Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Sociaal

Noodkreet Australiërs aan Tweede Kamer: help ons tegen Schiphol!

ceo brisbane airport

Meer vliegtuigen, maar minder herrie, zo beloofde CEO Gert-Jan de Graaff van Brisbane Airport op tv in Australië (foto: 7News)

4.9
(121)

Duizenden burgers in de Australische stad Brisbane sturen een noodkreet aan de Tweede Kamer. Zij hopen dat het parlement hen wil helpen tegen wat zij noemen onethische handelspraktijken van de Schiphol Groep en doen daarbij een beroep op de geldende voorschriften voor staatsbedrijven.

Deel op XDeel op Linkedin

In Brisbane – een stad met ruim 2,5 miljoen inwoners – exploiteert Schiphol een vliegveld dat recentelijk uitgebreid is met een extra startbaan. Sinds de opening regent het klachten over de toegenomen geluidsoverlast en blijken de gevolgen veel ernstiger dan beloofd.

In de brief prijzen de Brisbaners de beslissing van minister Mark Harbers om het aantal vluchten op Schiphol terug te brengen naar maximaal 440.000 en wijzen zij erop dat de Nederlandse overheid als aandeelhouder een dergelijke stap ook moet afdwingen voor Brisbane Airport vanuit het oogpunt van gelijke normen en waarden.

“De deelneming van Schiphol in Brisbane Airport verplicht de Nederlandse overheid ertoe om overal dezelfde standaarden voor de bescherming van het milieu en de leefomgeving toe te passen”, aldus de brief. Die verplichting volgt uit onder meer de richtlijnen voor goed bestuur van staatsbedrijven, opgesteld door de Nederlandse regering.

Staatsbedrijven moeten goede voorbeeld geven
“De Nederlandse regering heeft zelf bepaald dat staatsbedrijven als Schiphol een voorbeeld moeten zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen – dus met respect voor het milieu, een veilige werkomgeving, mensenrechten en het vermijden van corruptie.”

Volgens de bewoners schendt Schiphol die normen omdat het bedrijf geen draagvlak heeft weten te creëren voor de nieuwe startbaan en de daarbij behorende vliegpaden. Bovendien overtreedt de onderneming het recht op een schone en gezonde leefomgeving, zoals vastgelegd in artikel 21 en 22 van de Nederlandse grondwet.

“De Tweede Kamer heeft een cruciale rol in de controle op het gedrag van de Nederlandse regering. Daarom vragen we concreet om hulp bij het realiseren van vier punten:

  • Een ban op nachtvluchten tussen 10 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends
  • Een maximaal aantal vluchten van 45 per uur
  • Ontbinding van het pseudo-overleg over het vliegveld en de installatie van een onafhankelijke raad
  • Een onafhankelijkk onderzoek naar de gedragingen van de directie van Brisbane Airport”.

De Australiërs smeken de Nederlandse regering er alles aan te doen wat in haar macht ligt om een einde te maken aan de “meedogenloze handelspraktijken” van Schiphol en Brisbane Airport die “geleid hebben tot een sociale ramp met desastreuze gevolgen voor het milieu”.

Zelfde sjoemelpraktijken als hier
Net als in Nederland heeft het vliegveld in Brisbane de omwonenden continu voorgelogen, valse beloften gedaan en gevolgen gebagatelliseerd met sjoemelberekeningen.

Zo beloofde de directie voor de aanleg dat al het uitgaande vliegverkeer boven de baai zou plaatsvinden. Na opening is die procedure bij het oud vuil gezet en wordt alleen nog voor nachtvluchten gebruikt. Gedurende de hele dag wordt kris-kras boven de stad gevlogen, met grote gevolgen voor de bewoners.

Bewoners was ook beloofd dat het vliegverkeer over dunbevolkte gebieden zou worden geleid, maar in de praktijk blijken de vliegtuigen vooral over de dichtstbevolkte gebieden te komen. Daardoor ondervinden nu 169 van de 190 wijken in de stad extreme geluidsoverlast. Sommige van die wijken liggen zelfs op 30 kilometer afstand van het vliegveld.

Liegende CEO
“CEO Gert-Jan de Graaff van Brisbane Airport heeft op nationale tv staan liegen over de gevolgen van de nieuwe startbaan”, zo vertellen de Australiërs aan de Nederlandse Kamerleden. “Hij vertelde dat de overlast zou verminderen na opening van de baan, maar exact het tegenovergestelde bleek het geval.”

De brief beschuldigt Schiphol en Brisbane Airport van het toepassen van ‘social engineering’-technieken en citeert hiervoor uit het baanbrekende onderzoek van de Nederlandse Rachelle Verdel. Zo heeft het vliegveld in Australië een forum opgezet voor participatie dat grote overeenkomsten vertoont met de tandeloze Omgevingsraad Schiphol en de vechtparticipatie rond Rotterdam Airport.

Ook zet het Australische vliegveld vol in op ‘duurzaamheid’ – niet in de praktijk maar in de publiciteit. Om aan de groeiende druk van de publieke opinie te ontkomen, verlaat het ene na het andere persbericht de burelen waarin het vliegveld zichzelf afficheert als groen en duurzaam. De omwonenden noemen dat misleidend en vinden de spindokterij niet passen binnen de richtlijnen voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 121

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. W Lieverst

    Het zal juridisch wel helemaal dichtgekid zijn wat er in Australië gebeurt.
    Of de Nederlandse Staat in Australië minder groei kan afdingen is nog maar de vraag.
    Wel hebben de EU en de VS zeggenschap hier als het om krimp van Schiphol gaat. Eigenlijk is dit vreemd.

  2. Richard

    Ze liegen hier ook zijn zoveel mensen die geterroriseerd worden in Nederland door Schiphol als ik dit lees wordt het een wereld wijde terreur organisatie

  3. EMHA

    De aanpak van Schipholwatch kopiëren naar Brisbane. Deze aanpak is het op feiten gebaseerd fileren van corruptie van zowel bedrijven als overheden en geeft uiteindelijk de beste resultaten.
    Hier ligt een schone taak voor Schipholwatch om die mensen te helpen met het implementeren van de werkwijze.
    Den Haag en Schiphol dienen enkel hun eigen belangen en daar hebben de mensen in Australië helemaal niets aan.

    8
  4. Irene Schonenberg

    I live 20km from Brisbane airport. Have done so for 15 quiet years. The new run way opened and my life has become a nightmare. 70-80 Decibels flying over my head. No warning, no explanation just a bunch of lies. This is NOT my Brisbane and I am ashamed that our politicians and BAC can only see $$$ signs in front of them . I have no clue what to do. Where to go? The flight path could change to share the noise. No place is safe.

    18
  5. John

    The destruction to Brisbane has been unbelievable.
    What was once a beautiful city has been destroyed by aircraft noise pollution.
    Residents can’t sleep, can’t work and can’t exercise from the fatigue of being woken by aeroplanes.
    Our children can’t learn with constant noise over their schools and constantly being woken by Brisbane Airport Corporation’s alarm clock of aircraft noise bombardment.
    We can’t use our outdoor areas and need to cover our ears when the aircraft fly over. We can’t have a conversation in our houses without needing to shout over the noise.
    It’s a violation of human rights and completely unethical. Gert and his crew should not be allowed to operate in Australia.

    22
  6. Kijk naar de toekomst

    Dat omwonenden van de – binnenkort met dezelfde “Next-Gen” technologie voor hoogfrequent aanvliegen uitgeruste! – strips van Schiphol een zelfde lot wacht, lijkt op merkwaardige wijze bij bestuur en politiek tot taboe verklaard.

    Rond de gemeente Uitgeest staan lokale media nog open voor een waarschuwing maar de regionale en landelijke redacties bannen het aansnijden van dit onderwerp.
    De door Schipholwatch al eens beschreven psychotechnische methodieken (ofwel psychologische oorlogsvoering!) tegen onze burgerbevolking in combinatie met het wijdverbreide “Schiphollen” zijn hier debet aan.

    In dezelfde gemeente Uitgeest viert de struisvogelpolitiek hoogtij:

    Het Schipholdossier wordt daar niet meer vanuit de politiek, maar “collectief(!!!)” benaderd. Men voegt zich kritiekloos naar door de Omgevingsdienst, het Team luchtvaart Provincie NH en vertegenwoordigers van LVNL en I&W opgehangen sprookjes over hinderbeperking bij een mondiale HUB met duurzame groei.

    Geen woord over het rampscenario verbonden aan een straks hyper preferente Polderbaan voorzien van “Next-Gen” hoogfrequent vliegsysteem en vaste routes dat Uitgeest en regio boven het hoofd hangt.

    Hulde voor de redactie van dit medium dat wel consequent en nauwgezet het wangedrag van de Schiphol Groep c.s. en collaborerende bestuurders, politici en opiniemakers aan de kaak stelt!

    22
  7. B. Marlen

    Twee reacties:
    Ook in dunbevolkte gebieden hebben mensen recht op een leefbare omgeving.
    45 per uur is veel te veel

    Schandelijk gedrag van wat eigenlijk gewoon misdadigers zijn.

    19
  8. J.J.

    Thousands of Australian lives are being made total misery by Brisbane Airport Corporation. This company should be kicked out of Australia for non-compliance with our laws and regulations. There’s a lot more of us than them and we’re not going to take it. The sooner the Brisbane Airport Corporation comes to terms with public hatred of their catastrophic new parallel runway, the sooner they can fix the problem. Either by acceptance, agreement, or by force.

    28
  9. Haes

    Die frase over “voorbeeldfunctie” is werkelijk adembenemend…
    de overheid schittert werkelijk overal door afwezigheid van handhaving bij bedrijven die de wet overtreden.
    Hierdoor is een gedrocht als schiphol ontstaan. En dat gedrocht blijkt besmettelijk. Grensoverschrijdend.

    21
  10. Manon

    Vandaag heb ik bij vliegherrie mij gericht op: Beste Schiphollers. Het klimaat reageert niet op creatief boekhouden.
    En dat over 30 jaar Schiphol inderdaad op zee is, maar dan met de landingsbanen onder water, over karma gesproken. De pech is alleen, dat onze huizen als omwonenden dan ook onder water liggen :-(.

    20
  11. Ross Stephens

    We live directly under Brisbane’s new flight path 8.5kms from the runway apron. Planes are arriving at 350m over the top with up to 82dBs. This has been a complete disaster for not only our home lives but for 100s of thousands of Brisbane’s residents. The runway points directly at some of the most heavily populated suburbs in Australia. We were lied to when told most planes would be mainly over water before the opening of the new runway. We are devastated as our once beautiful quiet suburb is now covered by an aircraft noise pollution super highway.

    32
  12. Bianca

    Niks meer aan de commentaren toe te voegen.
    Hier zijn toch geen woorden voor 🤬!!!
    Bah…liegen, bedriegen om meer te kunnen vliegen!

    21
  13. Rob Blom

    Smerige huichelachtige luchtvaart. Alles voor het eigen gewin en schijt aan alle omwonenden ,zowel
    Met geluid als met gezondheid , het interesseert ze geen ene biet.
    Deze mensen zouden persoonlijk aangesproken moeten worden op hun afbrekende praktijken

    22
  14. Dirk

    narcistische individuen krijgen vroeg of laat hiervoor de rekening gepresenteerd…. De wet is 1 ding …. Maar karma doet daar niet aan ! Ik wens deze mensen echt een hoop ellende , bij volle verstand dit andere mensen aandoen is puur terreur .

    Logischerwijs moet dit toch een keer een halt toegeroepen worden , ook het opkopen van boeren rondom Schiphol is natuurlijk totale minachting naar omgeving en natuur .
    Ik zou als kabinet hier niet blij mee zijn … er moet minder uitstoot zijn , niet gelijkwaardig…
    Het is een stikstof strooptocht …… met Schiphol voorop !

    38
  15. Josje

    Die Australiërs hebben waarschijnlijk nog nooit van Schiphollen gehoord en hebben geen idee hoe ironisch deze passage uit hun brief klinkt: ‘De deelneming van Schiphol in Brisbane Airport verplicht de Nederlandse overheid ertoe om overal dezelfde standaarden voor de bescherming van het milieu en de leefomgeving toe te passen’. Maar hun eisen zijn uitstekend en zeer concreet. Ik wacht met grote interesse af hoe de Tweede Kamer reageert. Moeten ze in elk geval toch eens een keer checken hoe het in ons eigen land is gesteld met de standaarden en de handhaving daarvan.

    48
  16. Ook naar Brisbane

    Het Schiphollen is zelfs een export product geworden. Om je dood te schamen als Nederlandse bestuurders.

    57

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate