Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetten & regels

Ministerie gedoogt jarenlang levensgevaarlijke situatie op vliegveld Bonaire

Flamingo Airport

Er is sprake van gevaarlijk achterstallig onderhoud bij Flamingo Airport op Bonaire (foto: Alexa via Pixabay)

5
(67)

In december jongstleden kondigde minister Mark Harbers met veel tamtam aan te gaan investeren in een upgrade van het vliegveld op het Caribische eiland Bonaire. Achter dit hoera-verhaal gaan jarenlange overschrijdingen schuil van de milieu- en veiligheidsregels.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit recent vrijgegeven documenten over de veiligheidssituatie op dat vliegveld.

De opslag van kerosine voldoet niet aan de voorschriften en regelmatig treden levensgevaarlijke situaties op. Ook wordt het afvalwater uit KLM-vliegtuigen rechtstreeks gedumpt in het oudste maritieme natuurpark ter wereld.

Met name de brandveiligheid van de kerosineopslag staat zwaar onder druk. De situatie wordt inmiddels jarenlang gedoogd door gebruik te maken van een ‘tijdelijke vergunning’, vergelijkbaar met de puinhopen rond het ‘anticiperend handhaven’ op Schiphol.

Wantoestanden
De minister weet dat in beide situaties niet aan de wet- en regelgeving wordt voldaan, maar laat de wantoestanden voortbestaan onder het mom van economisch belang. Echte maatregelen zijn in beide gevallen tot op heden uitgebleven.

De openbaar gemaakte documenten spreken van een “zeer gevaarlijke situatie” waarbij de brandstoflevering regelmatig moet worden stilgelegd. Dat heeft ook gevolgen voor de levering van benzine voor de auto’s op het eiland, die soms zelfs helemaal stil komt te liggen.

De brandstofopslag is eigendom van het bedrijf Oil Trading Bonaire en wordt beheerd door de firma Curoil.

Treuzelen
“Achterstanden in onderhoud en het ontbreken van de juiste brandveiligheidsvoorzieningen [..] zorgen voor aanzienlijke veiligheidsrisico’s”, aldus de stukken. Het ministerie van Infrastructuur (I&W) is verantwoordelijk voor het toezicht op deze bedrijven, maar treuzelt met maatregelen.

“De Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) én Rijkswaterstaat hebben vastgesteld dat de situatie dusdanig ernstig is dat een sluitingsscenario on zich komt. Daarmee komt de leveringszekerheid in het geding”, aldus werd in 2017 (!) al vastgesteld.

De inspectie is zelfs zo bezorgd over de gevaren dat zij dreigt de opslag in de loop van 2019 geheel stil te leggen als niet snel genoeg maatregelen worden genomen. Vliegtuigen zouden vanaf dan niet langer kunnen tanken op het eiland, waardoor dure en klimaatonvriendelijke tussenstops op andere eilanden noodzakelijk zouden worden. Ondanks de dreigementen van de inspectie wordt nu – in 2023 – nog steeds gebruik gemaakt van de levensgevaarlijke kerosineopslag.

Pikant is dat uit dezelfde stukken blijkt dat op Bonaire nog steeds rekening wordt gehouden met een forse groei van de CO2-uitstoot door de luchtvaart. Dat volgt onder meer uit een tabel waarin de verkoop van 27.300 kubieke meter kerosine in 2018 groeit naar het jaar 2030 tot 34.100 kubieke meter – een toename van liefst 25 procent. Terwijl sinds de klimaatafspraken van Parijs en het vonnis van Milieudefensie tegen Shell juist een verplichting bestaat tot forse reductie.

Vervuiling koraalrif met afvalwater uit vliegtuigen
Er is wel meer mis met de luchtvaartsector op Bonaire. Uit de documenten komt naar voren dat het afvalwater van vliegtuigen ongezuiverd werd geloosd en zo het Bonaire National Marine Park vervuilt. Dat park is volgens Wikipedia het oudste zeereservaat ter wereld en dient sinds 1979 te worden beschermd. Het omvat 2600 hectare koraalrif, zeegras- en mangrovebegroeiing.

Tijdens de coronaperiode was deze afvalstroom als gevolg van minder vliegverkeer fors lager, waardoor deze kon worden opgevangen in een ‘tijdelijke tank’.

Nu het vliegverkeer weer groeit, is de tijdelijke tank ontoereikend. Echter is er bij de luchtvaartmaatschappijen geen geld voor een waterzuiveringsinstallatie wegens de opgelopen corona-klappen. Ook het vliegveld heeft er geen centen voor (over), zo blijkt uit de stukken. Een oplossing raakt daarmee uit zicht en de vervuiling van een uniek en belangrijk natuurgebied gaat onveranderd voort.

In totaal wil minister Harbers 50 miljoen euro steken in de renovatie van het vliegveld op Bonaire. De Nederlandse overheid trekt er 15 miljoen euro voor uit, de rest moet komen van het eiland, de luchtvaartmaatschappijen en het vliegveld zelf. Niet duidelijk wordt uit de informatie van Harbers of met deze renovatie ook een einde komt aan het lozen van sterk vervuild afvalwater uit vliegtuigen op het zeepark.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 67

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bianca

    Kun je zien dat het één grote kliek is, want wie controleert dit allemaal?
    De grootste vervuilers blijven gewoon hun gang gaan, beloven al jarenlang beterschap met een brede glimlach, want: wie doet ze wat.
    Nederland staat altijd vooraan met milieuperikelen en het klimaat én maar wijzen naar een ander die het zo slecht doet, maar ondertussen overal lak aan hebben! Het moet maar eens afgelopen zijn met dat getroetel van de luchtvaart! Het rammelt van alle kanten, maar gewoon door blijven kauwen, bah! Niet normaal dit!

    23

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate