geweest doordat je af en toe wat stille periodes had. In 2019 was het 1 grote hel op aarde hier. Geen enkel rustig moment en ook de nachten verziekt door de herrie van alle Cargo vluchten.
    De luchtvaart verkloot vele levens en drijft mensen tot wanhoop. Echt gek makend langer zijn

    37
  17. Vreselijk

    Dit relaas is zo herkenbaar. Neem vandaag. Om 05.08 uur werden we ruw uit onze diepe slaap gehaald door de eerste Chinees. Cargo. lekker laag. 87 dB.
    Vanaf dat moment is het tot net, 20.05 uur iedere 90 seconden doorgegaan. We hebben minstens 400 landende toestellen over gehad op nog geen 500 m. hoogte op 11 km van SchipHel.
    Vandaag is een verloren dag zoals zovele: de hele alleen maar met mijn vingers in mijn oren gezeten, beetje de krant lezen kon nog net. Het voelt als aanranding als ik het mijn oren in laat komen.

    30
    • Vreselijk 2

      Herstel: het was een half uurtje stil. Inmiddels weer gewoon iedere 90 sec boven de 80 dB. De wind is zuidwest maar er komen natuurlijk te veel klachten van de grachtengordel dus de oostbaan wordt vervangen door de bulderbaan.
      Het lijkt hier Oekraïne wel: niet the Killer in the Kremlin maar The Killer of SchipHell.

      12
  18. Adrie

    Woon ook in Heiloo, zo herkenbaar. En zo triest dat geen enkele overheidsinstantie thuis geeft, inderdaad alleen maar loze beloften. Ook BAS is een waardeloos instituut, geven alleen maar leuter antwoorden. Zelf ben ik inmiddels harpatient, daar heeft de vliegoverlast zeker aan bijgedragen. Dat is bekend maar ook daar heeft de politiek maling aan.

    41
  19. ALMMJ

    Een herkenbaar verhaal, Schiphol maakt je geest en gedachte donker en somber. Je gezondheid gaat er aan ten onder.
    Ze schenden continu de regels, jaar in jaar uit. Hoeveel mensen hadden in de afgelopen jaren veel meer kunnen doen en zijn en willen doen en zijn. Calculatie foutje van het belang van Schiphol in zijn huidige staat!

    36
  20. Philip

    Dagelijks met 60 decibel? dat valt nog mee, In Uithoorn, waar ook geen vliegtuigen over komen, meet ik zelf gemiddeld 72 decibel, en dat zijn de “stillen”.
    Het verhaal van Thijs maakt wel duidelijk hoe ziek de maatschappij is geworden door het grote geld van de VVD.

    40
    • Johan

      Ik meet in Uithoorn-noord piek belasting van 82decibel. Maar ze komen niet iedere dag de gehele dag over. Bij noordenwind is het stil. Bij zuid, oost en westenwind komen ze in fasen over.
      Maar ook hier horen ze niet over te vliegen . De bovenkerker polder is de uitvliegroute. Maar de bocht die de vliegtuigen moeten nemen om niet over het dorp te vliegen is kennelijk te krap, dus gaan ze rechtover . In de afgelopen tien jaar is het veel erger geworden.
      Melden bij BAS heeft geen enkele zin. Informatie avonden van PUSH Uithoorn zijn ieder jaar hetzelfde. Te netjes voorlichting geven over hoe ernstig het is en dan een mooie meneer van het ministerie die mooie nietszeggende verhalen ophangt. Maar ondertussen wordt alles jaarlijks erger en niets weet te beloven omdat de minister nog een besluit moet nemen. Ik heb echt heimwee naar de rust van gedurende de eerste corona lockdown.
      De enige oplossing is halveren van het aantal vluchten.

      28
  21. Erik Hoogenboom

    Hoe herkenbaar maar dan op minder dan 100m hoogte. Zie
    https://nieuwemeer.info/nieuws/14012023_veiligheid_schiphol_nieuwemeer.htm
    Dat je genegeerd wordt is het lastigste maar ja, schiphol is van levensbelang, alleen vraag ik me af wiens leven?

    22
  22. Jaques

    Waarom starten gemeenten geen juridische procedures? Ze worden toch geacht hun inwoners te beschermen?
    Raad van State? Europees hof?
    Worden ze afgekocht door de stichting leefomgeving Schiphol?

    30
    • Bianca

      Ze hebben echt lak aan de gemeenten, ze gaan gewoon door en wie houdt ze tegen?! Als het niet linksom kan, doen ze het wel op een slinkse manier rechtsom. Echt verfoeilijk!

      11
  23. Tussen woonplaatsen door in plaats van over randen van woonplaatsen heenvliegen

    Ook dit verhaal is weer in- en in triest.

    Het lijkt wel of ze bewust mensen willen tergen, want zo te zien op het plaatje, kunnen de vliegtuigen makkelijk aan de noordkant over het Heiloër bos en onder Alkmaar door (dus tussen Heiloo en Alkmaar in) het land invliegen.
    Of in het zuiden tussen Heiloo en Limmen in. In plaats van over de zuidkant van Heiloo.

    Over Heiloo vliegen is dus nergens voor nodig.

    27
    • Hoe verziekt

      Ik begreep trouwens pasgeleden van een vriend dat ze ook zo laag over het ziekenhuis in Alkmaar vliegen. Willen ze die mensen die daar liggen nog zieker maken?

      Hoe verziekt kun je zijn als luchtvaart?!

      31
    • lennart

      De vaste route is momenteel meer tussen Heiloo en Castricum in en als het drukker is ook direct over Heiloo. ‘s Nachts is de route ook tussen Heiloo en Castricum richting Uitgeest, Assendelft. Al is de horizontale afstand wat groter, de geluidsoverlast blijft enorm. Een route tussen Heiloo en Alkmaar in geeft hetzelfde probleem. Als het erg druk is dan gaan momenteel al de vliegtuigen over Alkmaar west. Schiphol neemt steeds meer ruimte in en de overheid handhaaft niet. Die faciliteert alleen maar meer vluchten en daardoor steeds meer geluidsoverlast. Schiphol is imho een terroristische organisatie. Foltering door geluid is inhumaan.
      Geluid reist heel erg ver. Je kan geen geluidswallen plaatsen. Je kan niet bij de overheid aankloppen. Je wordt doorverwezen naar BAS. Ik heb van de gemeente Heiloo gehoord dat ze ‘aangesloten’ zijn bij een regionale organisatie en daarachter verschuilen ze zich. Het is diep en dieptriest dat dit mogelijk is in Nederland.
      Ik ben op zich niet tegen vliegen. Voor intercontinentaal vervoer is het vaak de enige realistische oplossing. Waar ik tegen ben is de extreme hub-functie van Schiphol. Het aantrekken van massa’s overstappers door goedkope vluchten aan te bieden door onze nationale kots maatschappij KLM.
      Minister Harbers zei in een webinar in 2022 doodleuk dat hij nachtvluchten niet kan verbieden wegens tijdszones en internationale verbondenheid. Je zag nog net niet z’n neus groeien als Pinokkio. De meeste nachtvluchten die tussen 22:00 en 02-03:00 uur landen zijn late KLM en Transavia die vaak binnen Europa vliegen. De vroege ochtend vluchten zijn juist vaak KLM en Delta vluchten uit de VS. Die kunnen makkelijk een paar uur later vertrekken en dus ook paar uur later aankomen. Maar dan kan KLM deze overstappers niet op de volgende ochtend vlucht naar hun eindbestemming krijgen. Vandaar dat ze vroeg ‘moeten’ landen. Alles moet wijken om KLM te bedienen.
      Diep en dieptriest.

      1
    • Joke

      Precies wat ik ook dacht ! Ze hebben overal maling aan, echt schandalig !!

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate