Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Bizarre deal met Schiphol roept vragen op over Limburgse politiek

gouvernement

Vrijdag wordt bij het gouvernement in Limburg geprotesteerd tegen de deal met Schiphol (foto via Wikipedia)

4.8
(113)

De Limburgse politiek is van plan zo’n 120 miljoen euro belastinggeld te steken in een verlieslatend vliegveld en tegelijkertijd een nieuwe aandeelhouder te accepteren die voor 4 miljoen euro bizar veel noten op de zang heeft. Wat is er aan de hand?

Deel op XDeel op Linkedin

Want dat er vreemde besluiten in voorbereiding zijn, zal geen zakenman of -vrouw ontkennen. De Schiphol Groep wil voor 4 miljoen euro 40 procent van de aandelen, plus vrijwel de volledige zeggenschap over wat er daarna op het vliegveld gaat gebeuren.

Bovendien wentelt het alle bestaande en toekomstige risico’s af op het Limburgse provinciebestuur en de omwonenden. Het heeft alle kenmerken van een onzakelijke overeenkomst waarbij andere, onbekende belangen een grote rol spelen.

Dit blijkt na lezing van de brief met bijlagen die verantwoordelijk gedeputeerde Stephan Satijn op 9 decembet jongstleden aan Provinciale Staten stuurde en waarin de afspraken met Schiphol openbaar zijn gemaakt. Satijn was eerder beroepslobbyist voor de transportsector.

Stikstofvergunning
Eén van de eisen van Schiphol is dat er een geldig luchthavenbesluit voor Beek komt met ruimte om te groeien, plus een stikstofvergunning. Zoniet, dan kunnen de Amsterdammers zonder verdere verplichtingen onder de deal uit. Gezien de klimaatafspraken en de alom bekende stikstofproblematiek zijn dat bizarre voorwaarden.

Het inlossen van de eisen ligt bovendien grotendeels buiten de macht van de provincie. Over beide vergunningen wordt in Den Haag besloten, niet in Maastricht.

Het aan Provinciale Staten gepresenteerde business plan voor Maastricht Airport leunt zwaar op het elektrificeren van de luchtvaart – een techniek waarvan vliegtuigingenieurs verwachten dat deze niet voor het einde van deze eeuw commercieel kan worden ingezet.

Schiphol weet dat natuurlijk ook en neemt daarom de bepaling op dat mocht het niet lukken om op korte termijn elektrisch te gaan vliegen, dat geen gevolgen heeft voor het aantal vliegbewegingen.

In zo’n geval hoeft het vliegveld zich niet meer te houden aan de afspraken over het terugdringen van herrie en vervuiling en zal er gewoon worden doorgevlogen met vieze en lawaaiige toestellen op fossiele kerosine. Dat is precies volgens de gangbare bedrijfsvoering bij Schiphol: het eigen falen afwentelen op de mensen in de omgeving.

Appie draait twee keer zoveel omzet
De provincie vindt het kennelijk allemaal best. Zoals de plannen er nu voorstaan wil het college zo’n 120 miljoen euro steken in een verlieslatend vliegveld met een omzet van iets meer dan 25 miljoen euro. Een gemiddeld filiaal van Albert Heijn draait twee keer zoveel omzet en maakt wel winst.

Uit de brief van Satijn blijkt ook waarom het vliegveld zoveel moeite heeft rendabel te worden. Per vieze oude Jumbojet ontvangt de kassier slechts 1300 euro aan inkomsten. Daarvan moeten alle faciliteiten worden betaald en ook het personeel. Voor een toeristenvlucht geldt zelfs een Aldi-tarief van 500 euro.

Met het relatief lage aantal vluchten op Beek (in vergelijking met Schiphol) betekent dat een uiterst magere bron van inkomsten die zich bovendien niet makkelijk laat ophogen. Vliegveld Luik ligt 30 kilometer verderop en luchthaventarieven staan in de regio (en daarbuiten) zwaar onder druk.

Evenmin zal het eenvoudig zijn het vliegverkeer te laten groeien, omdat Beek voor de meeste vervoerders tweede keuze is. Zo vliegen de bloemenhandelaren liever rechtstreeks naar Schiphol, omdat dan de hele rit naar de bloemenveiling in Aalsmeer kan vervallen – een aanzienlijke besparing van tijd en kosten.

Het vliegveld met een omzet van net 25 miljoen euro vergt ondertussen wel enorme investeringen. Platform en startbaan liggen er afgeragd bij en moeten voor maar liefst meer dan 100 miljoen euro worden opgepoetst. Geld dat de nieuwe aandeelhouder Schiphol er niet in wil steken, maar de malle bestuurders van de provincie wél.

Dat is bijzonder. Er zullen niet veel ondernemers zijn die in totaal zo’n 120 miljoen euro willen steken in een doorgaans verliesgevend bedrijf met een omzet van net 25 miljoen euro en weinig zicht op verbeterende marktomstandigheden.

Andermans geld uitgeven
Dat doen de staatsondernemers van de Schiphol Groep niet en bleken echte ondernemers in het recente verleden evenmin te willen. Maar het provinciebestuur draait er zijn hand niet voor om. Het gaat natuurlijk ook maar over belastinggeld en het uitgeven van andermans centen blijkt altijd makkelijker dan eigen geld te verkwisten.

Nog afgezien van de onzakelijke overwegingen, eist beoogd aandeelhouder Schiphol vrijwel alle zeggenschap op over het Limburgse vliegveld. In een lijst met zo’n twintig punten worden vrijwel alle vrijheden die een meerderheidsaandeelhouder heeft aan banden gelegd en zal de provincie Limburg voortaan voor ieder wissewasje van de Amsterdammers goedkeuring moeten vragen.

Een deel van de beperkingen van bevoegdheden die Schiphol eist.

Die lijst gaat ver, heel ver. Zo mag Beek na de gedeeltelijke overname niet meer zelfstandig samenwerkingen aangaan met andere partijen, moet het om goedkeuring van Schiphol vragen voor iedere uitgave boven de 500.000 euro en mag het geen nieuwe activiteiten meer opstarten. Het ondernemerschap in Beek – zo dat al bestond – wordt in de kiem gesmoord.

Met de huidige plannen gokt Limburg grootschalig met belastinggeld en houdt de provincie nauwelijks zeggenschap over wat er met dat geld gebeurt. Gezien de marginale financiële resultaten uit het verleden wordt het een hell of a job om dat geld ooit terug te verdienen. Dat wordt des te lastiger omdat de andere aandeelhouder nauwelijks iets bijdraagt, maar straks wel 40 procent van de winst opstrijkt.

Werelddeal voor de Amsterdammers
Het heeft er alle schijn van dat de ‘snelle Amsterdammers’ hier een werelddeal voor zichzelf hebben geregeld op kosten van de Limburgse bevolking en geholpen door provinciale bestuurders die ziende blind zijn. Of belangen hebben die tot op heden in het duister zijn gebleven.

Komende vrijdag valt het definitieve besluit over deze ‘besteding’ van 120.000.000 euro belastinggeld. De Limburgers verzamelen zich ‘s ochtends om kwart voor negen bij het provinciehuis om hun ongenoegen kenbaar te maken. Met potten, pannen en fluitjes hopen ze daar genoeg herrie te maken om de Statenleden wakker te schudden. Iedereen is van harte welkom.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 113

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Qatar koopt om?

    Zou deze hele stinkende zaak te maken kunnen hebben met het omkopingsschandaal in de EU door Qatar?
    Vandaag stond in de krant dat dat een onderdeel zou zijn van de omkoping: onbeperkt gebruik kunnen maken van de luchthavens in NL, België en Duitsland door de Qatarese toestellen:

    Wellicht toch geen vrije toegang Qatar Cargo op Schiphol
    Nieuwsblad Transport (Online)
    15 december 2022 donderdag

    Copyright 2022 ProMedia Publishers B.V. All Rights Reserved
    Section: AIRLINE INDUSTRY NEWS, European Union news & MIDDLE EAST NEWS
    Length: 388 words
    Byline: John Versleijen
    Body

    Qatar Airways Cargo kan wellicht niet zoals overeengekomen in het luchtvaartverdrag tussen de EU en het emiraat Qatar vanaf het winterseizoen 2024/2025 onbegrensd vracht vliegen op en van Schiphol en Maastricht Airport.

    4
  2. ir. B. van Marlen

    Reken er maar op dat dit ook wordt doorgedrukt.

    Wat velen in dit land zullen krijgen is ‘een curve van permanent toenemende hinder’, maar wel binnen de veel te hoge geluidsnormen. Omdat omwonenden geen enkel recht op een gezonde leefomgeving hebben, wordt dit verkocht door te zeggen dat ‘de totale hinder is afgenomen’. Voor de Polderbaan van Schiphol gold immers ook: ‘groei kan met minder hinder!’, waarna een heel groot geluidsvervuild gebied werd toegevoegd.

    Het bedrijfsrisico van MAA is NUL, want verliezen worden afgewenteld op de belastingbetaler.

    Je hoeft geen complotdenker te zijn om in te zien, dat er wel degelijk lieden zijn die hiervan profiteren ten koste van anderen. Ik denk hierbij aan de lokale bestuurders, de luchtvaart CEO’s, en vele VVD-politici, die inderdaad straks wel weer een mooie baan krijgen toegeschoven als dank.

    Ieder fatsoen ontbreekt namelijk totaal in ‘dit gave land’!

    12
  3. Rob Van der Wel

    Stel nou dat wij 5,1 miljoen op zouden halen, krijgen we dan 51 % in handen …..

    10
  4. Bas

    Nog geen 12.000 Euro toeslag om in de nacht te mogen vliegen?
    Dat is helemaal niks bij de schade van slaap te kort. Zelf ruim in de ziektewet gezeten omdat ik geen oog dicht deed jaren lang. Nu weer helaas terug gevallen helaas. Deze rust verstoring kost veel meer durf ik te beweren, ook de hulp die ik daarbij bij de huisarts en meerdere GGZ medewerkers heb geprobeerd. De kosten van uitval door slaap te kort zijn erg hoog. Dan hebben wij ook nog voor een 10.000 Euro aan geluidisolerend glas kosten gemaakt.

    18
  5. coen

    Aanvankelijk verzette Schiphol zich hevig tegen het vrijgeven van de overeenkomst (‘term sheet’) met MAA, twee dagen daarna waren ze accoord.
    Ik ben alles behalve een complotdenker maar het verwondert me toch dat de handtekeningen, of wat daar voor door moet gaan, van Benschop en Carsouw die onder het stuk staan door één en dezelfde persoon gezet zijn!
    Er zullen toch niet twéé versies van de overeenkomst zijn…….
    Verder hulde voor Schipholwatch voor de bondige en heldere weergave van de situatie: dat zouden politici eens moeten lezen.

    36
  6. Josje

    Blijkbaar leven we in een land waarin de overheid zakendeals sluit met grote bedrijven over de hoofden van burgers heen – letterlijk, valt te vrezen voor de omwonenden van MAA die de uitstoot en herrie over zich uitgestort krijgen van een vliegveld dat buitenproportioneel groot is voor de schaal van de omgeving. Natuurvergunningen zijn een onderdeel van de deal en de provinciebestuurders gaan dat wel even in Den Haag ritselen. Ik zie ze voor me. Sowieso is het dit het hoogtepunt van hun carrière, dat ze een dependance van Schiphol hebben binnengehaald om Limburg internationaal op de kaart te zetten. En dan als bekroning van een geslaagde deal zometeen met Daniel Koerhuis op de foto en champagne drinken met hun Haagse netwerkvrienden.
    Het is een absoluut dieptepunt van onze democratie dat het zo ver heeft kunnen komen dat lobbyen en deals sluiten, en dan ook nog met een volkomen irrationele en onveranwoordelijke weging van belangen, wordt aangezien voor behoorlijk overheidsbestuur.

    42
  7. Theo Janssen

    Gezien de innige contacten van de heren Daniel Koerhuis (2e Kamerlid VVD) en Teun Heldens (VVD-statenlid Limburg) met Schiphol en MAA verwacht ik dat zij binnenkort ” elders een functie” krijgen.

    31
    • Thomas

      een heel goed en helder artikel van parool! Ook precies in lijn met het ondrzoek/boek van Ties Joosten over onze ‘nationale trots’ KLM.
      Als ik dagdroom zie ik al die ‘bestuurders’ al tekst en uitleg geven aan de rechters, die ze een voor een achter de tralies knikkert.

      1
  8. Rob

    Het is heel opmerkelijk dat partijen die anders tegen overheidssteun zijn en opkomen voor de belastingbetaler bij luchtvaart het tegenovergestelde doen. Deze onzakelijkheid was ook stuitend bij de vorige steunoperatie voor KLM. De ene minister had het over ‘blauwe trots’ en de andere over ‘whatever it takes’. Buitenlandse leasemaatschappijen, kerosine handelaren en banken profiteerden hiervan. En een onnodige aanslag op de omgeving. Er is een wooncrisis, een klimaatcrisis , een stikstofcrisis en een tekort aan arbeidskrachten, geen tekort aan vluchten. En dat alles vanwege nationale en regionale trots die afhankelijk zou zijn van een vliegveld. https://www.groene.nl/artikel/vlag-volkslied-vliegveld

    38
  9. Paul Sprangers

    Uitstekende beschrijving van de situatie alhier en van de kwaadaardige onbenulligheid bij de leden van PVV, CDA, VVD, JA21 en Lokaal-Limburg die zonder enige argumentatie en onderbouwing door willen gaan met het koesteren van hun prestige-speeltje ten koste van de welvaart en leefbaarheid van (Zuid-)Limburg.

    43

Geef een reactie

Translate