Al sinds 2020 werkt stichting RBV aan een rechtszaak waarin van de Staat wordt geëist dat zij mensenrechten respecteert en een einde maakt aan de aantasting van de gezondheid door het overmatige vliegverkeer in ons land. Vanaf begin maart gaat de zaak van start.
De voorbereidingen van de zaak en het opstellen van de meer dan 200 pagina’s tellende dagvaarding kostten tot op heden meer dan 150.000 euro, vooral geld dat is uitgegeven aan gespecialiseerde advocaten.
De zaak zou eigenlijk in oktober jongstleden van start gaan, maar op het laatste moment vroeg minister Mark Harbers van Infrastructuur (I&W) uitstel omdat hij niet tijdig zijn antwoord op de dagvaarding had geformuleerd.
I&W heeft nu de peperdure landsadvocaat Pels Rijcken ingeschakeld om een repliek op te stellen. “We moeten afwachten waar de minister straks mee komt”, aldus Jan Boomhouwer, bestuurder van stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV). “Het kan zijn dat de minister straks twintig dozen papierwerk over de schutting gooit, zodat we heel veel werk voor de kiezen krijgen.”
150.000 euro
Daarvoor is straks veel geld nodig, Boomhouwer schat dat de stichting tot aan de eerste uitspraak van de rechter nog zo’n 150.000 euro nodig zal hebben. “Dat geld zijn we nu bij elkaar aan het sprokkelen, onder meer door een beroep te doen op steun van gemeenten in de regio.”
Maar Boomhouwer roept ook bewoners op om te doneren aan de goede zaak. “Met hulp van bewoners en gemeenten maken we een einde aan de vliegherrie, dat is onze overtuiging.”
De zaak van RBV is een zaak in het algemeen belang. “Niet alleen de regio Schiphol profiteert van een positieve uitkomst van deze zaak, ook de omwonenden van de vliegvelden bij Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Eelde kunnen met de verwachte jurisprudentie straks eisen van de overheid dat de geluidsoverlast en vervuiling van het vliegverkeer wordt teruggebracht tot een acceptabel niveau.”
Zaak voor alle mensen met last van vliegherrie
Tot op heden is ongeveer de helft van de donateurs afkomstig uit Aalsmeer, de vestigingsplaats van RBV. “Maar onze zaak is geen initiatief van Aalsmeerders die de Aalsmeerbaan liefst zien sluiten, het is een zaak waarin we opkomen voor alle mensen die te maken hebben met vliegherrie. We hebben ook donateurs nodig in andere gemeenten als Amstelveen, Amsterdam, Zaanstad en Leiden. Maar ook uit Rotterdam, Eindhoven en Maastricht.”
Boomhouwer roept expliciet bewonersclubs, milieu- en klimaatorganisaties op om hun leden of sympathisanten te vragen om geld te doneren voor de goede zaak. “Het zou ons bij voorbeeld erg helpen als alle bewonersverenigingen hun leden vragen om een klein bedrag te storten.”
Twee miljoen mensen in de vliegherrie
In Nederland wonen ruim twee miljoen mensen die meer overlast van het vliegverkeer ervaren dan mag volgens de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Zij worden geconfronteerd met reële schade aan hun gezondheid, onder meer als gevolg van een gebrek aan nachtrust en luchtverontreiniging.
RBV strijdt voor het recht op een schone en gezonde leefomgeving, zonder de huidige gezondheidsschade door het vliegverkeer. Dat is een grondrecht dat al jarenlang met voeten wordt getreden. Onze eigen overheid huurt nu peperdure advocaten in om dat onrecht te laten voortbestaan.
Hoewel de zaak pas in maart voor de rechter komt, heeft RBV nu al een historisch succes geboekt. Mede onder dreiging van deze procedure verlaagde minister Harbers het maximum aantal vluchten van en naar Schiphol van 500.000 naar 440.000.
Hans Erik Hazelhorst
Twee vragen:
1. Heeft destichting RBV een ANBI registratie?
2. Stel dat de rechter RBV in het gelijk stelt, dan is het logisch als ook de proceskosten voor rekening van het I&W komen. Maar geldt dat ook voor de declaraties van de advocaten die RBV heeft ingeschakeld? En zo niet, is het kansrijk om dat dan in de eis op te nemen? In dat geval zou RBV (een deel van) het bedrag weer kunnen uitkeren aan donateurs.
Jaques
Ik verwacht dat de stichting het geld dan weer hard nodig heeft om het ministerie middels handhavingsverzoeken en procedures daarvoor achter zijn vodden te gaan zitten.
Ik verwacht niet dat wij met een rechterlijke uitspraak Schiphol halveren. De minister vindt altijd wel weer een excuus om weer iets anders te gaan doen.
sietske van den broek
Beste Hans Erik,
Veel dank voor uw steun,
Ja, de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder heeft een ANBI registratie. Kijk op onze website. Rechts onderaan de pagina vindt u het logo van ANBI.
En bij Downloads vindt u de verantwoording.
Wat betreft uw tweede vraag. Deze hebben we voorgelegd aan ons advocatenkantoor Prakken d’Oliveira. Zodra we antwoord hebben, zal ik u dat laten weten.
Met hartelijke groet, Sietske, secretaris Stichting RBV
Sietske van den Broek
Beste Hans Erik,
Wij (Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder), zijn u nog een antwoord schuldig over het terugvorderen van de proceskosten indien de rechter de Stichting RBV in het gelijk gesteld.
Dit is het antwoord dat onze advocaat, Channa Samkalden van Prakken d’Oliveira ons stuurde:
“Als de rechter RBV gelijk geeft, zal hij de Staat – vermoedelijk – veroordelen tot betaling van de proceskosten. De berekening van die proceskosten gebeurt echter niet op basis van de werkelijke advocaatkosten, maar op basis van een door de Rechtspraak vastgesteld liquidatietarief. Als gevolg daarvan houdt een proceskostenveroordeling doorgaans slechts enkele duizenden euro’s in – en staat dus in geen verhouding tot de werkelijke kosten.
De wet bevat wel een speciale regeling voor zaken waarin de rechter een collectieve schaderegeling vaststelt, maar omdat RBV geen schadevergoeding vordert, is die regeling niet op deze zaak van toepassing.
De conclusie is vooralsnog dat helaas niet te verwachten valt dat bij winst een substantieel deel van het bedrag naar RBV zal terugvloeien”
Hoop dat wij hierbij een bevredigend antwoord gegeven hebben op uw vraag.
Met groet, Sietske, secretaris RBV
M. Pool
Om een zaak op grond van artikel 8 EVRM aan de orde te stellen, dienen de milieufactoren het privé-, familie- en gezinsleven of (het genot van) de woning rechtstreeks en in ernstige mate aan te tasten. Met andere woorden: de schadelijke gevolgen moeten een bepaalde drempel overschrijden.
Wanneer dat punt is bereikt, hangt af van alle omstandigheden van het geval, zoals de intensiteit en de duur van de overlast, de fysieke of mentale gevolgen ervan en het algemene milieukader.
Dit is een citaat uit http://www.minbuza.nl/binaries/content/assets/ecer/ecer/import/actueel/nieuwsberichten/2008/02/relatie_tussen_mensenrechten_en_milieu_nader_toegelicht/mensenrechten-en-milieu.pdf
Er zijn onder de omwonenden van Schiphol zoveel schrijnenende situaties, dat ik denk dat ‘Recht op bescherming tegen vliegtuiglawaai’ deze rechtzaak gaat winnen.
Omdat ik een belanghebbende ben geef ik een bijdrage.
Fokko
Het schijnt dat de gemeente Uithoorn een mooi potje voor (of was het van?😎) Schiphol ter beschikking heeft.
Dirk
Wat een stelletje schorem is de gemeente Uithoorn, goede sier maken met een nieuwe rotonde , maar de bewoners in de kou laten staan … maffia praktijken…
Jaques
Ik heb voor de derde keer gedoneerd.
Frank
Ik doneer nog een keer. Kan je ook een FB link toevoegen?
Mike
Ik ga zeker weer doneren.
Tip aan Schipholwatch : Plaats mogelijk ook opvallende berichten per gemeente op vliegherrie !!
Veel mensen kijken naar de reacties in hún regio !
Ik heb er in ieder geval één voor de gemeente Rotterdam geplaatst.
Note : Het is helaas wel een werkwijze van het machtige geld om de resources van het mindere geld uit te putten 🙁 .
Verschillende stichtingen hebben jaren lang kunnen procederen tegen verschillende projecten van de staat , gefinancieerd door de staat. Ik heb geen idee hoe dat werkt, maar misschien kan RBV hier ook iets uit halen ?!
Thomas
Ik ondersteun dit van harte! Deze mens- en milieuverpestende industrie moet een halt worden toegeroepen. En de minister sponsort deze zaak tegen de omwonenden met geld van de omwonenden.. te bizar.. dus doneer!!
Ook een oproep aan o.a. BTV-Rotterdam.. verhoog de contributie van de ruim 1500 leden.. dat gaat al flink helpen.
Michiel
Gedoneerd, en hoewel het voor mij om een groot bedrag gaat is het natuurlijk maar kinderspel, laten we daarom met z’n allen het verschil maken! Wat kwam er als eerste in je op om te doneren? Verdubbel het!
Terwijl mijn gemeente, (Haarlemmermeer) enkel bezig is met de gezondheid van Schiphol en niet die van de inwoners moeten we maar voor onszelf opkomen. Hopelijk dat samen met Aalsmeer andere gemeenten en bedrijven in actie komen.