Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Geluidhinder en slaapverstoring vliegverkeer ernstiger dan gedacht en groeiende

overlast vliegverkeer

In Aalsmeer ervaart tot 60 procent van de mensen ernstig vlieglawaai (bron: GGD GHOR/RIVM)

4.8
(126)

Vandaag blijkt uit een nieuw rapport van de koepelorganisatie GGD GHOR dat geluidhinder en slaapverstoring door het vliegverkeer veel ernstiger en wijder verbreid is dan voorheen gedacht. Op bepaalde plekken in Nederland ervaart ruim 60 procent van de bewoners deze overlast.

Deel op XDeel op Linkedin

Het zijn schokkende cijfers die GGD GHOR vandaag onder de aandacht brengt. De organisatie hoopt dat de resultaten zullen worden meegenomen in het debat over luchtvaart in het parlement, getuige een tweetje van vanmiddag.

Aalsmeer is de gemeente met de twijfelachtige eer de meeste hinder te ondervinden. Maar liefst 40 procent van de totale bevolking kampt daar met ernstige geluidhinder voor het vliegverkeer vanaf Schiphol. Dat zijn circa 13.000 mensen. In de wijk Bovenlanden loopt de vliegoverlast op tot maar liefst 61 procent.

Ook in Amstelveen zijn de percentages extreem hoog. Liefst 47 procent van alle bewoners van de wijk Randwijck kampen met de vliegherrie. In Assendelft is dat 41 procent, maar zelfs 49 procent van de oudere burgers.

Opmerkelijk is de extreme score van de gemeente Heiloo: liefst 24 procent van de inwoners gaat gebukt onder de vliegherrie. Heiloo ligt hemelsbreed 32 kilometer van Schiphol! Het vaak gehoorde argument “dan had je niet naast een vliegveld moeten gaan wonen” wordt hiermee volledig ontkracht.

Kwart van de mensen ligt wakker
Uit het gedegen rapport van de GGD’s blijkt verder dat in Aalsmeer een kwart van de bewoners ‘s nachts wakker wordt van de vliegherrie. In Uithoorn 16,8 procent, in Castricum 12,5 procent en in Amstelveen 11,2 procent.

Een gemeente als Amstelveen telt ruim 90.000 inwoners. De cijfers van de GGD betekenen dat er bijna 10.000 mensen letterlijk wakker liggen van Schiphol.

Rond Eindhoven Airport, vliegveld Beek en de luchtmachtbasis in Friesland zijn de problemen ook groot, zo blijkt uit de kaartjes in het rapport.

Advies om WHO-richtlijn over te nemen
Om hier een einde aan te maken, neemt de Nederlandse koepel van GGD’s het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO onveranderd over. Die pleit voor een maximaal gemiddelde van 45 decibel voor de gehele dag en van 40 decibel voor ‘s nachts. GGD GHOR waarschuwt dat zelfs bij dat lage niveau nog steeds één op de tien bewoners ernstige overlast ervaart.

“In 30 gemeenten ervaart 10 procent of meer van de 18- tot 64-jarigen op dit moment ernstige geluidhinder.” De GGD’s vonden uit dat vooral de vluchten aan de randen van de nacht tot grote irritatie leiden.

De vliegherrie is een groeiend probleem, zo meldt het rapport. Waar in 2016 ruim drie procent van de totale Nederlandse bevolking (tussen 18 en 64 jaar) ernstige hinder ondervond, is dat in 2020 – nota bene een corona-jaar met minder vliegverkeer – gegroeid naar 3,7 procent. Dat zijn honderdduizenden Nederlanders extra die hinder ervaren en/of slechter slapen.

GGD GHOR is de samenwerking tussen alle 25 gemeentelijke gezondheidsdiensten in Nederland. De instelling waakt over de publieke gezondheid in ons land. Bij alle aangesloten organisaties werken in totaal 12.000 zorgprofessionals.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 126

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Gerry

    Ik begrijp die leeftijdsgrens ook niet en vraag me af hoe de uitkomsten van het onderzoek geweest zouden zijn, als die afbakening anders was geweest.. Ik ben 65, zeker niet doof, had graag aan dit onderzoek mee willen doen. Op elk moment van de dag, minstens 22 van de 24 uur, ‘vangt’ Explane vliegtuiggeluid vanaf mijn woonplek tussen de 58 en 84 decibels. Cargovluchten midden in de nacht ervaar ik als het ergst, ze maken en houden me vaak lang wakker. De WHO- norm : daar zou ik van dromen als ik daar voldoende tijd voor zou krijgen.

    11
  2. ir. B. van Marlen

    ‘Stillere vliegtuigen’ zal niets anders betekenen dan een continue stroom iets minder lawaaiige toestellen, geconcentreerd over tweederangs burgers. Verzet u tegen deze leugens!

    Ik leg het uit in mijn Crash Course op Twitter (BobVanmarlen)

    Deze concentratie betekent tevens een concentratie van ultra-fijn stof en zeer zorgwekkende stoffen over deze mensen, die geen recht krijgen op een gezonde leefomgeving!

    Inmiddels probeert KLM al weer hard van de krimp af te komen! Stink er niet in!

    16
  3. Madelon

    Onbegrijpelijk dat een kritiekloze meneer Obbink vandaag in Trouw weer beweert dat de KLM met “stillere toestellen” het verschil gaar maken.
    De leugens van de KLM blijven hardnekkig in de kranten rondgepompt worden.
    Stop de nachtvluchten en stop de verschrikkelijke vakantie pendels van Transavium.
    80% van de vliegbewegingen zijn volkomen onnodig, verspillend en milieuverpestend.

    13
    • Sandra

      U bedoelt Hanne Obbink in Trouw vandaag met het stuk over Schipholwatch? Ik lees daar niets in terug dat Obbink pleit voor “KLM stillere vliegtuigen “. Ik vind het een goed stuk waarvan ik denk: eindelijk aandacht voor Schipholwatch en Vliegherrie.nl Maar misschien praten we over twee verschillende artikelen. Zou kunnen.

      2
  4. Mike

    Vreemd, als ik dit plaatje zo lees, zouden er helemaal geen nachtrustverstoringen zijn rondom RTHA, terwijl die zeker weten bij vele aanwezig zijn. Schiedam, Vlaardingen, Overschie (Rotterdam), Schiebroek (Rotterdam), Bergschenhoek (Lansingerland), Berk & Rodenrijs (Lansingerland), Delft.
    Het is algemeen bekend, dat iedereen in de directe omgeving rond 7 uur uit bed gebruld wordt met daarna elke 1..2 minuten het volgende toestel.

    13
  5. Michiel

    Laat die misdadige nachtvluchten aub zsm stoppen. Artikel bevestigt wat ik zelf ook ervaar, de meeste hinder komt voor in de randen van de nacht.

    Ik word er boos van als ik tussen 23:00 en 01:00 continue vliegtuigen hoor, we willen naar bed maar moeten wachten tot het voorbij is.

    En woedend ben ik als ik om 5 uur wakker word gerukt door de eerste Transavia. Zelden lukt het me om nog in slaap te komen, en 4 minuten later komt de volgende en de volgende en de…

    Blij met de uitslagen van dit onderzoek maar omdat mij nog nooit iets gevraagd is voelt het net alsof mijn stem hier niet in is meegenomen. Had ik me ergens moeten melden?

    28
  6. JanH

    Goed onderzoek. GGD neemt zijn verantwoordelijkheid.
    maar lang niet overal.
    Regio Hilversum is in dit onderzoek overgeslagen. Inmiddels een van de grootste vliegtuighubs van Nederland met 150.000 vluchten recht over het centrum.
    late avond (22:00 tot 1:00) en vroege ochtend (5:30 -8:00) zijn grote boosdoeners

    8
  7. NB

    Waarom pleit de ggd ghor niet voor het afschaffen van nachtvluchten? Parijs en Londen hebben een dergelijk verbod. Die beschermen hun inwoners wel!

    23
    • Philip

      Omdat een of andere sukkel van een minister, zegt dat het allemaal zwaar overdreven is. Begrijp goed dat De Lobby voor Schiphol goed is voor paar miljoen per jaar. Ja, de overheden worden al jaren omgekocht door Stichting Leefomgeving Schiphol. Werkelijk een schande

  8. Dick

    iets wat wij allen al jaren weten ….. ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als de rechtzaak inderdaad zal uitwijzen dat de overheid zwaar tekort heeft geschoten in bescherming vd burgers ongeacht de vele waarschuwingen vanuit officiële instanties onderbouwd met feiten en onderzoeken , wat Groningen niet heeft gehad is een rechtzaak aangespannen tegen de staat … maar een mosterd na de maaltijd onderzoek ..

    17
  9. Haes

    Een al jaren groeiend probleem. Rapport na rapport. En steeds dezelfde arrogante, korrupte overheid… blind voor de gezondheidsbedreiging van haar eigen burgers. Met leugen en bedrog de grootste vijand van zijn eigen burgers geworden.

    33
  10. Ludo Fassaert

    Wij zijn slaven geworden van Schiphol: Schiphol de lusten, wij de lasten. Wij betalen met onze gezondheid de verdiensten van Schiphol. Grote schande!

    37
  11. Gerard

    Uit het gemeente overzicht blijkt dat er leeftijdsgrenzen onder de respondenten gesteld zijn van 18 – 64 jaar. Dus boven de 64, vaak pensionado die niet meer werken en meer thuis zijn klagen niet of mogen niet klagen over geluidsoverlast??

    31
    • Josje

      Ze denken misschien dat die al een beetje doof zijn geworden van het lawaai…

      7
    • Stein

      Mee eens Gerard, erg vreemd…. Alsof die (grote groep) ouderen er dan opeens geen last meer van hebben… En wat te denken van de opgroeiende jeugd onder 18, die hebben ook hun slaap meer dan nodig…

      9
    • Philip

      Die moeten niet zeuren (ik ben er zo een, pensionado)

  12. Nieuw luchtvaartbeleid is hard nodig,

    Vreselijk, wat een -inderdaad- schokkende lijst. Goed dat de GGD GHOR het zichtbaar maakt.

    Het maakt niet uit of je in een grote stad als Amstelveen of Zaanstad woont, of in een kleine stad of dorp zoals Aalsmeer, Heiloo of Uithoorn. De vliegtuigherrie is dag en nacht onhoudbaar. Ziekmakend. Uitputtend.

    De Next-gen techniek stort om de 1 a 2 minuten zeer laag overdonderende en fluitende vliegtuigen over bewoners uit. Waardoor bewoners in een onleefbare hel terecht zijn gekomen. Juist door de Next-gen techniek zou om woonplaatsen heen gevlogen kunnen worden. Laat ze daar eens naar kijken. Er wordt namelijk minder over woonkernen gevlogen, maar aan de buitenranden van woonplaatsen wonen nog steeds mensen, waar onmenselijk overheen gedenderd wordt. En natuurlijk de WHO geluidsnormen eindelijk gaan hanteren. Evenals echt in CDO/ CDA vliegen.

    Want alle omwonenden zijn chronisch uitgeput en worden willens en wetens op de lange termijn door hun eigen overheid ziek gemaakt. Nieuw luchtvaartbeleid is hard nodig.

    37
  13. Sandra Van der Weiden

    What more do we need?? Het één na het andere onderzoek wijst uit dat Schiphol slecht nieuws is, dat er verschrikkelijk veel mensen verschrikkelijk lijden onder deze terreur. Anders kun je het niet noemen. Dus hoeveel meer is er nodig om te stoppen met deze megalomane business??? Genoeg is genoeg zou je zeggen. Zomaar een recent voorbeeld: afgelopen zondag 19 uur lang excessieve geluidsoverlast dalend vliegverkeer richting Buitenveldertbaan. Negentien uur lang! En dit is maar één voorbeeld.

    31
  14. ALMMJ

    En nu niet alleen overnemen, maar ook doorpakken. Want we willen slapen in de nacht. Dit duurt ons allen te lang met alle gevolgen van dien. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen hebben lak aan ons en niemand die direct kan ingrijpen om omwonenden te beschermen. Waanzin om vliegtuigen over woonkernen te laten vliegen. Gewoon niet op tijd geinvesteerd in een goede locatie voor een vliegveld dat luxe pretenties heeft en totaal geen rekening houdt met de gezondheid van anderen.

    43

Geef een reactie

Translate