Het ziet ernaar uit dat de Raad van State volgende week een streep zet door de verzonnen afkapgrens van 25 kilometer voor het berekenen van stikstofdepositie. Daarmee verdwijnt het zicht op een natuurvergunning voor Schiphol. Wanneer start de minister met handhaven?
De aanvraag van een natuurvergunning door Schiphol leunt zwaar op deze afkapgrens. Dat is in feite een dubbele afkap, want ook alle stikstof die vliegtuigen boven de 900 meter vlieghoogte uitstoten, wordt gemakshalve niet meegeteld.
Met het sneuvelen van de 25 kilometer-grens (draadje over het waarom door wetenschapper Raoul Beunen) kan de aanvraag van Schiphol in feite de prullenbak in. Zonder deze grens wordt de opgave van het vliegveld om eindelijk te gaan voldoen aan de stikstofwetgeving vele malen groter. Waar nu de depositie van het vliegverkeer op de Veluwe net niet hoeft te worden meegerekend, moet dat na volgende week wél.
Profiteren van afkapgrens
Schiphol vroeg eind vorig jaar nog uitstel voor het indienen van de aanvraag natuurvergunning omdat de toen nog te introduceren afkap erg gunstig uitviel. Met relatief weinig moeite en middelen dacht de directie zo de vergunning te kunnen regelen en dus wachtte men nog even de nieuwe regels af.
Hoe groot de extra opgave voor Schiphol gaat worden, is nog onmogelijk te zeggen. Maar zelfs de brief en de onderliggende studies waarmee de minister zijn besluit bekendmaakte Schiphol terug te brengen tot maximaal 440.000 vliegbewegingen, leunen zwaar op de afkapgrens.
Zelfs bij die tijdelijke krimp vanwege de structurele geluidsoverschrijdingen moet Schiphol forse maatregelen nemen om de stikstofuitstoot te compenseren, zoals het opkopen – zelf of via het Rijk – van boerenbedrijven. Zonder de afkap is het risico levensgroot dat Schiphol zijn strooptocht zelfs drastisch moet uitbreiden.
In een van de bijlagen bij de 440K-brief van Harbers wordt door ingenieursbureau Royal DHV Haskoning nog hoog opgegeven over de mogelijkheden die Schiphol heeft dankzij de dubbele afkap op 25 kilometer én 900 meter vlieghoogte.
Minder dan 300.000 vliegbewegingen
Nu de 25 kilometer wegvalt en de 900 meter zwaar onder druk staat van onder meer de Europese wetgeving, zal Schiphol naar verwachting veel meer stikstofruimte moeten vinden en opkopen.
Allerminst is uitgesloten dat het aantal vliegbewegingen veel verder moet zakken, naar mogelijk zelfs onder de 300.000. Zo’n getal is in lijn met de verwachtingen van Johan Vollenbroek, voorman van Mobilisation for the Environment (MOB). Deze treft voorbereidingen om de aanstaande stikstofvergunning van Schiphol door de rechter te laten beoordelen.
Op het bovenstaande kaartje is goed te zien dat Schiphol sterk profiteert van de 25 kilometer afkap die nu geschrapt gaat worden. Een belangrijk en urgent natuurgebied als de Veluwe valt nu nog net buiten de sjoemelberekende stikstofcontouren van het vliegverkeer, maar zal er straks middenin vallen.
Minister Christianne van der Wal wekte dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer de indruk dat zij vaart zet achter het beoordelen van de aanvraag van Schiphol. Dat zal mede te maken hebben met de lopende procedures waarin MOB handhaving eist op de missende vergunning.
Aanvraag kan alleen maar afgewezen
Zoals de feiten nu liggen, met vanaf volgende week het schrappen van één van de twee afkapgrenzen, kan Van der Wal niet anders dan de aanvraag afwijzen, zelfs los van alle sjoemelberekeningen die Schiphol heeft gebruikt om de situatie op papier acceptabel te laten lijken en die voor een rechter evenmin stand zullen houden.
De minister heeft al ruim twintig maanden een ontwerpvergunning voor Schiphol in de lade liggen. Daarin staat dat er 500.000 vliegbewegingen toegestaan zijn. Het ministerie van LNV heeft dat besluit nog niet durven doorzetten, naar alle waarschijnlijkheid omdat ingeschat is dat het voor de rechter geen stand zal houden.
Nu het stikstofdossier van Schiphol in een impasse is geraakt, kan niet langer worden gesproken van een situatie met ‘uitzicht op legalisatie’. Dat uitzicht werd tot op heden steeds misbruikt om het gemis van een natuurvergunning te gedogen, maar de facto raakt de vergunning steeds verder uit zicht.
MOB heeft de rechtbank al gevraagd zich over het gebrek aan handhaving uit te spreken. Een zaak hierover dient naar verwachting nog voor het einde van dit jaar.
Nog steeds illegaal in bedrijf
Pikant is dat zonder natuurvergunning ook het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit (LVB) de ijskast inkan, de vergunning is een noodzakelijk onderdeel van zo’n besluit.
Omdat voor het huidige LVB 2008 niet de vereiste ‘passende beoordeling’ is opgesteld en de natuureffecten daarmee onvoldoende getoetst zijn, is dat besluit in strijd met de Habitat-richtlijn. Dat maakt het besluit onwettig.
Volgens de letter van de wet zou Schiphol nu niet in bedrijf mogen zijn, omdat een geldig LVB nodig is voor de exploitatie van een vliegveld voor de commerciële luchtvaart.
eric
zo hebben we er nog 1 in Nederland die alles mag en kan. Tatta Steel!!
Peter Bos
Rekenen we ons niet te rijk? Schiphol vliegt zelf niet over Nederland, dat doen de luchtvaartmaatschappijen met de nationale vervuiler KLM voorop. Die vliegen op basis van allerlei internationale afspraken en verdragen. Heeft Nederland zich daarin vastgelegd op aantallen vliegbewegingen of is de beschikbare vliegveldcapaciteit dan bepalend?
Geert
Aan de regels houden,als je een warmtepomp zo maar ergens neer zet krijg je ruzie met je buren omdat je maar wat aan kloot. Dan wil je ook dat er gehandhaaft wordt vanwege de geluidshinder .Schiphol is onze asociale buur in mijn geval die alles mag en de rotzooi over de schutting gooit.
Mario
Halveren die zooi.
Al is het alleen maar voor de geluidshinder in half Nederland!!!!
rrustema
Je ziet het pas als je het ziet: handhaven, luchthaven. Het handhaven op de luchthaven is ook lucht. Handelaren in gebakken lucht daar, dus ook het handhaven is lucht.
Pieter
Zo lang onze eigen overheid nog alles op alles zet om Schiphol aan de benodigde vergunningen te helpen, in de vorm van het aantrekken van allerlei beleidsmedewerkers voor I&W, of LNV, of het spenderen van tientallen miljoenen euro’s aan “specialistenteams”, hou ik nog een slag om de arm.
Het Schiphollen is nog volop bezig, maar het ziet er nu inmiddels wel steeds hoopvoller uit.
Je kunt je echter wel afvragen hoe het staat met het draagvlak onder de de bevolking voor dit soort situaties. Vliegvakanties zijn nog immens populair, net als het eten van dierlijke producten en allerlei andere uitwassen van onze consumptiemaatschappij.
Herman Peters
Heerlijke puinhoop!
Ook in december maak ik weer mijn energietoeslag van 190 euro over aan het MOB. Hulde voor Johan Vollenbroek.
Michiel
Het begint te duizelen op hoeveel vlakken Schiphol illegaal opereert of de hand boven het hoofd wordt gehouden. Ergens een lijstje te vinden? En plaats vooral vaker dit soort berichten vlak voor het weekend!
SchipholWatch
Zie de sitemap.xml 😉
Bas
Inderdaad
https://schipholwatch.nl/sitemap.xml
Bas
Voorzet illegale toestanden door Schiphol/KLM
-stikstof, geen vergunningen volgens de vogelrichtlijn
-geluid overscheden dag en nacht
-pfos grond verwennen en pfos lekt weg
-zeer zorgwekkende stoffen uitstoot als benzeen toegenomen, geen plan tot vermindering
-personeel onvoldoende beschermd tegen schadelijke stoffen
-2003 grond rond Polderbaan was schoon nu zwaar vervuild met o.a. mineralen oliën
-omkoping van gemeentes met voorzieningen in belangen van het bedrijf KLM, democratie?
-betrokken bij vermoedelijk fraude in de vergunningverlening van Lelystad Airport
Sommige zullen misschien als legaal worden beschouwd maar wel schadelijk zijn.
Vul zelf maar aan.
Dirk
Dus handhaven die handel …. hoe moeilijk kan het zijn ?
Dit is toch niet te houden ?
Mvgr de inwoners en natuur van Nederland .