Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Klimaat

‘Vliegverkeer tien keer schadelijker dan gedacht’

vliegtuigen

foto: Olivia Anne Snyder via Unsplash

4.7
(141)

De vliegindustrie richt zich bij het ‘vergroenen’ vooral op het verlagen van de CO2-emissies, maar een nieuw onderzoek toont aan dat hierdoor 90 procent van de klimaatschade buiten zicht blijft.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit schrijft het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift NewScientist.

Door de enkelvoudige focus op CO2-uitstoot brengt het vliegverkeer de klimaatafspraken uit Parijs in gevaar. Zo wordt onder meer het opwarmende effect van condenssporen ‘vergeten’.

De condenssporen bestaan uit roetdeeltjes, aerosolen en waterdamp uit vliegtuigmotoren.

Onderzoeker Nicoletta Brazzola toonde op de Technische Universiteit van Zürich aan dat de vliegindustrie in zijn eentje de gemiddelde temperatuur op aarde met 0,1 tot 0,4 graden doet stijgen, zelfs als deze sector erin zou slagen om in 2050 volledig CO2-neutraal te vliegen.

De meeste wetenschappers gaan er vanuit dat dit mooie streven niet zal worden gerealiseerd en dat het nog veel meer tijd zal kosten om de netto CO2-uitstoot naar nul te krijgen.

Onhaalbaar
“De uitdagingen om de luchtvaart binnen de klimaatafspraken te brengen zijn enorm”, vertelt Brazzola aan NewScientist. “Zonder een zeer forse krimp van het vliegverkeer en zonder een razendsnelle, vrijwel onhaalbare omschakeling naar schone technologieën, zullen we op zeer grote schaal moeten overgaan op het kunstmatig verwijderen van kooldioxide uit de lucht.”

Professor Paul Williams van de Britse Reading University benadrukt het belang van de uitkomsten van dit onderzoek. “We moeten afstappen van de focus op carbonvrij vliegen – we moeten ons gaan richten op klimaatneutraal vliegen. Dat is een radicale verandering, maar het is de hoogste tijd.” Williams is gespecialiseerd in de aardse atmosfeer.

Corsia geen oplossing
De studie geeft klip en klaar aan dat Corsia, het eigen programma van de vliegindustrie om CO2-emissies elders te compenseren, nauwelijks soelaas biedt voor de klimaatproblemen van de luchtvaart.

Brazzola stelt dat ieder jaar een gebied zo groot als heel Duitsland zou moeten worden volgeplant met bomen om de CO2-uitstoot van het vliegverkeer te compenseren. “Dat zou onhaalbaar kunnen blijken”, vertelt ze met gevoel voor understatement.

Het is volgens haar vrijwel onmogelijk om de klimaatafspraken gestand te doen zonder krimp van het luchtverkeer.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 141

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. laptopleon

    Nou dit bericht nog in het AD zien te krijgen.

    8
  2. ir. B. van Marlen

    Interessant artikel, ik was er al van op de hoogte. De sector en het kabinet verschuilen zich achter kreten als ‘slim en duurzaam’ en CORSIA, allemaal volstrekt ontoereikend om de klimaatschade door de luchtvaart teniet te doen.

    Inmiddels zijn de strak blauwe luchten (tijdens corona) definitief voorbij en zal de hemel steeds meer door condensstrepen wit gemaakt worden met verdere groei van de luchtvaart internationaal.

    Zonnepanelen brengen minder op en landbouwgewassen groeien slechter. Dit wordt zelden of totaal niet genoemd.

    Alleen een drastische krimp kan een klimaatramp helpen voorkomen.

    Intussen maakt men zich meer zorgen om wachtrijen op luchthavens, gemiste vluchten en verdwenen koffers!

    Bekijk maar eens de film ‘Don’t look up’ en u zult dit gedrag herkennen.

    En dan heb ik het nog niet eens over de huidige geluidsterreur onder Polder- en Kaagbaan!!!

    15
  3. Manon

    Aan de grond blijven is klimaat neutraal vliegen. 😇

    18
  4. Mike

    Al jaren terug las ik over de condenssporen en volgens mij had ik in de schoolboeken zelfs al iets over zonnestralen en weerkaatsen van de aarde.
    Alles wat deze stralen in de weg zit blokkeert de afvoer en blijft op aarde achter. Het principe van de broeikas.
    De ingehuurde ‘wetenschappers’ van de luchtvaart zullen dit altijd ten twijfel brengen. De politiek zal dan kiezen in het voordeel van de twijfel…, euh luchtvaart.
    Met vele producten hebben we dat al zien gebeuren : 4G, 5G, windmolens, corona vaccins . Het kan goed uitpakken en het kan slecht uitpakken (de reden waarom we o.a. geen loden leidingen en asbest meer hebben) Het zijn erg lange lijsten.
    Met de condenssporen -en wat er verder aan troep in zit- is het toch duidelijk genoeg ondertussen, dat dit in de lucht achter blijft en de zonnestralen blokkeert. Wel opvallend dat we juist in 2019 en nu in 2022, met een hoop luchtvaart, ook weer hitterecords hebben.
    Hopelijk dat dit onderzoek er wel verandering in brengt…

    15
  5. Josje

    Belangrijk artikel, alleen spijtig dat ze nu weer de term ‘klimaatneutraal vliegen’ gebruiken (‘Definitions and implications of climate-neutral aviation’). Dat is weliswaar nodig voor een operationeel onderzoeksmodel (wat is er nodig om de schade die het vliegverkeer aanricht ongedaan te maken), maar ik ben bang dat die term binnen de kortste keren weer een eigen leven gaat leiden, ofwel misbruikt zal worden. Even het woord ‘klimaatneutraal’ laten vallen in een rapport of beleidsnota van/over de luchtvaartsector en de gemiddelde burger denkt dat ze hartstikke goed bezig zijn en dat ‘klimaatneutraal vliegen’ het nieuwe vliegen is.

    33

Geef een reactie

Translate